Bitnicy
W publikacji przedstawiono sylwetki i dorobek autorów, którzy stali się ikonami
Beat Generation oraz pisarzy dalszego planu: Johna Clellona Holmesa, Jacka Kerouaca, Allena Ginsberga, Williama S. Burroughsa, LeRoi Jonesa/Amiri Baraki, Lawrence’a Ferlinghettiego, Joyce Johnson, Diane di Primy i Richarda Brautigana.
Mit Pokolenia Beatu to jeden z najbardziej wyrazistych mitów kultury amerykańskiej XX wieku. Ta generacyjna nazwa niemal automatycznie przywodzi na myśl stworzony przez Allena Ginsberga w „Skowycie” zbiorowy portret młodych, wrażliwych Amerykanów, zagubionych i zbuntowanych, uciśnionych i radykalnych, pragnących wolności i popadających w ekscesy.
Dlaczego właśnie bitnikom udało się zbudować tak trwały generacyjny mit, skoro prawie każde amerykańskie pokolenie ubiegłego, niespokojnego wieku miało powody, by uważać się za „stracone”?
W jakim stopniu zadecydowały o tym nietuzinkowe biografie, frapujące charaktery i indywidualne talenty najważniejszych pokoleniowych pisarzy, a w jakim rosnące zainteresowanie mediów i szeroko pojętych kręgów opiniotwórczych, nierzadko bardzo krytycznych wobec zbuntowanej młodzieży, które pomogło rozdmuchać modę na Beat?
O bitnikach napisali w tej książce: Jerzy Durczak, Jacek Gutorow, Justyna Kociatkiewicz, Ewa Barbara Łuczak, Krzysztof Majer, Paweł Marcinkiewicz, Mirosław Aleksander Miernik, Łukasz Muniowski, Marek Paryż, Alicja Piechucka, Andrzej Pietrasz, Tadeusz Pióro, Tomasz Sawczuk i Marianna Strychowska.
Unconventional biographies, interesting characters and individual talents of the most important American writers born at the turn of the 1930s and 1940s and belonging to the Beat Generation. The publication presents the profiles and works of the authors who became the icons of the Beat Generation, so-called the second lost generation of the young, vulnerable Americans, rebelling for freedom like in “Howl” by
Allen Ginsberg. The title Beatniks are, among others: John Clellon Holmes, Jack Kerouac, Allen Ginsberg,
William S. Burroughs, LeRoi Jones/Amiri Baraka,
Lawrence Ferlinghetti, Joyce Johnson, Diane di Primy and Richard Brautigan.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-2536-3
- ISBN druku: 978-83-235-2528-8
- Liczba stron: 306
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Marek Paryż Wstęp Allen Ginsberg: „Nie ma żadnego Pokolenia Beatu, to tylko pismaki rzuciły urok” 7 Mirosław Aleksander Miernik Hipsterzy, beaci i bitnicy: o subkulturowych korzeniach Beat Generation 25 Marek Paryż Kronika wczesnej fazy Pokolenia Beatu: Go Johna Clellona Holmesa 45 Krzysztof Majer Jack et Jean: wokół franko-kanadyjskiej tożsamości Kerouaca 61 Justyna Kociatkiewicz W drodze: smutek białego człowieka 77 Łukasz Muniowski Legenda Duluoza 95 Marianna Strychowska i Łukasz Muniowski Plansze do komiksu o Jacku Kerouacu 119 Jerzy Durczak Listy i mity: Allen Ginsberg i Jack Kerouac 127 Jacek Gutorow Próba głosu: notatka o „Sjeście” i innych wczesnych wierszach Allena Ginsberga 145 Tadeusz Pióro Wczesna twórczość Williama Burroughsa 163 Ewa Barbara Łuczak W poszukiwaniu czarnego Beatu: Preface to a Twenty Volume Suicide Note LeRoi Jonesa/Amiri Baraki 177 Andrzej Pietrasz Lawrence Ferlinghetti: gniewny poeta Ameryki 193 Alicja Piechucka Matki, żony, kochanki, matki: Pokolenie Beatu z perspektywy kobiety w Minor Characters Joyce Johnson 217 Marek Paryż Przewrotność formy: Wspomnienia bitniczki Diane di Primy 245 Paweł Marcinkiewicz Łowienie pstrągów w Ameryce: surrealizm Richarda Brautigana 259 Tomasz Sawczuk Kalifornia w supermarkecie: Beat w kulturze mainstreamu 285