MENU

Błądzę, więc myślę

(eBook)

Co to jest błędna reprezentacja?

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2018

  • Autor: Krystyna Bielecka

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    mobi
    PDF
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 12,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 8,40 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

10,32
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Błądzę, więc myślę

Autorka prezentuje podstawy systematycznej koncepcji myśli mających treść, czyli reprezentacji umysłowych. Wykorzystuje przy tym przykłady z praktyki naukowej kognitywistów: psychologów, neuronaukowców, specjalistów od sztucznej inteligencji czy filozofów umysłu. Uzasadnia przyjęte rozstrzygnięcia teoretyczne, posługując się listą wymagań wobec koncepcji reprezentacji umysłowych – najważniejsza jest tu, jej zdaniem, możliwość stwierdzenia, że dana reprezentacja jest błędna, oraz ustalenia, na czym ten błąd polega. Ponieważ żadna z dotychczas zaproponowanych koncepcji nie spełnia tego wymogu w sposób zadowalający, autorka broni własnej koherencyjnej koncepcji błędności reprezentacji.

Czym są myśli?
Dzięki czemu mogą mieć treść?
Co to znaczy, że odpowiadają rzeczywistości?
Na te fundamentalne pytania próbują szukać odpowiedzi filozofowie umysłu, a od niedawna także kognitywiści – przedstawiciele interdyscyplinarnej grupy dyscyplin naukowych badających procesy poznawcze.

Autorka dokonuje systematycznego przeglądu dotychczasowych koncepcji reprezentacji umysłowych pod kątem przedstawionych wymagań oraz praktyki kognitywistycznej, zatem publikacja może też posłużyć jako podręcznik dla osób zainteresowanych współczesną filozofią umysłu i kognitywistyką.

*********

I Err, Therefore I Think. What is Misrepresentation?

The publication is concerned with the issue of thought content, interpreted in contemporary studies as mental representation. The author focuses on describing the content of false or inaccurate thoughts, i.e. on misrepresentation, and proposes her own coherence-based model of representational error. The monograph also includes a survey of other contemporary theories of mental representations. Keywords Cognitive studies, mental representations, misrepresentation, teleosemantics.

*********

Krystyna Bielecka – doktor filozofii, adiunkt naukowy w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Rozwija swoją koncepcję reprezentacji w ramach grantu NCN na temat przydatności pojęcia reprezentacji w badaniach nad psychopatologią. Książka Błądzę, więc myślę jest oparta na jej dysertacji doktorskiej wyróżnionej w 2016 roku Nagrodą im. Jerzego Perzanowskiego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 11
Wprowadzenie 13

Rozdział 1
Rola pojęcia reprezentacji umysłowej 33
      1.1.1. Filozoficzne pojęcie intencjonalności 34
      1.1.2. Filozoficzne pojęcie przekonań i pragnień a 
      pluralizm reprezentacji umysłowych 36
   1.2. Doniosłość pojęcia intencjonalności 37
   1.3. Nastawienie intencjonalne 40
   1.4. Strategia intencjonalna a racjonalność 48
   1.5. Osobowy i subosobowy poziom opisu 52
   1.6. Ograniczenia strategii intencjonalnej 56
   1.7. Podsumowanie 60

CZĘŚĆ I
FUNKCJONALNE NIETELEOSEMANTYCZNE KONCEPCJE
REPREZENTACJI: OD INTERNALIZMU DO EKSTERNALIZMU
Rozdział 2
Internalistyczne jednoczynnikowe koncepcje reprezentacji 67
   2.1. Filozoficzne pojęcie intensji i ekstensji 67
   2.2. Semantyka ról pojęciowych w wersji 
   naturalistycznej 69
      2.2.1. W poszukiwaniu treści wąskiej. Poznawczy 
      charakter treści 69
      2.2.2. Teza o determinacji treści wąskiej jako 
      teza o superweniencji 71
   2.3. Solipsyzm metodologiczny Fodora 72
      2.3.1. Wprowadzenie do solipsyzmu Fodora. 
      Motywacje 72
      2.3.2. Treść wąska w solipsyzmie metodologicznym 
      74
      2.3.3. Wrodzoność pojęć 76
      2.3.4. Solipsyzm metodologiczny a stanowisko 
      formalistyczne 78
   2.4. Argumenty przeciw stanowisku formalistycznemu 81
      2.4.1. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem 81
      2.4.2. Odpowiedź systemowa 82
      2.4.3. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem w 
      nowej wersji 83
   2.5. Internalizm a determinacja intensji w wyniku 
   uczenia 84
   2.6. Zastosowanie koncepcji Fodora do przykładów z 
   etologii i psychologii 86
   2.7. Podsumowanie 88

Rozdział 3
Internalistyczna dwuczynnikowa koncepcja Blocka 90
   3.1. Dwa czynniki 91
   3.2. Specyfika treści wąskiej 92
   3.3. Rola pojęciowa 93
   3.4. Zalety i wady koncepcji dwuczynnikowej 97
      3.4.1. Dwuczynnikowa koncepcja treści a 
      formalistyczne ujęcie Fodora 97
      3.4.2. Treść wąska w koncepcji dwuczynnikowej a 
      zachowania 97
      3.4.3. Zarzuty wobec dwuczynnikowej koncepcji 
      Blocka 98
   3.5. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii 
   i psychologii 102
   3.6. Podsumowanie 106

Rozdział 4
Eksternalistyczne koncepcje reprezentacji 109
   4.1. Semantyka informacyjno-przyczynowa 109
      4.1.1. Wprowadzenie do semantyki informacyjno- 
      przyczynowej. Motywacje 109
      4.1.2. Ustalanie odniesienia i problem jego 
      determinacji 111
      4.1.3. Problem alternatywy 111
      4.1.4. Problem trywializacji 114
      4.1.5. Rozwiązania problemu determinacji 
      odniesienia. Warunki normalne 115
      4.1.6. Rozwiązania problemu determinacji 
      odniesienia. Nauczyciel lub ekspert 117
      4.1.7. Zastosowanie koncepcji na przykładach 119
   4.2. Koncepcja zależności asymetrycznej Fodora 121
      4.2.1. Wprowadzenie do koncepcji zależności 
      asymetrycznej Fodora. Motywacje 121
      4.2.2. Wady i zalety koncepcji asymetrycznej 124
      4.2.3. Zastosowanie koncepcji do przykładów z 
      etologii i psychologii 127
   4.3. Podsumowanie 129

Rozdział 5
Semantyka warunków prawdziwości 130
   5.1. Czysto ekstensjonalna koncepcja znaczenia jako 
   warunków prawdziwości 131
      5.1.1. Wprowadzenie do koncepcji. Motywacje 132
      5.1.2. Zarzuty wobec czysto ekstensjonalnej 
      koncepcji warunków prawdziwości 133
      5.1.3. Zastosowanie koncepcji do przykładów z 
      etologii i psychologii 137
      5.1.2. Podsumowanie 139
   5.2. Znaczenie jako warunki prawdziwości a działanie 
   139
      5.2.1. Założenia Davidsona 140
      5.2.2. Błąd reprezentacyjny wykrywalny przez 
      system 141
      5.2.3. Zarzuty 142
      5.2.4. Zastosowanie koncepcji do przykładów z 
      psychologii i etologii 143
      5.2.5. Podsumowanie 145
   5.3. Wnioski: nieteleosemantyczny eksternalizm 146

CZĘŚĆ II
TELEOSEMANTYCZNE KONCEPCJE REPREZENTACJI
Rozdział 6
Dretskego koncepcja błędnej reprezentacji jako dysfunkcji 157
   6.1. Wprowadzenie do koncepcji Dretskego. Motywacje 
   157
   6.2. Koncepcja funkcji reprezentowania jako funkcji 
   wskazywania 158
   6.3. Reprezentacja umysłowa 162
      6.3.1. Błędna reprezentacja umysłowa 165
   6.4. Przykład błędnego reprezentowania: błędne 
   reprezentowanie u żaby 166
   6.5. Problem alternatywy w koncepcji Dretskego 167
   6.6. Podsumowanie 168

Rozdział 7
Millikan koncepcja błędnej reprezentacji 170
   7.1. Funkcja właściwa 170
   7.2. Funkcja właściwa reprezentowania 175
   7.3. Błędna reprezentacja jako dysfunkcja 185
   7.4. Podsumowanie 186

Rozdział 8
Teleosemantyka i błąd wykrywalny przez system: model interaktywistyczny Bickharda 187
   8.1. Idea błędu dla systemu w dotychczas omawianych 
   koncepcjach 187
   8.2. Bickharda koncepcja reprezentacji umysłowych 191
   8.3. Antycypacyjna funkcja reprezentowania 193
   8.4. Minimalny interaktywistyczny model 
   reprezentowania 199
   8.5. Pełny interaktywistyczny model reprezentowania 
   200
   8.6. Dezyderaty Bickharda. Czy Bickhard jest 
   internalistą? 202
   8.7. Podsumowanie 205

Rozdział 9
Koherencyjna koncepcja błędu reprezentacyjnego 207
   9.1. Dysfunkcja reprezentowania, czyli błąd 
   reprezentacyjny 207
   9.2. Błąd reprezentacyjny dla systemu 208
   9.3. Przykłady wykrywania błędu reprezentacyjnego 212
   9.4. Wykorzystywanie błędów w uczeniu 213
   9.5. Proponowana koncepcja błędu dla systemu a inne 
   teleosemantyczne koncepcje błędu reprezentacyjnego 
   215
   9.6. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii 
   i psychologii 216
   9.7. Zarzuty wobec zaproponowanej koncepcji błędnej 
   reprezentacji 221
   9.8. Podsumowanie 226

Zakończenie 228
Dodatek 1. Dezyderaty 234
Dodatek 2. Diagram koncepcji reprezentacji 236
Bibliografia 238
Spis ilustracji 248
Indeks osób 249
Indeks pojęć 252
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji
(pdf)
Brak informacji
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

3,59 zł
3,99 zł

K jak Klara 6 - A więc wojna!

Chłopacy bawią się w wojnę. Klara chce do nich dołączyć, ale obiecała Julii, że pobawi sięz nią w salon fryzjerski. Ale to takie nudne! Klara nie może usiedzieć na miejscu. W końcu wymyka się i idzie przygotować dla siebie broń. Ale wtedy Julia gniewa ...
34,93 zł
49,90 zł

Milczę, więc jestem? Formy milczenia w literaturze XX i XXI wieku

W tomie Milczę, więc jestem. Formy milczenia w literaturze XX i XXI wieku poddano szerokiej interpretacji temat milczenia, przemilczenia, ciszy w literaturze najnowszej. Publikacja jest swoistą panoramą obrazów milczenia, przyczyniającą się do p...
21,51 zł
23,90 zł

Wielbię, więc żyję

Nowa moc uwielbienia! Uwielbienie to nie tylko śpiewanie pieśni podczas spotkań grupy modlitewnej ani podnoszenie rąk. Czym więc jest uwielbienie? To mówienie Bogu „tak” we wszystkich sytuacjach...
14,74 zł
18,90 zł

Baba Blaga

Jakie to uczucie, obudzić się w chacie czarownicy? Papuga żako Szarlota mogłaby wam o tym opowiedzieć! Ale zaraz, zaraz... Czy Żelka, z odkurzaczem zamiast miotły, naprawdę potrafi rzucać uroki, a jej pokój w kolorach tę...
10,92 zł
14,00 zł

Więc

Ale tym razem nie będzie to zwykła randka Spotkanie to na zawsze zmieni życie jego, jej życie i życie wielu innych osób. Przeszłość, przyszłość i teraźniejszość skupią się w jednej chwili, jak w oku cyklonu, a ci, co z tego wyjdą będą już zupe...
22,50 zł
25,00 zł

Żadna blaga żadne kłamstwo ... Wspomnienia z warszawskiego getta

„Spala mnie pragnienie jak najszybszego spisania tych wszystkich zdarzeń, których byłem świadkiem w latach wojny, zwłaszcza w ostatnim półroczu. Ogarnia mnie lęk na myśl, że niebezpieczeństwo, które mi zewsząd zagraża, przesz...
31,50 zł
35,00 zł

Na pewno nie wiesz, jak żyć, więc ci powiem. Maria Konopnicka i jej dorosłe dzieci. Scenariusz przedstawienia dla młodzieży

Tematem scenariusza jest relacja Marii Konopnickiej z jej dorosłymi dziećmi. Wypowiedzi poetki są w większości oparte na jej listach.Wyłoniła się z nich matka odczuwającą potrzebę silnej kontroli życia dorosłych już dzieci, od wyboru skarpe...
12,77 zł
14,19 zł

Myślę i myślę a życie ucieka…

Tomik poezji „Myślę i myślę a życie ucieka…” zabierze czytelnika do krainy emocji i uczuć, które splecione są z naszą ludzką egzystencją. Autorka opowiada w swoich utworach między innymi o miłości, przyjaźni, bólu, lęku...
29,61 zł
32,90 zł

Metamorfoza, czyli terapia jednego spotkania Czuję, myślę, zmieniam.

Terapia jednego spotkania to przewrotny i autorski pomysł. Zamiast wielu godzin spędzonych na kozetce, autorka proponuje jedno spotkanie, podczas którego można odkryć sedno problemu i otrzymać konkretne wskazówki i narzędzia, które...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!