Paradoksy tożsamości demokratycznej w edukacji
Podstawowa kwestia poruszona w książce dotyczy możliwości wychowania współczesnego dziecka do wolności poprzez zmuszanie go do nauki w szkole, tj. poprzez obowiązek szkolny. Aby odpowiedzieć na to pytanie, zwróciliśmy się do Emilio de Rousseau i odkryliśmy, że w państwie obywatelskim istnieje pewna przeciwwaga wolności i równości człowieka. Zjazd zaznaczony w umowie społecznej, w której przestrzega się woli ogólnej. Człowiek jest zobowiązany w umowie do zastąpienia instynktu sprawiedliwością w swoim postępowaniu i przypisuje moralność swoim działaniom. A dzięki wpływowi pomysłów Rousseau, mamy Renaut, które odgrywa kluczową i niezmienną rolę Rousseau. W rzeczywistości krytycznie odnosi się on do idei, że dzieci potrzebują autonomii, zdolności do samodzielnego rządzenia i dlatego nie powinny należeć do świata dorosłych. Ta myśl, według Renauta, położyła kres więzieniu nieletnich, czyli tyranii jego grupy. Co więcej, pozbawieni możliwości, które mogłyby otworzyć z jednej strony ich inteligencję, a z drugiej - ich oryginalność, by uciec do jakiegokolwiek innego świata.