Kampania wyborcza w Gruzji
Pierwowzorem doradztwa politycznego było wydarzenie Before Christmas. Tutaj zawsze był Doradca Konsultant po stronie polityka. Na początku lat 90-tych w Gruzji, po 70 latach rządów sowieckich zostały postawione pierwsze kroki na drodze do państwowości.W postsowieckiej Gruzji wielopartyjne, konkurencyjne wybory dały szansę partiom politycznym na wykorzystanie doświadczeń krajów zachodnich w zakresie prowadzenia kampanii politycznej.Transformacja modelu kampanii wyborczej rozpoczęła się w bardzo trudnych warunkach, perspektywa rozwoju kraju, powstała po odzyskaniu niepodległości została przekroczona przez działania wojenne. W drugiej połowie lat 90. w Gruzji panowała bardziej stabilna sytuacja; w ostatnim ćwierćwieczu XX wieku system partyjny i kampania polityczna doznały znaczących zmian na świecie i rozpoczęły proces amerykanizacji. W nowych demokracjach partie polityczne charakteryzują się słabą organizacją i szczególną personalizacją, a kruche podstawy ideologiczne partii sprzyjały przyspieszeniu transformacji kampanii politycznej we wspomnianych krajach. W Gruzji, podobnie jak w innych nowych demokracjach, aktywnie realizowano proces amerykanizacji kampanii wyborczej.