Autonomia fiskalna i jej wpływ na działania samorządów
Głównym celem rozważań zawartych w tej książce jest próba oceny, czy i w jaki sposób decentralizacja fiskalna wpływa na funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce na poziomie lokalnym, oraz próba zweryfikowania hipotezy zakładającej, że im większy jest stopień decentralizacji, tym większa efektywność sektora publicznego na poziomie lokalnym.
Z Wprowadzenia
Jest to książka odznaczająca się wieloma zaletami teoretycznymi i praktycznymi. Poziom naukowy pracy jest bardzo wysoki, wyróżniający się nie tylko w skali krajowej, ale też międzynarodowej. Na tę wysoką ocenę składają się m.in. następujące cechy omawianej publikacji: (…)
• Bardzo mocne osadzenie prowadzonych badań w krajowym i światowym dorobku teoretycznym, w tym metodologicznym (…).
• Niezwykle bogata baza empiryczna przeprowadzonych badań. (…)
• Wyniki badań mają duże walory aplikacyjne; mogą być wykorzystane do wzmacniania samorządności, poprawy ram prawnych funkcjonowania samorządów i racjonalizacji wydatków publicznych. Omawiana praca może stanowić ważny głos w dyskusji na temat centralizacji/decentralizacji kompetencji państwa, praktycznego wcielania zasad subsydiarności i demokratyzacji systemu politycznego w Polsce.
Z recenzji wydawniczej prof. Jerzego Wilkina
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-923-6
- ISBN druku: 978-83-7383-923-6
- Liczba stron: 252
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie 7 1. Decentralizacja fiskalna i jej pomiar 11 1.1. Problemy mierzenia decentralizacji fiskalnej 13 1.2. Autonomia wydatkowa polskich gmin i miast na prawach powiatu – próba kwantyfikacji 17 1.3. Zróżnicowanie samodzielności wydatkowej i dochodowej polskich gmin i miast na prawach powiatu – analiza dla lat 2000–2014 30 2. Autonomia wydatkowa gmin i miast na prawach powiatu wobec wybranych zadań – przegląd regulacji 43 2.1. Wydatki polskich gmin i miast na prawach powiatu na pomoc społeczną i oświatę 43 2.1.1. Zadania samorządów z zakresu oświaty 44 2.1.2. Zadania samorządów z zakresu pomocy społecznej 49 2.2. Zadania polskich gmin i miast na prawach powiatu w zakresie kultury i sportu 56 3. Efektywność alokacyjna zdecentralizowanych wydatków 61 3.1. Dostosowanie wydatków samorządów do preferencji mieszkańców – przegląd literatury 62 3.2. Determinanty wydatków gmin i miast na prawach powiatu na wybrane zadania lokalne – badanie empiryczne 70 3.3. Wpływ autonomii dochodowej i wydatkowej na dopasowanie wydatków do preferencji ludności – badanie empiryczne 82 3.3.1. Wydatki samorządów o różnej samodzielności dochodowej i wydatkowej 82 3.3.2. Wpływ zmian w autonomii wydatkowej na wydatki samorządów 90 3.4. Podsumowanie 95 4. Efektywność kosztowa 98 4.1. Przegląd literatury dotyczącej efektywności kosztowej zdecentralizowanych wydatków 99 4.2. Metody oceny efektywności kosztowej 101 4.3. Wybór nakładów i efektów dla analizowanych zadań samorządów 106 4.4. Dane wykorzystane w analizach efektywności kosztowej 111 4.5. Efektywność kosztowa wydatków polskich gmin – analizy empiryczne 112 4.6. Efektywność kosztowa w obszarze edukacji 117 4.7. Efektywność kosztowa w obszarze pomocy społecznej 130 4.8. Efektywność kosztowa w obszarze kultury 140 4.9. Efektywność kosztowa w obszarze sportu 151 4.10. Podsumowanie 162 5. Decentralizacja fiskalna a perspektywy rozwojowe 164 5.1. Wpływ decentralizacji na perspektywy rozwojowe – rozważania teoretyczne 165 5.2. Decentralizacja a perspektywy rozwoju – omówienie wybranych badań empirycznych 171 5.3. Decentralizacja a perspektywy rozwojowe gmin w Polsce 173 5.3.1. Miary rozwoju społeczno-gospodarczego gmin w Polsce 174 5.3.2. Dane wykorzystane w badaniach i metodologia 177 5.2.3. Wyniki badań empirycznych 178 5.4. Podsumowanie 187 6. Reelekcje wójtów, burmistrzów i prezydentów a poziom autonomii fiskalnej 189 6.1. Konsekwencje reelekcji 190 6.1.1. Szanse na reelekcję i hipoteza głosowania ekonomicznego 192 6.1.2. Podatki a reelekcja 193 6.1.3. Polityka wydatkowa a reelekcja 195 6.1.4. Reelekcja a scena polityczna 196 6.1.5. Afiliacje partyjne 198 6.2. Wpływ poziomu decentralizacji na reelekcje urzędujących wójtów, burmistrzów i prezydentów – analiza empiryczna 199 6.3. Wpływ poziomu autonomii fiskalnej na szansę reelekcji – wyniki badania 205 6.4. Podsumowanie 209 Zakończenie i wnioski 211 Załącznik – opis zmiennych wykorzystywanych w badaniu efektywności alokacyjnej 216 Bibliografia 222 Spis tabel 239 Spis rycin 242 Spis map 243 Noty o autorach 244 Indeks nazwisk 245