Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne
Celem książki jest choćby częściowe uzupełnienie braków w zakresie badań metodą zogniskowanego wywiadu grupowego. Wprawdzie tytuł sugeruje, że jest ona poświęcona w sposób symetryczny zarówno metodologii, jak i etyce badań fokusowych, ale punkt ciężkości zdecydowanie położono na kwestie etyczne. Jest to zabieg celowy, wynikający z trzech przesłanek. Po pierwsze, problemy metodologii badań fokusowych zostały szczegółowo rozpoznane przez licznych autorów, głównie amerykańskich – odwołania do wielu spośród nich znajdzie Czytelnik w tej książce. Po wtóre, w zogniskowanym wywiadzie grupowym, ze względu na jego specyfikę, występuje wyjątkowo wiele elementów „etycznie wrażliwych” i są one znacznie bardziej złożone niż dzieje się to w przypadku innych metod badawczych. Tym samym zasługują na wnikliwą uwagę. Po trzecie wreszcie, jest to rezultat przekonania, że postawa etyczna badacza w przypadku badań fokusowych w znacznym stopniu determinuje ich metodologię. Stanowi to antytezę wobec obowiązującego przez kilkadziesiąt lat pozytywistycznego podejścia do uprawiania badań w naukach społecznych, w którym dla rozważań o charakterze etycznym nie było miejsca. Motto tego modelu sprowadzało się do stwierdzenia: „Moja etyka to moja metodologia”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-347-4
- ISBN druku: 978-83-7525-896-7
- Liczba stron: 316
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 7 ROZDZIAŁ 1. ZOGNISKOWANY WYWIAD GRUPOWY — CHARAKTERYSTYKA METODY WPROWADZENIE 13 FOKUS — GENEZA 14 FOKUS — DEFINICJA I RODZAJE 16 Dobór uczestników 21 Grupa fokusowa 23 Role grupowe 27 Dynamika grupowa 28 Moderator 40 Sesja — organizacja 43 Sesja — przebieg 44 MITY NA TEMAT FOKUSA 49 WADY I ZALETY BADAŃ FOKUSOWYCH 53 FGI A SURVEYE 55 FOKUS A WYWIAD INDYWIDUALNY 64 PODSUMOWANIE 71 ROZDZIAŁ 2. ETYKA W NAUCE I BADANIACH SPOŁECZNYCH WPROWADZENIE 75 KODEKSY ZAWODOWE — ZA I PRZECIW 77 ETOS NAUKI — ETYKA BADAŃ NAUKOWYCH 85 ETYKA W BADANIACH SPOŁECZNYCH 98 PROBLEMY ETYCZNE W TECHNIKACH BADAWCZYCH 105 PODSUMOWANIE 109 ROZDZIAŁ 3. ETYKA BADAŃ FOKUSOWYCH W KONTEKŚCIE ELEMENTÓW METODY BADAWCZEJ WPROWADZENIE 113 PROBLEMY WYNIKAJĄCE Z ELEMENTÓW PROCEDURY 114 Lokalizacja badania 114 Rejestracja przebiegu sesji 120 Informacje przekazywane badanym w fazie rekrutacji a ich wyobrażenia o przebiegu sesji 121 Świadoma zgoda na udział w badaniu 123 Rejestracja i podgląd przebiegu sesji 129 Obecność innych uczestników badania 133 Czas trwania sesji 137 PROBLEMY ETYCZNE WYNIKAJĄCE ZE SPECYFIKI METODY FGI 138 Tematyka badania (drażliwość, trudność, kontrowersyjność) 138 Treść wypowiedzi uczestników: możliwość modyfikacji opinii innych uczestników, konsekwencje dla samooceny badanych 141 CHARAKTER NARZĘDZIA (SCENARIUSZ MODERATORA) — RODZAJ PYTAŃ I ZADAŃ STAWIANYCH UCZESTNIKOM, TECHNIKI PROJEKCYJNE 153 RELACJE MIĘDZY UCZESTNIKAMI I POMIĘDZY UCZESTNIKAMI A MODERATOREM 159 Porównanie pod kątem zagadnień etycznych kontaktu ankieter — respondent w wywiadzie kwestionariuszowym i uczestnicy — moderator w fokusie 159 PROBLEMY ETYCZNE ZWIĄZANE Z ROLĄ MODERATORA 167 PROBLEMY ETYCZNE REALIZATORA BADAŃ 170 Selekcja/rekrutacja uczestników sesji 170 Relacja moderator — badacz, moderator — zleceniodawca 176 KONSEKWENCJE DLA OBIEKTU BADANIA 179 ETYKA FOKUSOWA W PRAKTYCE BADAWCZEJ 181 PODSUMOWANIE 189 ROZDZIAŁ 4. ETYCZNE ASPEKTY BADAŃ FOKUSOWYCH Z UDZIAŁEM DZIECI I MŁODZIEŻY WPROWADZENIE 193 KODEKSY ETYCZNE 194 ŚWIADOMA ZGODA 201 POUFNOŚĆ 204 DYLEMATY ETYCZNE W BADANIACH Z UDZIAŁEM DZIECI 205 PRZYCZYNY ZAGROŻEŃ O CHARAKTERZE ETYCZNYM W BADANIACH Z UDZIAŁEM DZIECI 207 ROZWIĄZYWANIE W PRAKTYCE BADAWCZEJ PROBLEMÓW ETYCZNYCH W BADANIACH FOKUSOWYCH Z UDZIAŁEM DZIECI 209 PODSUMOWANIE 221 ROZDZIAŁ 5. ZASTOSOWANIE METODY FGI DO ROZWOJU METODOLOGII BADAŃ OSÓB STARSZYCH WPROWADZENIE 225 CECHY WIEKU PODESZŁEGO W KONTEKŚCIE METOD BADAŃ SPOŁECZNYCH 226 BADANIE PERCEPCJI TECHNIK OTRZYMYWANIA MATERIAŁU — PRZYCZYNEK DO BADANIA METODOLOGII I ETYKI BADAŃ SPOŁECZNYCH Z UDZIAŁEM SILVER GENERATION 229 PODSUMOWANIE 238 ZAKOŃCZENIE 241 ANEKS ZAŁĄCZNIK 1. David B. Resnik, Kalendarium wydarzeń (od 1931 r. do teraz) 247 ZAŁĄCZNIK 2. Badanie uczestników sesji fokusowych metodą wywiadów swobodnych. Dyspozycje do wywiadu 261 ZAŁĄCZNIK 3. Formularz zgody rodzica/opiekuna prawnego 273 ZAŁĄCZNIK 4. Formularz zgody dziecka 275 ZAŁĄCZNIK 5. Projekt Speak Up! Scenariusz FGI 277 ZAŁĄCZNIK 6. Scenariusz zogniskowanego wywiadu grupowego do badania problematyki przemocy wśród dzieci i młodzieży 285 BIBLIOGRAFIA 291