Aborcja w dyskursie publicznym Monografia zjawiska
Publikacja dotyczy społecznego postrzegania aborcji w dyskursie publicznym i wpisuje się w krytyczną refleksję na ten temat. Autorka przedstawia różne krzyżujące się pola dyskursu publicznego, dotyczącego aborcji, w szczególności zaś pola dyskursu ideologicznego oraz dyskursu elit symbolicznych (kościelny, naukowy i nienaukowy, artystyczny). Publikacja pokazuje, że w polskim dyskursie o aborcji wciąż mamy do czynienia z fazą "rytualnego chaosu", opisywaną przez socjologów dwie dekady temu. W książce wykazano, że najbardziej wszechstronna i bezstronna w kwestii aborcji okazuje się sztuka. Autorka analizując różnorodne dyskursy opisuje wiele strategii i reguł jakimi rządzi się publiczny dyskurs o aborcji. Ukazuje kwestie ukrywane, przemilczane, kwestie tabu. Wreszcie pokazuje jak bardzo oficjalny dyskurs o przerwaniu ciąży zdominowany jest przez "męski punkt widzenia". Część pierwsza książki ukazuje dyskurs religijny przez pryzmat jego historycznych początków, rozwoju i wpływu katolickiej doktryny małżeństwa na postrzeganie sfery cielesnej i seksualnej życia człowieka. W części drugiej zaprezentowano dyskurs naukowy i nienaukowy poprzez ukazanie najważniejszych "głosów nauki" i "głosów naukowców". Autorka odwołuje się do najistotniejszych aspektów i ustaleń naukowych (empirycznych i teoretycznych), dotyczących kwestii przerwań ciąży, a także opisuje różne mechanizmy i płaszczyzny przenikania się dyskursów (np. naukowy oraz ideologiczny). Ostatnia część pracy dotyczy wybranego dyskursu elit symbolicznych, dyskursu artystycznego. Analizie poddano prace plastyczne meksykańskiej malarki Fridy Kahlo, a także dzieła literatury pięknej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-684-0
- ISBN druku: 978-83-7525-684-0
- Liczba stron: 178
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 Część I KATOLICKA DOKTRYNA SEKSU I MAŁŻEŃSTWA HISTORYCZNY KONTEKST POWSTANIA DOKTRYNY I. Narodziny i rozwój myśli chrześcijańskiej. Od grzechu do świętości aktu płciowego 1. Tradycja pesymizmu seksualnego 17 2. Ojcowie Kościoła – przeciwnicy i zwolennicy małżeństwa 19 3. Sakramentalność związku małżeńskiego 25 4. Ciało, seks, małżeństwo – różne koncepcje chrześcijańskie 26 5. Podsumowanie 34 II. Problematyka kontroli urodzeń 1. Najstarsze sposoby regulacji dzietności 37 2. Chrześcijaństwo wobec spędzania płodu i praktyk zapobiegania ciąży 41 3. Kościół a prawa płodu i prawa kobiet 53 4. Podsumowanie 61 Część II PRZERYWANIE CIĄŻY W DYSKURSIE NAUKOWYM I NIENAUKOWYM III. Piśmiennictwo naukowe ? różne dziedziny i różne poglądy 1. Nauki humanistyczne a kwestia przerwań ciąży 67 2. Aborcja w naukach medycznych i w psychologii 73 3. Od perswazji do manipulacji naukowej 80 4. Podsumowanie 87 IV. Wyznania „nawróconych”, czyli droga do radykalnej zmian stanowiska 1. Nienaukowy dyskurs naukowców 89 2. Świadectwa personelu medycznego 91 3. „Opowiem wam o mojej aborcji” – historie znanych i nieznanych kobiet 94 4. Podsumowanie 100 Część III ARTYSTYCZNY DYSKURS O ABORCJI V. Aborcja w literaturze pięknej 1. Pisarze, pisarki XIX i XX w. wobec problemu niechcianej ciąży 105 2. „Miałam aborcję” – literacki coming out 126 3. Kwestia motywacji 138 VI. Ciąża, aborcja, poronienie w pamiętniku malarskim Fridy Kahlo 1. Frida Kahlo – feministka, kobieta cierpiąca 141 2. Autoportret malarski – wielokrotne studium artystyczne. 143 3. Sztuka i kobieta 152 4. Podsumowanie 154 Zakończenie 157 Bibliografia 165