Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych a granice prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji w Unii Europejskiej. Analiza prawnoporównawcza
W książce przedstawiono problematykę czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych, wprowadzonej załącznikiem I do dyrektywy
2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych.
Publikacja zawiera m.in. omówienie:
wymienionych w liście zakazanych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów - w tym działań z zakresu reklamy, sprzedaży, gier losowych, konkursów z nagrodami oraz sprzedaży typu "piramida",
konsekwencji istnienia czarnej listy w postaci niemożności bezwzględnego zakazania w prawie krajowym innych praktyk handlowych niż wskazane w załączniku I,
wniosków dotyczących błędnej implementacji czarnej listy do polskiego i niemieckiego porządku prawnego.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla praktyków - prawników, a także przedsiębiorców i konsumentów, zawiera też rozbudowaną część teoretycznoprawną, dzięki czemu zainteresuje również teoretyków prawa.
"Recenzowana monografia (
) porusza tematykę dotąd w literaturze polskiej szerzej nieomówioną. Zaletą jest tu nie tylko temat, lecz także umiejętność jasnego przedstawienia kwestii trudnych, oparcie wywodów zarówno na wypowiedziach doktryny, jak i na odpowiednio dobranym orzecznictwie".
z recenzji prof. dr hab. Ewy Nowińskiej
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-6848-3
- ISBN druku: 978-83-264-3160-9
- EAN: 9788326468483
- Liczba stron: 637
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 23 Wstęp | str. 29 Rozdział I Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w systemie prawa Unii Europejskiej | str. 39 1. Uwagi ogólne | str. 39 2. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako etap w tworzeniu europejskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 40 2.1. Europejskie prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji czy europejskie prawo konsumenckie? | str. 40 2.1.1. Czarna lista jako element europejskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 40 2.1.1. Czarna lista jako element europejskiego prawa konsumenckiego | str. 46 2.2. Rozwój europejskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 48 2.2.1 Harmonizacja negatywna prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 49 2.2.2. Harmonizacja pozytywna prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 54 2.2.2.1. Pierwsze próby harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 54 2.2.2.2. Harmonizacja przepisów w relacjach B2B i B2C | str. 56 2.2.2.3. Harmonizacja przepisów w relacji B2C | str. 60 2.2.2.4. Harmonizacja przepisów w relacji B2B | str. 63 2.3. Wpływ metody harmonizacji oraz zakresu regulacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji na powstanie czarnej listy | str. 65 2.3.1. Ewolucja metody harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 65 2.3.1.1. Wybór dyrektywy jako instrumentu prawnego | str. 65 2.3.1.2. Rezygnacja z harmonizacji minimalnej | str. 66 2.3.1.3. Dokonanie harmonizacji maksymalnej | str. 68 2.3.2. Odrębna regulacja relacji B2C | str. 73 2.4. Podsumowanie | str. 77 3. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako metoda regulacyjna | str. 78 3.1. Lista jako instrument prawa Unii Europejskiej | str. 78 3.1.1. Biała lista w prawie Unii Europejskiej | str. 78 3.1.2. Szara lista w prawie Unii Europejskiej | str. 79 3.1.3. Czarna lista w prawie Unii Europejskiej | str. 83 3.2. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str. 84 3.2.1. Rozwój koncepcji listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 84 3.2.2. Wybór czarnej listy jako instrumentu prawnego | str. 85 3.2.3. Cele czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 87 3.2.3.1. Osiągnięcie wysokiego poziomu ochrony konsumentów | str. 87 3.2.3.2. Ochrona konkurentów? | str. 89 3.2.3.3. Przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego | str. 90 3.2.3.4. Zwiększenie pewności prawnej | str. 91 3.2.3.5. Zapewnienie jednolitości prawa | str. 92 3.2.3.6. Uzupełnienie rozwiązań dyrektywy 2005/29/WE | str. 92 3.3. Podsumowanie | str. 93 4. Charakterystyka czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 94 4.1. Zakres załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 94 4.1.1. Zakres podmiotowy załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 94 4.1.1.1. Obowiązywanie w relacjach B2C | str. 94 4.1.1.2. Obowiązywanie w relacjach przedsiębiorca - przeciętny konsument? | str. 96 4.1.1.3. Nieobowiązywanie w relacjach B2B | str. 101 4.1.2. Zakres przedmiotowy załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 103 4.1.2.1. Nieuczciwa praktyka handlowa | str. 103 4.1.2.2. Podział na wprowadzające w błąd i agresywne praktyki handlowe | str. 112 4.1.2.3. Wyłączenia spod zakresu stosowania czarnej listy | str. 126 4.1.3. Zakres terytorialny załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 131 4.1.3. Zakres teleologiczny załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 131 4.2. Cechy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 133 4.2.1. Bezwzględny charakter zakazów z załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 134 4.2.2. Jednolite obowiązywanie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 135 4.2.3. Zamknięty charakter załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 136 4.2.3.1. Zamknięty charakter czarnej listy a akt implementujący dyrektywę 2005/29/WE w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str. 138 4.2.3.2. Zamknięty charakter czarnej listy a akt prawny nieimplementujący dyrektywy 2005/29/WE | str. 152 4.2.4. Nadrzędność stosowania załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 156 4.3. Konsekwencje naruszenia czarnej listy | str. 157 4.3.1. Legitymacja czynna przy naruszeniu załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 158 4.3.2. Roszczenia przysługujące przy naruszeniu załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 161 4.3.3. Ciężar dowodu w przypadku naruszenia załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 162 4.3.4. Sankcje za naruszenie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 163 4.4. Podsumowanie | str. 163 5. Zmiana czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorstw wobec konsumentów | str. 164 5.1. Sposób zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 164 5.1.1. Znaczenie art. 5 ust. 5 zdanie drugie in fine dyrektywy 2005/29/WE | str. 164 5.1.2. Formy zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 166 5.2. Zakres zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 167 5.2.1. Zmiana zakresu podmiotowego załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 167 5.2.2. Zmiana zakresu przedmiotowego załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 170 5.2.3. Zmiana zasad stosowania załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 172 5.2.4. Modyfikacja sposobu zmiany załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 175 5.2.5. Uchylenie załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 176 5.3. Podsumowanie | str. 177 6. Wnioski | str. 177 Rozdział II Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w systemie prawa krajowego | str. 188 1. Uwagi ogólne | str. 188 2. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako etap w tworzeniu krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 190 2.1. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako etap w tworzeniu krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji, krajowego prawa zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych czy krajowego prawa konsumenckiego | str. 190 2.1.1. Prawo polskie | str. 190 2.1.2. Prawo niemieckie | str. 191 2.2. Rozwój krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 193 2.2.1. Prawo polskie | str. 193 2.2.1.1. Rozwój polskiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji do wydania ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1993 r. | str. 193 2.2.1.2. Wpływ harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji na prawo polskie | str. 196 2.2.2. Prawo niemieckie | str. 201 2.2.2.1. Rozwój niemieckiego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji przed przystąpieniem Niemieckiej Republiki Federalnej do EWG | str. 201 2.2.2.2 Wpływ harmonizacji prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji na prawo niemieckie | str. 204 2.3. Czarna lista nieuczciwych praktyk krajowych a ewolucja celów krajowego prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 212 2.3.1. Prawo polskie | str. 212 2.3.2. Prawo niemieckie | str. 215 2.4. Podsumowanie | str. 218 3. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów jako metoda regulacyjna w prawie krajowym | str. 219 3.1. Lista jako instrument prawa krajowego | str. 219 3.1.1. Prawo polskie | str. 220 3.1.2. Prawo niemieckie | str. 221 3.2. Implementacja czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych do prawa krajowego | str. 221 3.2.1. Odrębny charakter załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE jako wskazówka implementacyjna? | str. 224 3.2.2. Sposób implementacji czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych do prawa krajowego | str. 225 3.2.2.1. Prawo polskie | str. 225 3.2.2.2. Prawo niemieckie | str. 228 3.2.2.3. Polska i niemiecka implementacja czarnej listy nieuczciwych praktyk krajowych na tle transpozycji w wybranych państwach członkowskich | str. 235 3.3. Cele krajowej czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 236 3.3.1. Zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów | str. 236 3.3.2. Ochrona konkurentów | str. 237 3.3.3. Przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego i krajowego | str. 238 3.3.4. Zwiększenie pewności prawnej | str. 238 3.3.5. Zapewnienie jednolitości prawa | str. 239 3.3.6. Uzupełnienie krajowych rozwiązań zwalczających nieuczciwe praktyki handlowe | str. 239 3.4. Podsumowanie | str. 239 4. Charakterystyka czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie polskim i niemieckim | str. 240 4.1. Zakres czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie polskim i niemieckim | str. 240 4.1.1. Zakres podmiotowy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. 240 4.1.1.1. Prawo polskie | str. 240 4.1.1.2. Prawo niemieckie | str. 243 4.1.2. Zakres przedmiotowy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. 246 4.1.2.1. Nieuczciwa praktyka handlowa | str. 246 4.1.2.2. Podział na wprowadzające w błąd i agresywne praktyki handlowe | str. 255 4.1.3. Zakres terytorialny czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. 276 4.2. Cechy czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. 276 4.2.1. Bezwzględny charakter zakazów z czarnej listy w prawie krajowym | str. 276 4.2.1.1. Prawo polskie | str. 276 4.2.1.2. Prawo niemieckie | str. 277 4.2.2. Jednolite obowiązywanie czarnej listy w prawie krajowym | str. 278 4.2.2.1. Prawo polskie | str. 278 4.2.2.2. Prawo niemieckie | str. 279 4.2.3. Zamknięty charakter czarnej listy w prawie krajowym | str. 279 4.2.3.1. Prawo polskie | str. 279 4.2.3.2. Prawo niemieckie | str. 281 4.2.4. Nadrzędne stosowanie | str. 283 4.2.4.1. Prawo polskie | str. 283 4.2.4.2. Prawo niemieckie | str. 284 4.3. Naruszenie czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 284 4.3.1. Prawo polskie | str. 284 4.3.1.1. Odpowiedzialność cywilna | str. 285 4.3.1.2. Odpowiedzialność karna | str. 288 4.3.1.3. Odpowiedzialność administracyjnoprawna | str. 288 4.3.2. Prawo niemieckie | str. 290 4.3.2.1. Odpowiedzialność cywilna | str. 290 4.3.2.2. Odpowiedzialność karna | str. 294 4.4. Podsumowanie | str. 294 5. Zmiana czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w prawie krajowym | str. 296 5.1. Brak możliwości zmiany zakresu krajowej czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str. 296 5.2. Możliwość dokonywania zmian w prawie krajowym w celu zapewnienia poprawnej implementacji załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 296 5.2.1. Usuwanie krajowych zakazów per se nieobjętych załącznikiem I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 297 5.2.1.1. Prawo polskie | str. 298 5.2.1.2. Prawo niemieckie | str. 304 5.2.2. Zmiana sposobu implementacji załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 308 5.2.2.1. Prawo polskie | str. 308 5.2.2.2. Prawo niemieckie | str. 309 5.2.3. Zmiany w ramach poszczególnych zakazów objętych krajową czarną listą | str. 310 5.3. Podsumowanie | str. 311 6. Wnioski | str. 311 Rozdział III Zakazy z czarnej listy praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str. 321 1. Uwagi ogólne | str. 321 2. Wprowadzające w błąd praktyki handlowe przedsiębiorców wobec konsumentów nieuczciwe w każdych okolicznościach | str. 322 2.1. Nieprawdziwa informacja o byciu sygnatariuszem kodeksu postępowania | str. 322 2.1.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 322 2.1.1.1. Kodeksy postępowania w dyrektywie 2005/29/WE | str. 323 2.1.1.2. Zakaz niezgodnego z rzeczywistością podawania się za sygnatariusza kodeksu postępowania z pkt 1 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 327 2.1.2. Prawo krajowe | str. 330 2.1.2.1. Prawo polskie | str. 330 2.1.2.2. Prawo niemieckie | str. 332 2.1.3. Podsumowanie | str. 334 2.2. Posługiwanie się znakiem zaufania lub jakości bez zezwolenia | str. 335 2.2.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 335 2.2.2. Prawo krajowe | str. 339 2.2.2.1. Prawo polskie | str. 339 2.2.2.2. Prawo niemieckie | str. 340 2.2.3. Podsumowanie | str. 340 2.3. Fałszywe twierdzenie o zatwierdzeniu kodeksu postępowania przez organ publiczny | str. 341 2.3.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 341 2.3.2. Prawo krajowe | str. 343 2.3.2.1. Prawo polskie | str. 343 2.3.2.2. Prawo niemieckie | str. 343 2.3.3. Podsumowanie | str. 344 2.4. Twierdzenie o zatwierdzeniu przez odpowiedni organ | str. 345 2.4.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 345 2.4.2. Prawo krajowe | str. 349 2.4.2.1. Prawo polskie | str. 349 2.4.2.2. Prawo niemieckie | str. 350 2.4.3. Podsumowanie | str. 351 2.5. Reklama przynęta | str. 351 2.5.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 351 2.5.2. Prawo krajowe | str. 359 2.5.2.1. Prawo polskie | str. 359 2.5.2.2. Prawo niemieckie | str. 361 2.5.3. Podsumowanie | str. 364 2.6. Przynęta i zamiana | str. 365 2.6.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 365 2.6.2. Prawo krajowe | str. 370 2.6.2.1. Prawo polskie | str. 370 2.6.2.2. Prawo niemieckie | str. 371 2.6.3. Podsumowanie | str. 372 2.7. Fałszywe twierdzenie o dostępności produktu przez ograniczony czas | str. 372 2.7.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 372 2.7.2. Prawo krajowe | str. 376 2.7.2.1. Prawo polskie | str. 376 2.7.2.2. Prawo niemieckie | str. 377 2.7.3. Podsumowanie | str. 378 2.8. Udostępnianie usług serwisowych wyłącznie w innym języku | str. 378 2.8.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 378 2.8.2. Prawo krajowe | str. 381 2.8.2.1. Prawo polskie | str. 381 2.8.2.2. Prawo niemieckie | str. 382 2.8.3. Podsumowanie | str. 383 2.9. Fałszywe twierdzenie o zgodności z prawem sprzedaży produktu | str. 384 2.9.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 384 2.9.2. Prawo krajowe | str. 387 2.9.2.1. Prawo polskie | str. 387 2.9.2.2. Prawo niemieckie | str. 387 2.9.3. Podsumowanie | str. 388 2.10. Prezentowanie praw przysługujących konsumentom z mocy prawa jako cechy wyróżniającej ofertę | str. 389 2.10.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 389 2.10.2. Prawo krajowe | str. 391 2.10.2.1. Prawo polskie | str. 391 2.10.2.2. Prawo niemieckie | str. 391 2.10.3. Podsumowanie | str. 392 2.11. Kryptoreklama | str. 393 2.11.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 393 2.11.1.1. Zakazy reklamy ukrytej w regulacjach spoza prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. 393 2.11.1.2. Zakaz kryptoreklamy z pkt 11 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 396 2.11.2. Prawo krajowe | str. 400 2.11.2.1. Prawo polskie | str. 400 2.11.2.2. Prawo niemieckie | str. 401 2.11.3. Podsumowanie | str. 405 2.12. Przedstawianie rzeczowo nieścisłych twierdzeń dotyczących ryzyka z powodu nienabycia produktu | str. 405 2.12.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 405 2.12.2. Prawo krajowe | str. 409 2.12.2.1. Prawo polskie | str. 409 2.12.2.2. Prawo niemieckie | str. 410 2.12.3. Podsumowanie | str. 410 2.13. Reklamowanie produktu podobnego do produktu innego producenta jako produktu tego producenta | str. 411 2.13.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 411 2.13.2. Prawo krajowe | str. 417 2.13.2.1. Prawo polskie | str. 417 2.13.2.2. Prawo niemieckie | str. 417 2.13.3. Podsumowanie | str. 418 2.14. Systemy promocyjne typu "piramida" | str. 419 2.14.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 419 2.14.2. Prawo krajowe | str. 424 2.14.2.1. Prawo polskie | str. 424 2.14.2.2. Prawo niemieckie | str. 424 2.14.3. Podsumowanie | str. 426 2.15. Twierdzenie o kończeniu działalności lub zmianie siedziby | str. 427 2.15.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 427 2.15.2. Prawo krajowe | str. 430 2.15.2.1. Prawo polskie | str. 430 2.15.2.2. Prawo niemieckie | str. 431 2.15.3. Podsumowanie | str. 432 2.16. Twierdzenie o zwiększeniu szansy na wygraną w grach losowych | str. 432 2.16.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 432 2.16.2. Prawo krajowe | str. 436 2.16.2.1. Prawo polskie | str. 436 2.16.2.2. Prawo niemieckie | str. 436 2.16.3. Podsumowanie | str. 437 2.17. Fałszywe twierdzenie o leczeniu chorób przez produkt | str. 438 2.17.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 438 2.17.2. Prawo krajowe | str. 442 2.17.2.1. Prawo polskie | str. 442 2.17.2.2. Prawo niemieckie | str. 443 2.17.3. Podsumowanie | str. 444 2.18. Przekazywanie rzeczowo nieścisłych informacji o warunkach rynkowych | str. 444 2.18.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 444 2.18.2. Prawo krajowe | str. 447 2.18.2.1. Prawo polskie | str. 447 2.18.2.2. Prawo niemieckie | str. 448 2.18.3. Podsumowanie | str. 449 2.19. Nieprzyznanie opisanych nagród | str. 449 2.19.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 449 2.19.2. Prawo krajowe | str. 453 2.19.2.1. Prawo polskie | str. 453 2.19.2.2. Prawo niemieckie | str. 453 2.19.3. Podsumowanie | str. 454 2.20. Opisywanie produktu jako "gratis" | str. 455 2.20.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 455 2.20.2. Prawo krajowe | str. 459 2.20.2.1. Prawo polskie | str. 459 2.20.2.2. Prawo niemieckie | str. 460 2.20.3. Podsumowanie | str. 461 2.21. Żądanie zapłaty za niezamówiony towar | str. 462 2.21.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 462 2.21.2. Prawo krajowe | str. 466 2.21.2.1. Prawo polskie | str. 466 2.21.2.2. Prawo niemieckie | str. 467 2.21.3. Podsumowanie | str. 468 2.22. Fałszywe podawanie się za konsumenta | str. 468 2.22.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 468 2.22.2. Prawo krajowe | str. 473 2.22.2.1. Prawo polskie | str. 473 2.22.2.2. Prawo niemieckie | str. 474 2.22.3. Podsumowanie | str. 475 2.23. Stwarzanie fałszywego wrażenia o dostępności usług serwisowych | str. 476 2.23.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 476 2.23.2. Prawo krajowe | str. 479 2.23.2.1. Prawo polskie | str. 479 2.23.2.2. Prawo niemieckie | str. 480 2.23.3. Podsumowanie | str. 481 3. Agresywne praktyki handlowe przedsiębiorców wobec konsumentów nieuczciwe w każdych okolicznościach | str. 482 3.1. Stwarzanie wrażenia o niemożliwości opuszczenia pomieszczeń bez zawarcia umowy | str. 482 3.1.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 482 3.1.2. Prawo krajowe | str. 486 3.1.2.1. Prawo polskie | str. 486 3.1.2.2. Prawo niemieckie | str. 486 3.1.3. Podsumowanie | str. 486 3.2. Ignorowanie prośby o opuszczenie domu konsumenta | str. 487 3.2.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 487 3.2.2. Prawo krajowe | str. 492 3.2.2.1. Prawo polskie | str. 492 3.2.2.2. Prawo niemieckie | str. 493 3.2.3. Podsumowanie | str. 493 3.3. Uporczywe i niechciane używanie środków komunikacji na odległość | str. 494 3.3.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 494 3.3.2. Prawo krajowe | str. 499 3.3.2.1. Prawo polskie | str. 499 3.3.2.2. Prawo niemieckie | str. 500 3.3.3. Podsumowanie | str. 503 3.4. Zniechęcanie konsumenta do dochodzenia roszczeń na podstawie polisy ubezpieczeniowej | str. 503 3.4.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 503 3.4.2. Prawo krajowe | str. 508 3.4.2.1. Prawo polskie | str. 508 3.4.2.2. Prawo niemieckie | str. 508 3.4.3. Podsumowanie | str. 509 3.5. Bezpośrednie wezwanie dzieci do nabycia reklamowanych produktów | str. 510 3.5.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 510 3.5.2. Prawo krajowe | str. 518 3.5.2.1. Prawo polskie | str. 518 3.5.2.2. Prawo niemieckie | str. 518 3.5.3. Podsumowanie | str. 519 3.6. Żądanie zapłaty za dostawę niezamówioną | str. 520 3.6.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 520 3.6.2. Prawo krajowe | str. 526 3.6.2.1. Prawo polskie | str. 526 3.6.2.2. Prawo niemieckie | str. 526 3.6.3. Podsumowanie | str. 528 3.7. Informowanie o zagrożeniu utraty pracy lub środków do życia w razie braku zakupu produktu przez konsumenta | str. 529 3.7.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 529 3.7.2. Prawo krajowe | str. 532 3.7.2.1. Prawo polskie | str. 532 3.7.2.2. Prawo niemieckie | str. 533 3.7.3. Podsumowanie | str. 533 3.8. Stwarzanie fałszywego wrażenia o uzyskaniu nagrody przez konsumenta | str. 534 3.8.1. Prawo Unii Europejskiej | str. 534 3.8.2. Prawo krajowe | str. 542 3.8.2.1. Prawo polskie | str. 542 3.8.2.2. Prawo niemieckie | str. 544 3.8.3. Podsumowanie | str. 545 4. Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów w świetle analizy poszczególnych zakazów per se | str. 545 4.1. Kształt czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 546 4.1.1. Długość czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 546 4.1.2. Stopień nieuczciwości praktyk handlowych zakazanych per se | str. 547 4.2. Zakres czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 549 4.2.1. Regulacja praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów | str. 549 4.2.1.1. Praktyka handlowa | str. 549 4.2.1.2. Relacje przedsiębiorca - konsument | str. 550 4.2.1.3. Etap relacji przedsiębiorca - konsument | str. 552 4.2.2. Podział na zakazy praktyk wprowadzających w błąd i zakazy praktyk agresywnych | str. 552 4.2.2.1. Wprowadzające w błąd praktyki handlowe | str. 553 4.2.2.2. Agresywne praktyki handlowe | str. 555 4.2.3. Brak konieczności jednoczesnego spełniania przesłanek przepisów szczegółowych i klauzuli generalnej | str. 556 4.2.4. Konieczność zastosowania modelu przeciętnego konsumenta | str. 558 4.2.5. Zamiar przedsiębiorcy jako przesłanka praktyki handlowej zakazanej per se? | str. 558 4.3. Trudności w interpretacji zakazów per se czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 559 4.3.1. Nieprecyzyjne sformułowania użyte w czarnej liście nieuczciwych praktyk handlowych | str. 560 4.3.2. Krzyżujące się zakresy przedmiotowe zakazów per se | str. 561 4.3.3. Różne wersje językowe załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 561 4.3.4. Mnożenie trudności interpretacyjnych na skutek implementacji załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 562 4.4. Metody zwiększenia efektywności czarnej listy | str. 563 4.4.1. Udoskonalanie czarnej listy w prawie Unii Europejskiej | str. 563 4.4.1. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str. 563 4.4.1.2. Działania Komisji Europejskiej | str. 565 4.4.1.3. Zmiana załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE | str. 571 4.4.2. Udoskonalanie czarnej listy na płaszczyźnie krajowej | str. 572 4.4.2.1. Poprawa efektywności sądów i organów krajowych | str. 572 4.4.2.2. Odpowiednia wykładnia zakazów per se | str. 573 4.4.2.3. Zmiana czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych | str. 578 4.5. Podsumowanie | str. 580 5. Wnioski | str. 581 Wnioski końcowe | str. 591 Bibliografia | str. 603