MENU

Cechy indywidualne i czynniki środowiskowe a autonomia uczenia się - 04 Związki między zmiennymi – wyniki badań własnych

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2016

  • Autor: Anna Studenska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Cechy indywidualne i czynniki środowiskowe a autonomia uczenia się - 04 Związki między zmiennymi – wyniki badań własnych

Książka „Cechy indywidualne i czynniki środowiskowe a autonomia uczenia się" skierowana jest do nauczycieli, badaczy oraz wszystkich osób zainteresowanych samodzielnym uczeniem się. W projektowaniu badań i redagowaniu pracy korzystano z aktualnych teorii wykorzystywanych w psychologii i dydaktyce. W pracy uwzględniono potrzeby praktyki, zwłaszcza w zakresie diagnozowania poziomu autonomii w uczeniu się. W publikacji omówiono zagadnienie autonomii w uczeniu się oraz jej uwarunkowania. Przedstawiono pojęcia autonomii, autonomii uczenia się, samoregulacji, metapoznania oraz strategii uczenia się. Dokonano przeglądu wybranych z literatury badań związków płci, wieku, temperamentu oraz wspomagania autonomii przez środowisko rodzinne i szkolne z autonomią oraz autonomią uczenia się. Zamieszczono także propozycję klasyfikacji sposobów, które nauczyciele mogą wykorzystać, by wspierać rozwój autonomii swoich uczniów w nabywaniu wiedzy i umiejętności. W części książki prezentującej badania własne, opisano stworzone dla potrzeb badań narzędzie do pomiaru poczucia trudności autonomicznego uczenia się. Zaprezentowano również wyniki weryfikacji modelu tłumaczącego trudność odczuwaną podczas samodzielnego nabywania wiedzy i umiejętności. W modelu uwzględniono cechy temperamentu, wsparcie środowiska szkolnego i rodzinnego, poziom, w jakim osoba preferuje wspieranie jej samodzielności w uczeniu się, jej autonomię ogólną, motywację oraz poczucie własnej skuteczności. Uzyskane wyniki badań skrótowo i przystępnie podsumowano. Treść pracy stwarza osobom pracującym w edukacji okazję do pogłębienia własnej wiedzy na temat możliwości stymulowania autonomii młodych ludzi. Przedstawiony w pracy autorski kwestionariusz umożliwia zarówno diagnozę potrzeb uczniów dotyczących wspierania ich w samodzielnym nabywaniu wiedzy i umiejętności, jak i przeprowadzenie badań związków i uwarunkowań trudności samodzielnego uczenia się.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wstęp / 5

Część pierwsza: Autonomia w świetle literatury
1. Pojęcie autonomii / 15
1.1. Autonomia jednostki w wybranych koncepcjach filozoficznych / 16
1.2. Psychologiczne koncepcje autonomii jednostki / 19
1.3. Koncepcje autonomii jednostki w pedagogice / 25
1.3.1. Autonomia jako cel wychowania i kształcenia / 25
1.3.2. Nurt Nowego Wychowania i szkoły alternatywne / 28
1.3.3. Teorie wychowania a autonomia / 29
1.3.4. Autonomia w subdyscyplinach pedagogiki / 30
1.4. Podobieństwa i różnice omówionych filozoficznych, psychologicznych i pedagogicznych ujęć autonomii / 31
2. Pojęcie autonomii uczenia się / 33
2.1. Definicje autonomii uczenia się i kompetencje wymagane do jej osiągnięcia / 33
2.2. Pojęcia związane z autonomią uczenia się / 35
2.2.1. Samoregulacja oraz samoregulacja uczenia się / 35
2.2.2. Samokształcenie / 38
2.2.3. Strategie uczenia się / 40
2.2.4. Metapoznanie w uczeniu się / 44

Część druga: Psychodydaktyczne i metodologiczne problemy badań poczucia trudności autonomicznego uczenia się w świetle literatury
3. Pomiar autonomii oraz autonomii w uczeniu się / 49
3.1. Pomiar autonomii ogólnej / 49
3.2. Pomiar autonomii i samoregulacji w uczeniu się / 52
4. Korelaty autonomii i autonomii w uczeniu się / 57
4.1. Autonomia a wybrane wyznaczniki funkcjonowania jednostki / 57
4.1.1. Autonomia a efekty szkolnego uczenia się / 57
4.1.2. Autonomia a poczucie dobrostanu / 59
4.2. Podmiotowe korelaty autonomii oraz autonomii uczenia się / 63
4.2.1. Wiek i poziom wykształcenia a autonomia i autonomia w uczeniu się / 63
4.2.2. Płeć a autonomia i autonomia w uczeniu się / 66
4.2.3. Temperament i osobowość a autonomia / 67
4.2.4. Poczucie własnej skuteczności a autonomia i samoregulacja w uczeniu się / 72
4.3. Środowisko wychowawcze rodziny i szkoły a rozwój autonomii / 73
4.3.1. Style wychowawcze w rodzinie / 74
4.3.2. Style wychowawcze w rodzinie a kształtowanie autonomii dzieci / 76
i wybranych wskaźników ich funkcjonowania / 76
4.3.3. Wspieranie autonomii ucznia w edukacji / 78
4.3.4. Działania nauczyciela wspierające uczniowską autonomię opanowywania wiedzy i umiejętności / 81
4.3.5. Propozycja klasyfikacji nauczycielskich sposobów wspierania uczniowskiej autonomii uczenia się / 85
4.3.6. Efekty nauczycielskich działań wspierających autonomię opanowywania
wiedzy i umiejętności przez uczniów / 89
4.3.7. Autonomia jako zmienna pośrednicząca między oddziaływaniami środowiskowymi a wyznacznikami funkcjonowania jednostki / 93
5. Podsumowanie /96

Część trzecia: Psychodydaktyczne i metodologiczne problemy badań poczucia trudności autonomicznego uczenia się – metodologia badań własnych
6. Autorskie narzędzie do pomiaru postrzegania trudności autonomicznego Uczenia się / 103
6.1. Założenia do konstrukcji Kwestionariusza Trudności Autonomicznego Uczenia się (KTAU) / 103
6.2. Wersja eksperymentalna KTAU / 104
6.3. Właściwości psychometryczne KTAU / 106
6.3.1. Struktura czynnikowa KTAU / 106
6.3.1.1. Wyniki eksploracyjnej analizy składowych głównych / 106
6.3.1.2. Wyniki konfirmacyjnej analizy czynnikowej / 111
6.3.2. Moc dyskryminacyjna pozycji KTAU / 113
6.3.3. Rzetelność KTAU / 118
6.3.4. Trafność KTAU / 119
6.3.5. Rozkład pomiarów KTAU / 123
6.3.6. Trudność autonomicznego uczenia się mężczyzn i kobiet na różnych poziomach edukacji / 126
6.3.6.1. Różnice trudności autonomicznego uczenia się w grupach zróżnicowanych pod względem płci i poziomu wykształcenia / 126
6.3.6.2. Płeć i poziom wykształcenia a postrzeganie trudności w kierowaniu własnym uczeniem się / 127
6.4. Normalizacja KTAU / 134
6.4.1. Przeznaczenie kwestionariusza / 134
6.4.2. Sposób prowadzenia badań / 135
6.4.3. Opis KTAU / 135
6.4.4. Sposób obliczania wyników KTAU / 137
6.4.5. Przykład obliczania wyników KTAU / 138
6.4.6. Ocena wyników KTAU / 139
6.4.7. Skrócona wersja KTAU / 141
7. Metodologia badań własnych związków zmiennych podmiotowych i środowiskowych z postrzeganiem trudności autonomicznego uczenia się / 144
7.1. Problem i pytania badawcze / 144
7.2. Wstępny model postrzegania trudności w samodzielnym uczeniu się / 145
7.3. Przyjęte zmienne i ich operacjonalizacja / 147
7.4. Rozszerzenie wstępnego modelu zależności między zmiennymi / 149
7.5. Hipotezy badawcze dotyczące modelu zależności między zmiennymi / 150
7.6. Metoda / 154
7.6.1. Stosowane narzędzia badawcze / 154
7.6.2. Osoby badane / 158
7.6.3. Procedura badań / 159

Część czwarta: Związki między zmiennymi – wyniki badań własnych 
8. Korelacje między analizowanymi zmiennymi podmiotowymi i środowiskowymi a trudnością autonomicznego uczenia się / 163
9. Zmienne podmiotowe i środowiskowe jako predyktory trudności autonomicznego uczenia się / 169
10. Weryfikacja hipotetycznego modelu zależności między przyjętymi zmiennymi podmiotowymi i środowiskowymi a postrzeganiem trudności w kierowaniu własnym uczeniem się / 176
10.1. Charakterystyka analizy / 176
10.2. Stwierdzenia wykorzystywane w części pomiarowej analizowanego modelu / 176
10.3. Rezultaty weryfikacji pierwotnego modelu zależności między przyjętymi zmiennymi podmiotowymi i środowiskowymi a postrzeganiem trudności autonomicznego uczenia się / 179
10.4. Wyniki weryfikacji modelu skorygowanego / 182
11. Związek trudności autonomicznego uczenia się ze składowymi zmiennych podmiotowych oraz elementami wsparcia autonomii przez środowisko / 185

Część piąta: Podsumowanie i wnioski
12. Charakterystyka wyników badań / 193
13. Wnioski z badań / 197

Zakończenie / 203
Aneks / 209
Bibliografia / 215
Indeks nazwisk / 225
Indeks rzeczowy / 231
Summary / 237
Spis tabel i rysunków / 239
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

19,50 zł
25,00 zł

Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych

Prezentowana publikacja przeznaczona jest dla studentów pedagogiki. Ułatwi im ona przygotowanie prac dyplomowych i magisterskich. Stanowi też dobre wyjście do rozumienia i oceniania wartości poznawczej opracowań naukowo-badawczych, z któr...
14,04 zł
18,00 zł

Szkoła na wirażu zmian politycznych

Publikacja Bogusława Śliwerskiego pt. Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, to kolejna po Ped@gog w blogosferze, Kraków 2009 i Klinika akademickiej pedagogiki, Kraków 2011, książka powstała z esejów Autora zamieszczanyc...
38,23 zł
42,48 zł

Między prawem i sprawiedliwością

Wywiad rzeka z prof. Adamem Strzemboszem to pozycja obowiązkowa dla każdego, kto chce zrozumieć głęboki spór polityczno-prawny, który podzielił dziś Polskę na pół. Nie bez powodu prof. Strzembosz, pierwszy prezes Sądu Najwyższego w...
44,10 zł
49,00 zł

Między posiłkami. Apetyt na Paryż

A. J. Liebling (1904-1963) twierdził, że sens w życiu mają tylko dwie rzeczy – jedzenie i miłość (w tej kolejności). W „Między posiłkami...” oddaje się tym dwóm pasjom. Współcześni foodies nie mają szans doró...
31,34 zł
37,31 zł

Między nakazem a wyborem

Przedmiotem recenzowanej publikacji jest problematyka małżeństwa i rodziny w Polsce, ujęta wieloaspektowo, z kilku różnych perspektyw teoretycznych i badawczych, z uwzględnieniem wielu kontekstów i korelatów. Zagadnienia analizowan...
18,90 zł
21,00 zł

Analiza matematyczna. Rachunek całkowity i różniczkowy jednej zmiennej

Pojęcia analizy matematycznej zastosowane do funkcji wielu zmiennych razem z prawami fizyki pozwoliły napisać odpowiednie równania opisujące różne zjawiska. Jednak osobną sprawą jest napisać równania oraz rozumieć ich sens, inną za...
25,80 zł
30,00 zł

Pontus Euxinus i Ateny. Związki społeczno-gospodarcze miast greckich północno-zachodniego wybrzeża Morza Czarnego i ich kontakty z Atenami w okresie klasycznym

Książka opowiada o rozwoju kontaktów handlowych miast greckich strefy północno-zachodniego wybrzeża Morza Czarnego (Olbia, Histria, Tyras, Nikonion) w okresie klasycznym. Na podstawie dostępnych źródeł archeologicznych, epigraficzn...
24,30 zł
27,00 zł

Zapewnienie ciągłości dostaw w zmiennym i niepewnym otoczeniu

Celem niniejszej pracy jest synteza aktualnej wiedzy z zakresu modelowania systemów, procesów i sieci logistycznych poddanych zakłóceniom ze stronyzmiennego i niepewnego otoczenia oraz przedstawienie na tym tle koncepcji komp...
31,32 zł
36,00 zł

Blog osławiony między niewiastami

Wybór najlepszych i najśmieszniejszych tekstów Artura Andrusa z jego bardzo popularnego bloga internetowego – swoiste „Dzieła wybrane”. Blog osławiony między niewiastami Artura Andrusa to nie tylko papierowy wyb&o...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!