Anachronizm i aktualność
Polska nauka o edukacji potrzebuje impulsów i otwarć - na nowe kategorie teoretyczne, koncepcje i pola problemowe. Niestety, autorzy wielu rozpraw i publikacji nie wpisują się w to założenie. Unikają wypłynięcia na szerokie wody i rezygnują z możliwości przeżycia intelektualnych przygód, zamykają się w opłotkach bądź wyważają otwarte drzwi (powielając te same, dawno już rozwiązane problemy), wreszcie - są ateoretyczni. Niezbyt często zdarzają się teksty, które dają czytelnikowi możliwość zrekonstruowania własnego sposobu myślenia czy dialogu. Na szczęście książka Mariusza Sztuki daleko wykracza poza powyższy opis. Autor potrafi w swoich - prowadzonych niemalże na wzór Foucaultowskiej metody genealogii - narracjach ukazać wyłanianie się kolejnych dyskursów (i kolejnych wersji rzeczywistości) resocjalizacyjno-pedagogicznych oraz przedstawić je w bardzo przekonujący sposób. Resocjalizacja stanowi w jego ujęciu swoistą krystalizację zarówno dynamiki napięcia między różnymi podejściami teoretycznymi, jak i konkretnymi, realnymi zjawiskami. Trzeba dodać, że Autor nie konfrontuje wyłaniających się z badań obrazów myśli i rzeczywistości z jakimkolwiek obrazem »idealnej« czy »postulowanej« wersji resocjalizacji. Jego narracje są pozbawione wszelkiego moralizatorstwa i dydaktyzmu, tak kuszących w przypadku analiz problemów związanych z resocjalizacją (nie zakłada on też istnienia »ostatecznej prawdy«, do której naukowiec powinien dojść za wszelką cenę). Stają się w tym kontekście otwartym tekstem, który zaprasza czytelnika do nadawania własnych znaczeń.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka Melosika
Praca wypełnia istniejącą w polskim piśmiennictwie z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej lukę, która wynika z niewystarczającej analizy naukowej aspektu teleologicznego resocjalizacji. Przy czym, co warto podkreślić, ów aspekt rozpatrywany jest z pozycji pedagoga. Książka Mariusza Sztuki jest w tym kontekście niewątpliwie propozycją nowatorską i zainteresuje zarówno praktyków resocjalizacji, jak i teoretyków zgłębiających to zjawisko.
Z recenzji dr. hab. Marka Heine
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3471-2
- ISBN druku: 978-83-233-3471-2
- Liczba stron: 296
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 11 Wieloraka nowoczesność 11 Nowoczesność jako aktualność 15 Nowoczesność jako epoka 16 Nowoczesność jako katalog cech 19 Nowoczesność jako krytyka 23 Rozdział 1. Dwa początki idei resocjalizacji 29 1.1. Krajobraz przednowoczesny 29 1.2. Wczesny początek idei resocjalizacji 32 1.2.1. Prefiguracje 33 1.2.2. Przejrzystość zła / kres niepewności 36 1.2.3. Przesłonięcie transcendencji, monopol przemocy i nowa wrażliwość 38 1.2.4. Dzieło humanitarystów i utylitarystów 43 1.2.5. Maszyneria władzy 47 1.3. Drugi początek idei resocjalizacji 53 1.3.1. Nowoczesne pytanie 53 1.3.2. Model resocjalizacyjny w warunkach państwa socjalnego 60 Rozdział 2. U źródeł pedagogicznej orientacji polskiej resocjalizacji 67 2.1. Nauki o wychowaniu – przestrzeń nowoczesnych odpowiedzi 67 2.1.1. W służbie najsłabszym 70 2.1.2. Etos inteligencki – odrębna geneza polskiej resocjalizacji 75 2.2. Trudne kontynuacje. Idea resocjalizacji w polskiej rzeczywistości powojennej 87 Rozdział 3. Idea resocjalizacji w epoce „zmierzchu idei”. Kryzys modelu korekcyjnego w społeczeństwach Zachodu – konteksty i konsekwencje 101 3.1. Punkty zwrotne 110 3.2. Społeczno-kulturowe podłoże kryzysu 124 3.3. Neoliberalna sceneria przeobrażeń 138 Rozdział 4. Reakcje na kryzys – perspektywa wielu nowoczesności 149 4.1. Retrybutywizm – restauracja wątków wczesnego początku idei resocjalizacji 152 4.2. Konstruktywizm (immanentne kontroświecenie 157 4.3. Pragmatyzm (powrót barbarzyńców?) 163 4.4. Jeszcze inny powrót do przeszłości (mit społeczności – właściciela konfliktu) 172 4.5. Poza kryzysem – wytrwały marsz modernizmu 180 Rozdział 5. Polska myśl resocjalizacyjna wobec przesileń modernistycznej formacji intelektualnej 185 5.1. Kierunki rozwoju teorii i praktyki – polskie odpowiedzi 185 5.2. W konfrontacji z kryzysem (którego nie było) 208 Rozdział 6. Humanitarni menedżerowie. Renesans resocjalizacji? 223 6.1. What works. Nurt pragmatyczny i jego krytyka 223 6.1.1. Model R-N-R. Zasady skutecznego oddziaływania resocjalizacyjnego 232 6.1.2. Komentarze i krytyka 243 6.2. Pedagog resocjalizacyjny – tradycyjny etos czy nowa formuła społecznego zaangażowania? 251 Zakończenie 259 Literatura cytowana 263 Anachronism and topicality. Th e rehabilitative ideal in tussle over modernity (Summary) 293 Анахронизм и актуальность. Идея ресоциализации в споре о современности (Pезюме) 295