Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla - 01 Anonimowość transcendentalnej konstytucji świata w nastawieniu naturalnym
Rozprawa prezentuje filozofię Edmunda Husserla w świetle trzech tez, które zostały tak wyrażone, aby zaakcentować centralne miejsce problematyki anonimowości w fenomenologii transcendentalnej. Pierwszą tezę można sformułować następująco: człowiek jest Ja transcendentalnym, ale w naturalnym nastawieniu transcendentalny charakter subiektywności pozostaje anonimowy, to znaczy niepoddany refleksji, zakryty. Druga teza wyraża myśl, że anonimowość tę można przezwyciężyć, przeprowadzając redukcję fenomenologiczną. Trzecia teza głosi, że odsłonięta dzięki redukcji fenomenologicznej świadomość transcendentalna nie jest czymś ostatecznym, lecz sama konstytuuje się w absolutnej subiektywności, a absolutna subiektywność nie poddaje się refleksji i pozostaje również anonimowa, przy czym anonimowość absolutnej subiektywności nigdy nie może być przezwyciężona. Zaprezentowanie fenomenologii z punktu widzenia problematyki anonimowości daje rezultaty w postaci następujących rozstrzygnięć. Po pierwsze, kryzys jest rozumiany jako trwanie życia transcendentalnego w anonimowości. Po drugie, redukcja fenomenologiczna oznacza odsłonięcie tezy naturalnego nastawienia jako przeżycia konstytuującego byt świata. Po trzecie, świadomość refleksyjnie zobiektywizowana nie jest absolutną subiektywnością, jako że absolutna subiektywność stanowi świadomość anonimowo funkcjonującą. Po czwarte, anonimowość absolutnej subiektywności nie pozostaje w sprzeczności z fenomenologiczną zasadą wszelkich zasad, ponieważ apodyktyczna oczywistość „Ja jestem” okazuje się anonimową oczywistością. Rozprawa stanowi pierwszą w literaturze przedmiotu monografię poświęconą problematyce anonimowości w Husserlowskiej filozofii i jest adresowana nie tylko do filozofów specjalizujących się w zakresie fenomenologii, lecz także do tych czytelników, którym nie jest obca problematyka granic poznania, wewnętrznej struktury podmiotowości, źródeł kryzysu europejskiego człowieczeństwa i możliwości jego przezwyciężenia.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-494-3
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Treść Wstęp / 7 Rozdział pierwszy Anonimowość transcendentalnej konstytucji świata w nastawieniu naturalnym Nastawienie naturalne jako anonimowy modus życia transcendentalnego / 19 Kryzys jako trwanie transcendentalnej subiektywności w anonimowości / 28 Rozdział drugi Fenomenologia jako przezwyciężenie przesądów nastawienia naturalnego Anonimowość transcendentalnej subiektywności a koncepcja filozofii jako ścisłej nauki / 41 Zasada wszelkich zasad jako zasada oczywistości / 46 Fenomenologiczne nastawienie jako przeciwne naturze ukierunkowanie / 55 Konstytucja w przedtranscendentalnej i transcendentalnej fenomenologii / 60 Rozdział trzeci Drogi do redukcji transcendentalno-fenomenologicznej Krytyka doświadczenia świata jako motywacja redukcji / 73 Droga kartezjańska / 79 Droga kantowska / 84 Kartezjańska i kantowska droga do redukcji jako wyraz dwóch motywów fenomenologii / 91 Droga przez intencjonalną psychologię / 103 Rozdział czwarty Redukcja transcendentalno-fenomenologiczna jako zniesienie anonimowości transcendentalnej konstytucji świata Redukcja i epoché / 125 Redukcja transcendentalno-fenomenologiczna jako moment refleksji / 131 Epoché jako odsłonięcie tezy naturalnego nastawienia / 135 Teza naturalnego nastawienia jako konstytuujące dokonanie świadomości / 142 Redukcja jako odsłonięcie konstytutywnego charakteru tezy w interpretacji komentatorów / 158 Rozdział piąty Redukcja ejdetyczna jako redukcja do eidos ego i jej granice Redukcja ejdetyczna jako wyłączenie indywidualnego istnienia / 167 Nastawienie naturalno-faktyczne i nastawienie naturalno-ejdetyczne, nastawienie transcendentalno-faktyczne i nastawienie transcendentalno-ejdetyczne / 178 Absolutny i przypadkowy fakt / 188 Ontologia (ejdetyka czystej świadomości) i metafizyka / 199 Rozdział szósty Fenomenologia genetyczna a problem ostatecznego źródła Od fenomenologii statycznej do fenomenologii genetycznej / 207 Czas jako uniwersalna forma egologicznej genezy / 214 Forma i treść genezy / 224 Fenomenologia genetyczna jako odsłanianie historii transcendentalnego ego / 230 Asocjacja jako uniwersalna zasada pasywnej genezy / 235 Przed-Ja jako ostateczne źródło genezy / 242 Intersubiektywność i geneza / 248 Pra-Ja jako ostateczne źródło obowiązywania / 259 Rozdział siódmy Anonimowość jako istotowy rys absolutnej subiektywności Absolutna subiektywność jako świadomość konstytuująca czas / 267 Refleksyjny i nierefleksyjny model samoświadomości a problem świadomości absolutnej świadomości w fenomenologii nieegologicznej / 273 Egologiczny zwrot w fenomenologii a problem apodyktyczności i nieadekwatności absolutnej subiektywności / 283 Zakończenie / 307 Bibliografia / 313 Indeks osobowy / 323 Zusammenfassung / 327 Résumé / 329