Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku. Seria pierwsza - 04 Wybory autorskie. Przyczynek do charakterystyki zjawiska
„Epoka nasza jest epoką antologii” – teza Władysława Tatarkiewicza, wyartykułowana jeszcze na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku, nie straciła na aktualności. Antologia wydaje się jedną z form bloku silva o kapitalnym znaczeniu dla współczesnej kultury – w istocie skazanej na jakiś rodzaj selekcjonowania zalewającego półki księgarskie piśmiennictwa. W tomie, który oddajemy do rąk Czytelnika, przyglądamy się przede wszystkim współczesnym antologiom literackim (XX i XXI wieku), nie rezygnując jednak z kontekstu historycznego, pozwalającego uchwycić i zrozumieć zachodzące zmiany. Artykuły zgromadzone w książce prezentują omawianą formę od strony teoretyczno- i historycznoliterackiej, a także prawnej; uwzględniają niezwykle istotne usytuowanie środowiskowe – społeczne i geograficzne antologii, jej powiązanie z określoną wspólnotą symboliczną w kraju i na emigracji; eksponują także dwa czynniki kluczowe dla kształtu wyboru – temat i osobę antologisty. Poetyka form antologijnych rozpatrywana jest także w kontekście szerszym: jako zjawisko bezpośrednio związane z kulturą cytatu, jako jedna z ciekawszych i dotąd nieprzebadanych odsłon intertekstualności.
- Kategorie:
- Redakcja: Bożena Szałasta-Rogowska, Magdalena Kokoszka
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3160-7
- ISBN druku: 978-83-226-3159-1
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp (Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta‑Rogowska) | 7 O antologii Jerzy Smulski: Antologia – ewolucja i dzisiejszy status gatunku. Kilka elementarnych oczywistości | 13 Aleksander Nawarecki: Antologia jako „gatunek koronny” naszych czasów | 22 Iwona Słomak: Ἀνθολογία w czasach antycznych i późniejsza recepcja pojęcia: europejskie anthologiae nowożytne (rekonesans) | 36 Magdalena Kokoszka: Wybory autorskie. Przyczynek do charakterystyki zjawiska | 50 Monika Wycykał: Antologia w polskim systemie prawa autorskiego | 62 Antologie w / poza Marian Kisiel: Zbieranie z ciszy. O antologii poezji żydowskiej | 109 Katarzyna Niesporek: Śląskie antologie młodych po roku 1989 | 119 Aleksandra Zasępa: Grupa Na Dziko w antologiach śląskiej poezji | 143 Jolanta Pasterska: Księga miejsc utraconych. O antologii Kraj lat dziecinnych | 155 Janusz Pasterski: Wyczekiwana i zapomniana. O Antologii poezji polskiej na obczyźnie 1939–1999 Bogdana Czaykowskiego | 170 Bożena Szałasta‑Rogowska: Antologie poezji polskiej w Kanadzie (z perspektywy antologisty) | 186 Antologie czego? / czyje? Justyna Budzik: O krok od nich. Malarska antologia poetów amerykańskich | 203 Elżbieta Dutka: Antologie jako przestrzeń dyskusji na temat literatury „górskiej” | 213 Katarzyna Frukacz: Dziennikarska „uwertura do życia” czy „literacka strawa przyszłości”? Antologie polskiego reportażu – rekonesans | 229 Bernadetta Darska: 100 / XX. Antologia polskiego reportażu XX wieku pod redakcją Mariusza Szczygła jako opowieść o gatunku i roli pełnionej przez reportera | 244 Beata Nowacka: „Walcząc o swoje pisanie, walczę o życie” – o kolekcjach reportaży Melchiora Wańkowicza | 264 Ewa Bartos: Antologia jako kuriozum. Uwagi o kolekcji Juliana Tuwima | 279 Joanna Kisiel: Antologia haiku Ryszarda Krynickiego | 295 Zestawienie bibliograficzne opracowań na temat antologii i niektórych form pokrewnych (wybór) (zestawiły Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska) | 305 Indeks osobowy (zestawiły Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska) | 309