Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny”
Monografia ostatniego, nieukończonego spektaklu twórcy Cricot 2. W oparciu o niepublikowane dotąd źródła (zarejestrowane na taśmach wideo próby spektaklu, rękopisy Tadeusza Kantora, rysunki itp.) autor odtwarza proces powstawania przedstawienia, przerwany przez śmierć reżysera. Interpretacje koncentrują się tu wokół cząstkowych ujawnień dzieła, mających miejsce za życia artysty. Książka składa się z sześciu rozdziałów przybliżających skomplikowane zależności między artystą-autorem i dziełem „w toku”. Proces tworzenia inscenizacji „Urodzin” jest ujmowany jako wysiłek poszukiwania pamięciowych śladów i ich powtarzania w scenicznej reprezentacji, a rola Tadeusza Kantora – jako demiurga, który kulminuje i przekracza postawy przyjmowane przez siebie w poprzednich przedstawieniach Teatru Śmierci.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-242-1093-0
- ISBN druku: 83-242-0482-2
- Liczba stron: 580
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE I. STAN BADAŃ NAD OSTATNIM DZIEŁEM TADEUSZA KANTORA 1. Kilka uwag do bibliografii podmiotowej i przedmiotowej Tadeusza Kantora 2. Ślady i źródła: niepublikowane rękopisy, rysunki, nagrania 3. Recepcja scen do spektaklu. Pomiędzy epifanią a fikcją II HERMENEUTYKA. POGŁĘBIENIE ANALIZ STRUKTURALNYCH MARGINALIZUJĄCYCH OBECNOŚĆ ARTYSTY W PRZESTRZENI DZIEŁA 1. Droga ku własnemu centrum. Kantorologiczne dominanty metodologiczne 2. Granice dyskursu strukturalno-semiotycznego na przykładzie partytury Wielopole, Wielopole Tadeusza Kantora III ARTYSTA PRZED SAMYM SOBĄ. SZTUKA INTYMNEJ MIMESIS 1. Przekroczyć śmierć w teatrze 2. Tadeusz Kantor – idealny widz własnego spektaklu 3. Epifanie siebie. Epifanie czasu przeszłego Od szkicu ręki szkicującej do reżyserowania siebie Pokój z obrazami jako scena IV DZIEŁO W PROCESIE. OD PIERWSZYCH POMYSŁÓW DO PARTYTURY 1. Zapiski intymne, obrazy i rysunki jako mapa procesu twórczego Obrazy – okna samego siebie Chwile twórcze: rysunki, notatki i szkice 2. Epifanie i dyskurs – dualizm procesu twórczego Od pomysłów i zapisków do pierwszej próby spektaklu Między epifanią a dyskursem Artystyczna hermeneutyka doświadczania siebie Prywatność i polityka Zewnętrzna przestrzeń wewnętrznej wolności Spektakl jako przestrzeń dla własnej śmierci V POWSTAWANIE SPEKTAKLU – ZARYS PROCESU TWÓRCZEGO 1. Pierwsza próba. Odczyt wewnątrz przestrzeni własnego wspomnienia 2. Pomiędzy przeszłością a wyobraźnią. Realność próbowana Etap pierwszy Etap drugi Etap trzeci. Uzewnętrznianie VI STRZĘPY CZASU NA NOWE POSKLEJANE 1. Okna na pamięć czy na powtórzonego siebie? Dwa spektakle w jednym przedstawieniu. Druga odsłona problemu Ucieczka od źródeł siebie 2. Dziś są moje urodziny – teatr niewidzialnych epifanii ZAKOŃCZENIE. MOJA SZTUKA, MÓJ CZAS, MOJA JEDYNA REALNOŚĆ BIBLIOGRAFIA INDEKS NAZWISK INDEKS RZECZOWY SPIS ILUSTRACJI SUMMARY