Biznes muzyczny
Każdy z nas jest w różnym stopniu konsumentem produktów branży fonograficznej, rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, dlaczego muzyka dociera do nas w takiej lub innej formie. Pomińmy chwilowo tak oczywiste przykłady jak kupno płyty lub uczestnictwo w koncercie. Muzyka dociera do nas także za pośrednictwem mediów od radia do Internetu. Pojawia się ona w filmach i reklamach, często decydując o ich powodzeniu. Towarzyszy nam także niejednokrotnie w trakcie zakupów w sklepie lub podczas przejażdżki hotelową windą. Za tymi pozornie oczywistymi momentami obcowania z muzyką kryje się potężny, skomplikowany system przepływu środków pieniężnych od osób i instytucji korzystających z muzyki do wytwórni oraz artystów ją tworzących i wykonujących.
Czy poznanie i analiza tego jak funkcjonuje ten system nie jest fascynującym wyzwaniem?
Postęp technologiczny – wynalezienie metod kompresji dźwięku (plik mp3) oraz upowszechnienie się Internetu – całkowicie zmieniają dotychczasowe sposoby dystrybucji i konsumpcji muzyki, stopniowym zmianom powinien podlegać również system praw autorskich. Taki obrót spraw nie jest jednak na rękę dużym wytwórniom muzycznym. Wmawiają one opinii publicznej, że tzw. „piractwo internetowe” godzi w interesy artystów. W dyskusjach tych niejednokrotnie dominują emocje, a zdecydowanie brakuje podejścia merytorycznego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7488-020-6
- ISBN druku: 978-83-7488-146-3
- Liczba stron: 298
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie Rozdział 1. Narodziny i rozwój branży fonograficznej 1.1. Historyczne podstawy handlu dobrami kultury 1.2. Historia branży fonograficznej w latach 1877–1954 1.3. Historia branży fonograficznej w latach 1955–1999 Rozdział 2. Organizacja biznesu muzycznego 2.1. Struktura biznesu muzycznego: model trzech strumieni 39 2.2. Rodzaje i struktura wytwórni muzycznych 2.3. Prawne uwarunkowania działalności fonograficznej 2.4. Ekonomiczne aspekty działalności fonograficznej 2.5. Kontrakt: z czego żyje artysta nagrywający? Rozdział 3. Marketing muzyki w tradycyjnym modelu funkcjonowania branży fonograficznej 3.1. Produkt branży fonograficznej w modelu tradycyjnym 3.2. Dystrybucja produktów fonograficznych 3.3. Promocja produktów branży fonograficznej 3.4. Cena jako instrument marketingu na rynku fonograficznym Rozdział 4.Rynek muzyczny w czasach upowszechniania się Internetu 4.1. Internet + plik mp3 = ? 4.2. „Piractwo internetowe” versus „dostęp do dóbr kultury” 4.3. Narodziny handlu plikami muzycznymi 4.4. Zmiany na rynku muzycznym i krótkowzroczność marketingowa firm fonograficznych Rozdział 5. Nowy biznes muzyczny 5.1. Dystrybucja płyt za pomocą Internetu 5.2. Sklepy z plikami funkcjonujące według modelu „płać za ściągnięcie” (pay–per–download) 5.3. Model subskrypcyjny 5.4. Superdystrybucje (model „Weed”) 5.5. Serwisy reklamowe 5.6. Telefonia mobilna i rynek dzwonków do telefonów 5.7. Strategia „ofert pakietowych” 5.8. Netaudio 5.9. Serwisy społecznościowe 5.10. Blogi 5.11. Agregatorzy 5.12. Największe wytwórnie muzyczne w nowej rzeczywistości 5.13. Wytwórnie niezależne w warunkach rozwoju marketingu muzyki on-line 5.14. Nowe modele dla indywidualnych artystów 5.15. Perspektywy rozwoju nowej fonografii Podsumowanie Spisy i Bibliografia