Agresja Zjawisko, skutki, zapobieganie
Książka ta jest odpowiedzią na potrzeby tych, którzy muszą zmierzyć się z agresją i przemocą w pracy zawodowej i poza nią, stając przed niebagatelnym wyzwaniem. Skala zjawiska nie maleje, wręcz odwrotnie – przybiera na sile, przyjmując nowe, bardziej drastyczne formy.W strukturze tej pracy można wyraźnie wyodrębnić trzy części, mianowicie: agresja i przemoc w perspektywie pedagogiki kognitywistycznej, wybrane psychologiczne aspekty agresji, a także rozwój moralny i nierozerwalny związek systemów wartości indywidualnych oraz zbiorowych z zachowaniami agresywnymi. W takim właśnie podziale treści jest pewien zamysł pokazania złożoności podjętej problematyki. Rozważania nad istotą i uwarunkowaniami agresji są bowiem podstawą dla szukania sposobów jej hamowania i osłabiania. Doprowadza nas to do wyodrębnienia znaczenia procesu wychowawczego i programów lub środków zaradczych oraz ich roli m.in. w profilaktyce agresji.
Mamy nadzieję, że lektura tej książki pomoże wielu nauczycielom, lokalnym grupom społecznym, organizacjom oraz innym jednostkom być bardziej wyczulonymi na tego typu powszechnie nieakceptowane zachowania. Może pozwoli nabrać przekonania, że agresywny uczeń nie jest „problemem”, ale jest osobą – często mocno zagubioną, niejednokrotnie wchodzącą w życie z bagażem negatywnych doświadczeń, a rolą nauczyciela, pedagoga, wychowawcy powinna być pomoc mu w uporaniu się z przeżywanymi trudnościami, zrozumieniu istoty niszczycielskich skutków wynikających z agresji i przemocy oraz umiejętne kształtowanie postawy moralnej.
-
Język wydania:
polski
-
ISBN:
9788323143802
-
EAN:
9788323143802
-
Liczba stron:
164
-
Wymiary:
16.0x22.5cm
-
Waga:
0.26kg
Bronisław Siemieniecki
Prof. dr hab. Bronisław Siemieniecki w swojej działalności naukowej podejmuje problemy: pedagogiki kognitywistycznej, pedagogiki medialnej, teorii kształcenia oraz zastosowań mediów w kształceniu i wychowaniu w tym komputerowej diagnostyki i terapii pedagogicznej, którą w Polsce zapoczątkował. Prowadził liczne eksperymenty dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w pedagogice, m.in. inteligentnych systemów do diagnostyki i terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania oraz komputerowych testów dojrzałości przedszkolnej i szkolnej. Realizowane pod kierunkiem Profesora liczne granty badawcze zarówno krajowe, jak i międzynarodowe obejmowały tematykę wykorzystania nowych mediów w edukacji, m.in. technik twórczego myślenia.
Profesor Siemieniecki współpracuje z ośrodkami naukowymi, m.in.: z USA, Norwegii i Włoch. Jest autorem, współautorem i redaktorem 55 książek, wydanych w Polsce, Norwegii i we Włoszech, oraz ponad 200 artykułów publikowanych w polskich i międzynarodowych czasopismach naukowych. Przygotował wiele opracowań metodycznych i podręczników dla studentów i nauczycieli. Jest twórcą Toruńskiego Ośrodka Dydaktyki i Pedagogiki Medialnej, Centrum Badań nad Mediami oraz serii wydawniczej Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, w której dotychczas ukazało się ponad 50 tomów.
Kierował zakładem, katedrą, a także pełnił funkcję dziekana i rektora. Wypromował 19 doktorów. Od 1998 roku do 2020 był członkiem Rady ds. Edukacji Medialnej i Informatycznej przy Ministrze Edukacji Narodowej oraz przez wiele lat redaktorem naczelnym półrocznika Kognitywistyka i media w edukacji.