Aktywność edukacyjna i zawodowa osób w wieku emerytalnym w perspektywie pomyślnego starzenia się. Diagnoza wybranych problemów
Aktywność edukacyjna i zawodowa osób starszych jest szczególnie ważnym problemem badawczym i społecznym, lokującym się w paradygmacie pedagogiki, edukacji dorosłych, pedagogiki pracy i polityki społecznej. Wyniki badań dr Iwony Mandrzejewskiej-Smól zawierają wskazania praktyczne dla polityki społecznej państwa – zorganizowania przestrzeni publicznej w wymiarze społecznym i instytucjonalnym dla seniorów. Autorka potwierdziła też tezę wielu badaczy, że przygotowanie ludzi do aktywnej edukacyjnie starości należy rozpocząć od najmłodszych lat przez angażowanie ich we wszelką aktywność na rzecz własnego rozwoju. Do poważnych zaś osiągnięć rozprawy należy sformułowanie w niej strategii rozbudzania potrzeb i pasji edukacyjnych w postaci.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8018-213-4
- Liczba stron: 320
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1 Problematyka starości i starzenia się w ujęciu teoretycznym 17 1.1. Dylematy naukowego języka pedagogiki – heterogeniczność definiowania pojęć 17 1.2. Różnorodność sposobów definiowania pojęć starość i starzenie się 21 1.3. Wieloznaczność egzemplifikacji określania osób starych 26 Rozdział 2 Starość w perspektywie koncepcji pomyślnego starzenia się człowieka 31 2.1. Ograniczenia i szanse przeżywania starości – postawy ludzi starych wobec życia 31 2.2. Jakość i styl życia osób starych – wybrane stanowiska i ustalenia terminologiczne 41 2.3. Aksjologiczny kontekst jakości życia w starości 48 2.4. Pomyślne starzenie się w ujęciu konceptualnym 53 2.5. Wybrane koncepcje pomyślnego starzenia się w kontekście niezależnegoi samodzielnego funkcjonowania ludzi starych w społeczeństwie 58 2.6. Wybór teorii bazowych badań własnych 67 Rozdział 3 Aktywne starzenie się jako alternatywa pomyślnej starości Aspekty teoretyczne 73 3.1. Istota aktywności i jej znaczenie w perspektywie pomyślnego starzenia się 73 3.2. Aktywność osób starych na tle koncepcji aktywnego starzenia się – ujęcie krytyczne 77 Rozdział 4 Główne właściwości i wymiary aktywności edukacyjnej ludzi starych 85 4.1. Aktywność edukacyjna człowieka starego w kontekście określeń terminologicznych 85 4.2. Znaczenie edukacji w procesie starzenia się 89 4.3. Edukacja w perspektywie zadań rozwojowych w okresie starości 97 4.4. Potrzeby edukacyjne osób starych 100 Rozdział 5 Aktywność zawodowa osób w wieku emerytalnym na współczesnym rynku pracy 111 5.1. Aktywność zawodowa ludzi starych – jej znaczenie i potencjał w perspektywie globalnej 111 5.2. Wybrane problemy funkcjonowania osób w wieku emerytalnym na rynku pracy 115 5.3. Kluczowe koncepcje wspierające aktywność zawodową człowieka starego 119 Rozdział 6 Metodologiczne podstawy badań nad aktywnością edukacyjną i zawodową osób starych 127 6.1. Rudymentarne paradygmaty badań w naukach społecznych 127 6.2. Istota i znaczenie oraz zakres badań nad starzeniem się i starością 136 6.3. Przedmiot, cel badań, problemy badawcze, hipotezy, zmienne i wskaźniki oraz sposób prezentacji i metody analizy wyników badań 138 6.4. Charakterystyka ogólna badanych osób i terenu badań 150 Rozdział 7 Poziom, przejawy oraz uwarunkowania aktywności edukacyjnej i zawodowej osób w wieku emerytalnym – analiza i interpretacja wyników badań własnych 159 7.1. Sposób przyjęcia faktu przejścia na emeryturę przez badane osoby 159 7.2. Styl życia i formy spędzania czasu wolnego przez osoby w wieku emerytalnym 169 7.3. Orientacje aksjologiczne badanych osób 190 7.4. Formy aktywności preferowane przez badane osoby 196 7.5. Wybrane uwarunkowania i motywy podejmowania aktywności edukacyjnej przez badanych emerytów 209 7.6. Aktywność zawodowa osób w wieku emerytalnym 220 7.7. Podsumowanie. Próba kompleksowego spojrzenia 233 Rozdział 8 Teoretyczne i empiryczne przesłanki aktywizowania ludzi starych w zakresie edukacji i funkcjonowania na rynku pracy 241 8.1. Miejsce oraz rola aktywności edukacyjnej i zawodowej w obszarze pomyślnego starzenia się 241 8.2. Wspieranie aktywności osób w wieku emerytalnym – propozycje rozwiązań systemowych dotyczących aktywności edukacyjnej i zawodowej 244 8.3. Hipotetyczny model (wzorzec) stymulowania i inicjowania aktywności edukacyjnej osób starych w kontekście ich rzeczywistych potrzeb 247 Zakończenie Dyskusja wyników i perspektywy dalszych badań 253 Bibliografia 261 Spis tabel 284 Spis rysunków 288 Aneks 289 Summary 319