Geny i edukacja
Czy geny warunkują nasze szkolne sukcesy i niepowodzenia? Czy źródło
talentu tkwi w genach? Czy
geniusz można odziedziczyć? Czy i jak geny wpływajà na nasze zachowania i osiągnięcia szkolne? Czy można tak kształtować system edukacji, by odpowiadał predyspozycjom genetycznym uczniów? Geny i
edukacja to książka o tym, skąd pochodzi wiedza na temat genetyki behawioralnej i jak zmieniać system edukacji, by odpowiadał różnicom indywidualnym, jakie występują wśród dzieci. Jako dzieci dowiadujemy się, że pętelki, zawijasy i wirki na opuszkach naszych palców czynią nas niepowtarzalnymi. Dla większości dzieci wiedza ta jest śródłem zdziwienia i uciechy. Wyjątkowość jest wspaniała i zachwycająca. A mimo to obecny system kształcenia nazbyt często próbuje tę niepowtarzalność stłumić i wyprodukować młodych ludzi, którzy będą tacy, jak cała reszta, na siłę dopasowani do sztywnych schematów. Rozumienie genetyki nawet na najbardziej podstawowym poziomie pokazuje, że szkoły służyłyby uczniom – i społeczeƒstwu – lepiej, gdyby rozwijały wyjątkowe
uzdolnienia i zainteresowania, znajdując sposoby nauczania pozwalające, by Tomek był Tomkiem, a Kasia Kasią, i pomagające im obojgu stać się sprawnymi obywatelami światów, w których zdecydują się zamieszkać. Głębsze zrozumienie interakcji genów i środowiska sugeruje, że kluczem jest zakres możliwych wyborów – wyjaśnimy to w tej publikacji.
Z tekstu
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-18399-8
- ISBN druku: 978-83-01-18262-5
- Liczba stron: 232
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 11 Część 1. Teoria 13 1. Genetyka, szkoły i uczenie się 15 Cele i założenia edukacji 16 Różnorodne możliwości wydobycia indywidualnego potencjału 21 DNA w sali lekcyjnej 23 Podsumowanie 24 2. Skąd wiemy to, co wiemy 28 Bliźnięta: eksperyment naturalny 29 Sekwencjonowanie DNA 32 3. Wielka trójka: czytanie, pisanie... 37 Od DNA do ABC 39 Wpływ środowiska na czytanie 46 Kłopoty z czytaniem 51 Genetyczne podstawy pisania 55 4. ... i liczenie 59 A zatem, dlaczego jedni są lepsi w matematyce od innych? 60 Czy zdolności matematyczne podlegają dziedziczeniu? 62 Czy genetyczny i środowiskowy wpływ na słabe zdolności matematyczne jest tożsamy z wpływem tych czynników na zdolności przeciętne i duże? 64 Czy różne zdolności matematyczne podlegają tym samym wpływom genetycznym i środowiskowym? 68 W genach... 69 Jak wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne? 71 5. Wychowanie fizyczne: kto, co, dlaczego, gdzie i jak? 76 Geny, sport i palenie 81 Otyłość, geny i środowisko 84 Odziedziczalność sprawności fizycznej 88 Herosi z sali gimnastycznej 90 Podsumowanie 96 6. Nauki przyrodnicze i ścisłe: inny sposób myślenia? 100 Różnice między płciami 108 Podsumowanie 111 7. Gdzie jest miejsce dla ilorazu inteligencji i motywacji? 113 Iloraz inteligencji + genetyka = kontrowersje 120 Pewność siebie i motywacja 123 Podnoszenie pewności siebie i poprawianie funkcjonowania poznawczego w szkole 126 8. Specjalne potrzeby edukacyjne: pomysły i inspiracje 132 Rozszerzanie specjalnych potrzeb edukacyjnych 137 Spersonalizowane nauczanie w praktyce 141 Podsumowanie 142 9. Klony w klasie 143 Pozytywne nastawienie a osiągnięcia 151 Klony w klasie 152 10. Uwaga na przepaść: status społeczny i jakość szkoły 155 Niski SES: jak to wygląda? 158 Co oznacza odziedziczalność SES? 163 Jakość szkół 167 11. Genetyka i uczenie się: przełomowe koncepcje 173 Przełomowa koncepcja #1: Osiągnięcia i zdolności są zróżnicowane, częściowo za sprawą genów 173 Przełomowa koncepcja #2: Nienormalność jest normą 174 Przełomowa koncepcja #3: Ciągłość jest genetyczna, zmiana jest środowiskowa 175 Przełomowa koncepcja #4: Geny są generalistami, specjalistami środowiska 176 Przełomowa koncepcja #5: Środowiska podlegają wpływom genów 177 Przełomowa koncepcja #6: Najważniejsze środowiska to środowiska wyjątkowe dla każdej jednostki 178 Przełomowa koncepcja #7: Równość szans wymaga różnorodności szans 179 Część 2. Praktyka 181 12. Personalizacja w praktyce 183 A zatem, jak można spersonalizować nauczanie i uczenie się? 184 „Nastawienie” sprzyjające uczeniu się 188 Inne sposoby personalizacji nauczania 193 Podsumowanie 194 13. Jedenaście pomysłów dla polityki edukacyjnej 196 1. Zminimalizowanie podstawowego programu nauczania i sprawdzanie podstawowych umiejętności 196 2. Zwiększenie wyboru 199 3. Odrzucenie etykiet 201 4. Nauczanie „indywidualne” i „klasowe” 203 5. Uczenie dzieci, jak odnosić sukces 205 6. Promowanie równych szans od najmłodszych lat – fundament przyszłego awansu społecznego 207 7. Wyrównywanie możliwości wykraczających poza program nauczania 209 8. Stworzenie dwuetapowego programu nauczania WF 210 9. Zmiana punktu docelowego 211 10. Kształcenie nowych nauczycieli w zakresie genetyki i wyposażenie ich w narzędzia pozwalające przełożyć tę wiedzę na praktykę 213 11. Duże jest piękne 215 14. Przez jeden dzień być ministrem edukacji 217 Indeks nazwisk 228 Indeks rzeczowy 230