Sukcesy akademickie i zawodowe
Praca ta, szczególnie w obszarze Socjologii Edukacji oraz Psychologii Społecznej, Pracy i Organizacyjnej, nawet jeśli wejdziemy w transdyscyplinę, skupia się na analizie czynników związanych z sukcesem (akademickim i zawodowym) oraz zarówno w ich trwałej interakcji w ramach Oceny Jakości Systemu Uniwersyteckiego. Ocena ta została zredukowana do danych liczbowych, nakładów i wyników, ale procesy ludzkie, które są podstawą tych danych, pozostają nieznane (system krajowy i międzynarodowy). Wdrażana jest systemowa analiza czynników wpływających na sukces na poziomie makro oraz wpływu kontekstów makro lub mikroorganizacyjnych na podmioty, wraz z jej "kontekstualną" psychologią. Proponuje się analizę dynamiczną, z perspektywy dialektycznej sui generis ("Trójwymiarowa spiralna teoria znaczeń", 2005, 2015). Podejście to łączy analizę statyczną i dynamiczną, wyjaśnienie i zrozumienie, metodologię ilościową i jakościową, strategię analizy makro-mezo-mikroekonomicznej, proces i wyniki. Jest on oparty na badaniach terenowych obejmujących ponad 30 lat.