50 idei, które powinieneś znać Mózg
Co mają ze sobą wspólnego neurony i żołnierze?
Czego o układzie nerwowym dowiedzieliśmy się dzięki makakom, kałamarnicom i nicieniom?
Kim są superagers?
Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć w najnowszej książce z serii 50 idei, które powinieneś znać, tym razem poświęconej mózgowi. Moheb Costandi krok po kroku wprowadza czytelnika w obszar aktualnej wiedzy o najbardziej fascynującym narządzie w ciele człowieka. Zaczyna od informacji bardzo podstawowych, takich jak budowa i funkcje układu nerwowego. Następnie przechodzi do zagadnień bardziej szczegółowych, dotyczących na przykład neuronalnych wyznaczników świadomości, osobowości, pamięci czy uczenia się. Wreszcie omawia bardziej skomplikowane kwestie związane z neuroplastycznością, epigenetyką, interfejsem mózg−komputer czy neuroetyką.
Jako ludzie potrafimy rozpoznać oddalone o lata świetlne galaktyki, badać cząstki mniejsze od atomu. Nadal jednak nie rozwiązaliśmy tajemnicy niespełna półtorakilogramowej substancji, którą mamy między uszami.
Barack Obama podczas inauguracji programu BRAIN w 2013 roku.
Każda z 50 idei omawiana jest z uwzględnieniem historii rozwoju badań nad danym zagadnieniem. Ogromną zaletą książki jest duża liczba klarownie podanych przykładów, które często odnoszą się do życia codziennego. Dzięki nim czytelnik jest w stanie zrozumieć nawet bardzo złożone tematy, takie jak epigenetyka czy metody obrazowania mózgu i ich zastosowanie.
Moheb Costandi dużo uwagi poświęca zagadnieniom związanym z chorobami i uszkodzeniami układu nerwowego oraz możliwościami ich leczenia i rehabilitacji. Rozwój nowych technologii i skomplikowanych procedur medycznych odgrywa tutaj ważną rolę. Nie można jednak zapomnieć, jak istotne w takich kwestiach są normy i pytania natury etycznej.
Wiedza o tym, jak mózg powstaje, rozwija się, starzeje, a wreszcie umiera, przydaje się nie tylko specjalistom, lecz także każdemu, kto pragnie lepiej poznać siebie oraz otaczający świat. Książka Moheba Costandiego daje możliwość zdobycia tej wiedzy i dostrzeżenia jej wielowymiarowości.