Zaufanie międzyorganizacyjne w łańcuchach dostaw w budownictwie
W ostatnich latach, w obliczu intensyfikacji procesów globalizacji, wzrostu znaczenia wiedzy i informacji, coraz większej konkurencji oraz konieczności coraz ściślejszej współpracy przedsiębiorstw, zaczęto dostrzegać rolę, jaką zaufanie odgrywa w rozwoju relacji biznesowych. Znaczenie zaufania zostało dostrzeżone także w koncepcji zarządzania łańcuchami dostaw, ponieważ integracji pomiotów oraz osiąganiu pozytywnych efektów ze współpracy w ramach łańcucha sprzyja zbudowanie długotrwałych, partnerskich relacji opartych na zaufaniu.
Właściwe kształtowanie zaufania międzyorganizacyjnego może stanowić nowy instrument zwiększania przewagi konkurencyjnej pojedynczych przedsiębiorstw oraz całych łańcuchów dostaw.
Książka jest kompleksowym opracowaniem z zakresu koncepcji zaufania, ze szczególnym uwzględnieniem zaufania międzyorganizacyjnego w łańcuchach dostaw w budownictwie. Omawiane zagadnienia zostały podzielone na dwie zasadnicze części:
• w pierwszej Czytelnik znajdzie informacje na temat źródeł, rodzajów i poziomów zaufania w relacjach biznesowych. Szczegółowo przedstawiono również determinanty i etapy rozwoju relacji w łańcuchach dostaw oraz ideę relacji opartych na zaufaniu. Przybliżono specyfikę funkcjonowania sektora budowlanego oraz cechy budowlanych łańcuchów dostaw.
• w drugiej Czytelnik znajdzie wyniki badań jakościowych oraz ilościowych przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw. Efektem badań jest opracowany z wykorzystaniem równań strukturalnych autorski model zaufania międzyorganizacyjnego w łańcuchach dostaw budownictwie.
Książka może stanowić interesujący przewodnik dla teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem łańcuchem dostaw oraz relacjami międzyorganizacyjnymi: menedżerów średniego i wyższego szczebla, przedstawicieli przedsiębiorstw budowlanych oraz wykładowców i studentów.
Monografia naukowa Urszuli Ryciuk podejmuje bardzo ważne zagadnienie o wysokim stopniu złożoności. Precyzyjna delimitacja obszaru dociekań naukowych pozwoliła na odpowiednią ich konkretyzację i podniosła walor unikatowości. Stwierdzam, że Autorka osiągnęła wszystkie założone cele. Pośród nich najważniejsza pozostaje konstrukcja modelu zarządzania zaufaniem międzyorganizacyjnym w łańcuchach dostaw w budownictwie. Autorka właściwie dobrała i wykorzystała zaawansowane metody badawcze. Powstał model, który ma potwierdzony walor aplikacyjny, a – co warte podkreślenia – może on sprawdzić się także w innych niż budownictwo sektorach gospodarki, zwłaszcza w tych, w których łańcuchy dostaw cechują się nietrwałością, a wyraźna specyfika dostarczanego produktu usługowego determinuje specyfikę relacji międzyorganizacyjnych. Bardzo wartościowe są dokonane przez Autorkę w pracy liczne konstatacje i spostrzeżenia, tym bardziej, że niektóre z nich zmieniają powszechny obraz sektora budowlanego.
dr hab. Maciej Szymczak,
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
KONCEPCJA ZAUFANIA
1.1. Pojęcie i rodzaje zaufania
1.2. Rozwój koncepcji zaufania
1.3. Zaufanie jako kategoria z zakresu zarządzania
WSPÓŁDZIAŁANIE PODMIOTÓW W ŁAŃCUCHU DOSTAW
2.1. Koncepcja łańcucha dostaw
2.2.1. Pojęcie i rozwój łańcuchów dostaw
2.1.2. Podstawy zarządzania łańcuchem dostaw
2.2. Relacje międzyorganizacyjne w łańcuchach dostaw
2.2.1. Podstawowe założenia dotyczące budowania relacji międzyorganizacyjnych
2.2.2. Rodzaje relacji w łańcuchach dostaw
2.3. Rozwój współpracy w łańcuchach dostaw
2.3.1. Determinanty rozwoju współpracy w łańcuchu dostaw
2.3.2. Etapy rozwoju współpracy w łańcuchach dostaw
PROBLEMATYKA ZAUFANIA W ŁAŃCUCHACH DOSTAW W BUDOWNICTWIE
3.1. Sektor budowlany w Polsce
3.2. Specyfika łańcuchów dostaw w budownictwie
3.3. Relacje oparte na zaufaniu w budownictwie
3.3.1. Istota relacji opartych na zaufaniu
3.3.2. Wybór wykonawców i dostawców budowlanych
3.3.3. Kształtowanie relacji opartych na zaufaniu w łańcuchach dostaw
3.4. Idea zarządzania przez zaufanie w łańcuchach dostaw w budownictwie
ZAUFANIE MIĘDZYORGANIZACYJNE W ŁAŃCUCHACH DOSTAW W BUDOWNICTWIE – UJĘCIE EMPIRYCZNE
4.1. Kryteria doboru i charakterystyka próby badawczej, opis metod badawczych
4.2. Wybór partnerów biznesowych i czynniki determinujące poziom
zaufania początkowego
4.3. Identyfikacja czynników związanych z kształtowaniem zaufania w łańcuchach
dostaw w budownictwie
4.4. Poziom zaufania międzyorganizacyjnego w łańcuchach dostaw w polskim
sektorze budowlanym
4.4.1. Poziom zaufania międzyorganizacyjnego według opracowanej skali
4.4.2. Deklarowany poziom zaufania w relacjach w łańcuchach dostaw
4.4.3. Trwałość i formalizacja współpracy a zaufanie
MODEL ZAUFANIA MIĘDZYORGANIZACYJNEGO ŁAŃCUCHACH DOSTAW W BUDOWNICTWIE
5.1. Modelowanie równań strukturalnych
5.2. Model pomiarowy zmiennych ukrytych
5.3. Konstrukcja modelu zaufania międzyorganizacyjnego w łańcuchach dostaw
w budownictwie
PODSUMOWANIE