Biographia literaria
Biographia literaria (1817) Samuela Taylora Coleridge’a to zbiór szkiców o tematyce filozoficznej i krytycznoliterackiej, ujętych w ramy autobiografii intelektualnej. Dzieło powstało z połączenia dwóch tekstów, pierwotnie planowanych jako osobne książki.
Pierwsza z nich miała być esejem filozoficznym – krytyką anglosaskiej, asocjacjonistycznej filozofii umysłu (Locke’a, Hume’a, Hartleya) z pozycji idealizmu transcendentalnego (Kanta i Schellinga), z którym Coleridge zapoznał się w Niemczech; druga – obszernym podsumowaniem stosunku Coleridge’a do twórczości i programu literackiego jego wielkiego przyjaciela i poety, Williama
Wordswortha, wskazaniem jego mocnych i słabych punktów. Z tego połączenia filozofii i krytyki literackiej zrodziły się oryginalne pomysły, takie jak rozróżnienie wyobraźni i fantazji jako dwóch różnych władz umysłu oraz idea „zawieszenia niewiary” jako zasady tworzenia fikcji literackiej.
Całość wzbogacają erudycyjne dygresje oraz barwne anegdoty ukazujące panoramę społeczeństwa brytyjskiego w okresie wojen z rewolucyjną, a następnie napoleońską Francją.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20842-4
- ISBN druku: 978-83-01-20736-6
- Liczba stron: 540
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie do lektury Biographia literaria Coleridge’a (Bartosz Działoszyński) XI TOM PIERWSZY 1 Rozdział I. Motywy napisania tego dzieła. Odbiór pierwszych publikacji autora. Kształtowanie się jego smaku w szkole. Wpływ współczesnych pisarzy na umysły młodzieży. Sonety Bowlesa. Porównanie poetów przed Pope’em i po nim 3 Rozdział II. Rzekoma gniewność ludzi obdarzonych geniuszem. Poddana próbie faktów. – Przyczyny i okoliczności tego zarzutu. Jego niesłuszność 23 Rozdział III. Co autor zawdzięcza krytykom i przypuszczalne tego powody. Zasady współczesnej krytyki. Dzieła i charakter pana Southeya 39 Rozdział IV. Ballady liryczne i przedmowa do nich. Wczesne wiersze pana Wordswortha. O fantazji i wyobraźni. Rozważania o tym rozróżnieniu ważnym dla sztuk pięknych 55 Rozdział V. O prawie asocjacji. – Jego historia prześledzona od Arystotelesa do Hartleya 73 Rozdział VI. Czym system Hartelya różni się od systemu Arystotelesa; a także o tym, że jest on nie do utrzymania jako teoria i nie ma oparcia w faktach 83 Rozdział VII. O koniecznych konsekwencjach teorii Hartleya. O pierwotnej pomyłce bądź ekwiwokacji, która spowodowała przyjęcie tej teorii. Memoria Technica 91 Rozdział VIII. System DUALIZMU wprowadzony przez Kartezjusza. Przeformułowany najpierw przez Spinozę, a następnie przez Leibniza w doktrynę harmonii przedustawnej. Hylozoizm. Materializm. Żaden z tych systemów, a także żadna z możliwych teorii asocjacji nie uzupełnia ani nie zastępuje teorii percepcji, nie tłumaczy też kształtowania się skojarzeń 99 Rozdział IX. Czy możliwa jest filozofia jako nauka i pod jakimi warunkami? Giordano Bruno. Arystokracja literacka, czyli istnienie cichej zmowy między uczonymi tworzącymi zakon uprzywilejowanych. Co autor zawdzięcza mistykom. A co Immanuelowi Kantowi. Różnica między literą a duchem pism Kanta oraz rehabilitacja roztropności w nauczaniu filozofii. Fichtego próba stworzenia kompletnego systemu krytyki. Jej częściowy sukces i ostateczna klęska. Co autor zawdzięcza Schellingowi, a spośród pisarzy angielskich Saumarezowi 105 Rozdział X. Rozdział pełen dygresji i anegdotek, interludium poprzedzające rozważania o naturze i genezie wyobraźni, czyli władzy plastycznej. O pedantyczności i pedantycznym wyrażaniu się. Rady dla młodych autorów odnośnie do publikowania. Różne anegdoty z życia literackiego autora oraz rozwój jego poglądów religijnych i politycznych 121 Rozdział XI. Serdeczne napomnienie dla wszystkich, którzy w młodym wieku czują się zdatni do zostania pisarzami 169 Rozdział XII. Rozdział zawierający prośby i przestrogi dotyczące zgłębiania lub pominięcia następnego rozdziału 179 Rozdział XIII. O wyobraźni, czyli władzy esemplastycznej 215 TOM DRUGI 225 Rozdział XIV. Okoliczności powstania Ballad lirycznych i tematy pierwotnie do nich przewidziane. Przedmowa do drugiego wydania. Spór przez nią wywołany, jego przyczyny i zaciekłość. Filozoficzne definicje wiersza i poezji oraz scholia 227 Rozdział XV. Szczególne symptomy władzy poetyckiej, objaśnione w krytycznej analizie Venus i Adonisa oraz Lukrecji Shakespeare’a 237 Rozdział XVI. Uderzające różnice między poetami naszych czasów a XV i XVI wieku. – Pragnienie połączenia charakterystycznych zalet obu tych epok 245 Rozdział XVII. Rozbiór swoistych założeń pana Wordswortha. Życie wiejskie (a nade wszystko życie skromne i wiejskie) jest szczególnie niekorzystne dla kształtowania się stylu wypowiedzi. Najlepsze partie języka są wytworem filozofów, nie błaznów czy pasterzy. Poezja istotnie idealna i pierwotna. Język Miltona jest językiem prawdziwego życia, w każdym razie nieporównanie bardziej niż język chłopa 255 Rozdział XVIII. Dlaczego i pod jakim względem język kompozycji metrycznej różni się od języka prozy. Pochodzenie i składniki metrum. Jego nieuchronne konsekwencje oraz warunki, jakie nakłada na autora utworów metrycznych w zakresie wyboru stylu 271 Rozdział XIX. Ciąg dalszy. O tym, co faktycznie pan Wordsworth mógł mieć na uwadze, pisząc swą krytyczną przedmowę. Objaśnienie i zastosowanie tegoż przedmiotu 299 Rozdział XX. Ciąg dalszy poprzedniego tematu. Styl neutralny, czyli wspólny dla prozy i poezji, pokazany uprzednio na przykładachz Chaucera, Herberta itd. 309 Rozdział XXI. Uwagi na temat obecnego stanu czołowych czasopism krytycznoliterackich 319 Rozdział XXII. Charakterystyczne wady poezji pana Wordswortha oraz zasady, na których oparto sąd, iż są to wady. Ich stosunek do piękności. W większej mierze charakteryzują one tylko jego teorię 329 Listy Satyrana 371 Rozdział XXIII 419 Rozdział XXIV. Zakończenie 449 Indeks osób 463