Aktorzy polskich publicznych teatrów dramatycznych
Książka stanowi socjologiczne studium dotyczące aktorów polskich publicznych teatrów dramatycznych i zawiera analizę wielu aspektów profesji aktorskiej. Ramy czasowe publikacji obejmują okres ostatnich 30 lat (od transformacji ustrojowej w 1989 roku do chwili obecnej). Jednak dla pełnego obrazu autorka nawiązuje do dziejów polskiego teatru, by na ich tle ukazać zmianę społecznego statusu aktorstwa.
Monografia jest kierowana zarówno do socjologów, teatrologów, kulturoznawców, jak i szerokiego grona czytelników zainteresowanych społecznym kontekstem teatru.
*
Publikacja wraz z wcześniejszą książką tej samej autorki (Społeczny świat teatru. Areny polskich publicznych teatrów dramatycznych) stanowi łącznie wyjątkowe i unikalne w Polsce przedsięwzięcie wydawnicze. Nikt wcześniej nie przeprowadził bowiem tak wszechstronnej i pogłębionej analizy środowiska aktorów w Polsce.
Z recenzji prof. Przemysława Kisiela
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-933-7
- ISBN druku: 978-83-8142-932-0
- Liczba stron: 276
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I. Aktor jako przedmiot refleksji teoretycznej i badań empirycznych w Polsce 15 Rozdział II. Aktor na tle dziejów polskiego teatru 37 1. Od komedianta do artysty-obywatela, wyraziciela uczuć zbiorowych 37 2. Multiaktywność jako signum temporis. Świat społeczny aktorów po 1989 roku 55 Rozdział III. Proces stawania się aktorem 71 1. Motywy wyboru zawodu 71 2. Rola „znaczących innych” na różnych etapach drogi zawodowej 76 3. Edukacja w szkole teatralnej 83 Rozdział IV. Wokół działania podstawowego 89 1. Modus egzystencji scenicznej i filmowej aktora 89 1.1. Etap przygotowania roli (teatralnej i filmowej) 91 1.2. Postać sceniczna jako czynnik rozwoju wewnętrznego aktora 98 2. Układy interakcyjne podczas realizacji spektaklu 101 2.1. Interakcje między aktorami i widzami: aktorzy oddziałują na widzów 101 2.2. Interakcje między widzami 102 2.3. Interakcje między aktorami i widzami: oddziaływanie widzów na aktorów 104 2.4. Interakcje między aktorami 107 3. Typy relacji w teatrze jako organizacji formalnej 115 3.1. Aktorzy a personel pomocniczy 117 3.2. Aktor w relacji z dyrektorem 120 3.3. Aktor w relacji z reżyserem 121 4. Wartości relewantne w społecznym świecie aktorów 121 4.1. Wartości socjocentryczne 124 4.2. Wartości witalne 126 4.3. Wartości poznawcze 129 4.4. Wartości estetyczne 130 4.5. Wartości moralne 131 4.6. Wartości religijne 136 5. Kariera i jej determinanty w społecznym świecie teatru 140 5.1. Czynniki determinujące rozwój kariery aktorskiej 144 5.1.1. Nagrody i ich wpływ na karierę 154 5.1.2. Migracje jako szansa progresji twórczej 157 6. Atrakcyjność aktorstwa według twórców teatralnych 164 7. Funkcje społeczne teatru w dyskursie aktorów 175 Rozdział V. Aktor w teatrze życia codziennego 185 1. Role odgrywane w teatrze życia 185 2. Modelowa a empiryczna osobowość aktora 194 3. Życiowe układy buforowe 207 4. Styl życia w społecznym świecie teatru 217 4.1. Zwyczaje w środowisku teatralnym 218 4.2. Środowiskowa regulacja czasu 221 4.2.1. Upływ czasu a etapy kariery 225 4.3. Zachowania rekreacyjne i poziom konsumpcji 229 4.4. Aktorzy wobec nowych mediów 234 Rozdział VI. Pozycja społeczna przedstawicieli profesji aktorskiej 237 Zakończenie 247 Nota wydawnicza 257 Bibliografia 259