MENU

Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Wyd. 2. popr. - 05 Rozdz. 5, cz. 1: Cybersztuka – formy partycypacji. Interaktywność. Immersja. Interfejs - Interaktywność versus interpasywność

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2018

  • Autor: Piotr Zawojski

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Wyd. 2. popr. - 05 Rozdz. 5, cz. 1: Cybersztuka – formy partycypacji. Interaktywność. Immersja. Interfejs - Interaktywność versus interpasywność

Cyberkultura i krytyczne studia nad jej historią oraz konstytuowaniem się jako nowego paradygmatu kulturowego stanowią jeden z najważniejszych fenomenów technospołeczeństwa, którego funkcjonowanie determinują nowe media cyfrowe oraz sieć. Fundamentalną tezą, wyznaczającą kierunek podejmowanych w niniejszej pracy teoretycznych i interpretacyjnych wysiłków, jest przekonanie, że cyberkultura opiera się na syntopii sztuki, nauki i technologii. Nim jednak zdefiniowana zostaje cyberkultura zarysowane są historyczne konteksty tego zjawiska. Koncepcje trzeciej kultury i Nowego Renesansu, zaproponowane przez Johna Brockmana, traktuję jako bazę teoretyczną dla formowania się społeczeństwa sieci. Cyberkulturę uznać należy za zwieńczenie procesów zapoczątkowanych w latach 60. wystąpieniami kontrkulturowymi.

Rozdział drugi szeroko rozwija koncept syntopii sztuki, nauki i technologii. Sztuka technologii i technologie sztuki odwołują się do zaplecza naukowego, korzenie tego zjawiska tkwią w pierwszych manifestacjach sztuki komputerowej w latach 60. Po zdefiniowaniu cyberkultury w rozdziale trzecim w kolejnym rozpatrywane jest miejsce sztuki w cyberprzestrzeni i cyberkulturze.

W rozdziale piątym przedstawione są kluczowe dla cybersztuki formy partycypacji, to znaczy zagadnienia interaktywności (i interpasywności), immersji i interfejsu. Rozdział szósty poświęcony jest teorii i praktyce dokumentacji oraz prezentacji sztuki mediów cyfrowych w dobie rewolucji informatycznej i telematycznej. Kluczowe pojęcia oddające zmieniające się warunki kultury zorientowanej dotychczas na magazynowaniu, a obecnie na transmisji danych, to immaterialność, meatmedialność i sieciowość. Archiwa bez fizycznej lokalizacji, platformy sieciowe przejmujące rolę galerii, muzeów, bibliotek i magazynów wyznaczają zupełnie nowe standardy myślenia o funkcjonowania sztuki w obiegu publicznym.

W ostatnim rozdziale podejmowane są zagadnienia wirtualnych muzeów jako nowego terytorium sztuki, zarówno tej posługującej się tradycyjnymi mediami, jak i cybersztuki. Cyberkulturę traktuję w zakończeniu pracy jako rodzaj rewitalizacji ekonomii i kultury daru proklamującej w digitalnej rzeczywistości nową rewolucję życia codziennego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wprowadzenie
Sztuka życia w cyberkulturze / 7

Rozdział pierwszy
Trzecia kultura a cyberkultura / 19
1. Trzecia kultura albo nowy renesans / 19
2. Społeczeństwo sieci – rzeczywista wirtualność / 26
3. Od kontrkultury do cyberkultury / 37

Rozdział drugi
Syntopia sztuki, nauki i technologii / 42
1. Ars sine scientia nihil est / 42
2. Nauka jako praktyka estetyczna – sztuka jako praktyka badawcza / 56
3. Sztuka – nauka – technologia. Przekraczanie granic / 67

Rozdział trzeci
Cyberkultura – definiowanie nowego paradygmatu kultury / 77
1. Cyberprzestrzeń / 77
2. Cyberkultura – zakres zjawiska / 95

Rozdział czwarty
Cybersztuka jako ekspresja cyberkultury / 117
1. Estetyki cybersztuki / 117
2. Cybersztuka jako awangarda epoki cyfrowej / 135
3. Od teorii mediów do teorii software’u / 144

Rozdział piąty
Cybersztuka – formy partycypacji. Interaktywność. Immersja. Interfejs / 150
1. Interaktywność versus interpasywność / 150
2. Immersja zamiast iluzji? / 172
3. Ciało jako interfejs / 190

Rozdział szósty
Teoria i praktyka dokumentacji oraz prezentowania sztuki mediów cyfrowych / 208
1. Teoria. Immaterialność – metamedialność – sieciowość / 208
2. Praktyka. Archiwizacja, prezentacja i dyseminacja cybersztuki w sieci / 223
2.1. Database of Virtual Art / 228
2.2. ArtBase / 232
2.3. netzspannung.org / 238
2.4. Media Art Net / 241

Rozdział siódmy
Wirtualne muzea – nowe terytoria sztuki / 247
1. „Muzea bez ścian” w epoce cyfrowej / 247
2. Media niestałe i zmienne jako wyzwanie dla cybermuzeologii / 259
3. Artyści – kuratorzy – wirtualne muzea / 265

Zakończenie
Cyberkulturowa rewitalizacja ekonomii daru / 277

Posłowie do II wydania / 288
Bibliografia / 292
Indeks rzeczowy / 318
Indeks osobowy / 325
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

43,41 zł
49,90 zł

Sztuka coachingu

Sztuka coachingu ma na celu zmianę twojego sposobu myślenia, otwarcie przed tobą nowych możliwości oraz pokazanie świeżych rozwiązań. Jest idealnie dostosowana do potrzeb coacha lub menedżera i może być kreatywnie wykorzystywana w praktyce. Jej autorki...
25,23 zł
29,00 zł

Sztuka prowadzenia polskiej polityki pieniężnej w realiach XXI wieku

W ostatnich latach znaczenie instytucji monetarnych w gospodarce poszczególnych krajów zaczęło stopniowo wzrastać. Banki centralne stają się coraz bardziej potężnymi instytucjami. Zdaniem Eryka Łona ostatni kryzys gospodarczy z lat 2008-2...
22,50 zł
25,00 zł

Zarys nauki o prawie i wiedzy o bezpieczeństwie

Prawo jest jedną z najważniejszych form organizowania relacji społecznych, zarówno na poziomie całego państwa, jak i poszczególnych organizacji, które są fundamentalnymi elementami życia społecznego. Służy utrwalaniu istniejącego p...
14,70 zł
21,00 zł

Sztuka felietonu Stefana Kisielewskiego

Stefan Kisielewski to postać niezwykle barwna. Choć był zarówno kompozytorem, poważnym publicystą, jak i twórcą powieści, najbardziej znany jest jako autor felietonów, które przez bez mała pięćdziesiąt lat publikował w &bdqu...
27,30 zł
35,00 zł

Kto czyta - nie błądzi Podręcznik do nauki języka polskiego

Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania (B2, C1)Książka zgodna z wymogami certyfikacji języka polskiego.Kto czyta, nie błądzi to podręcznik z ćwiczeniami rozwijającymi i doskonalącymi spraw...
18,90 zł
27,00 zł

Instytut Naukowo-Badawczy Europy Wschodniej oraz Szkoła Nauk Politycznych w Wilnie (1930-1939)

Prezentowana praca poświęcona jest działalności dwóch ważnych instytucji naukowych funkcjonujących w Wilnie w okresie międzywojennym. Autorka starała się dotrzeć do wszelkich zespołów archiwalnych, odnośnie do których podejrzewała,...
41,93 zł
59,90 zł

Formy perswazji

Książka próbuje ustalić dystynkcje między dowodzeniem, argumentacją, manipulacją, informacją a perswazją sensu stricto. Perswazja została określona jako wywieranie wpływu drogą racjonalną lub emocjonalną, a precyzyjniej, jako forsowanie znaczeń ...
7,74 zł
9,00 zł

Nowe media i technologie w komunikacji marketingowej – wybrane obszary zastosowań

Dostosowanie koncepcji marketingu do nowych trendów i etapów rozwoju technologicznego generuje konieczność stosowania coraz to nowych praktyk marketingowych lub modyfikację dotychczasowych. Dynamika tych zjawisk rodzi potrzebę ciągłego ro...
16,34 zł
19,00 zł

Świat z perspektywy sztuki, sztuka w perspektywie świata. Wyzwania współczesnej edukacji artystycznej. Tom 1

Powołanie cyklu monografii poświęconych szeroko rozumianej kulturze, sztuce oraz edukacji artystycznej jest odpowiedzią na potrzebę stworzenia forum wymiany poglądów i opinii. Jego głównym celem jest zebranie i upowszechnienie w postaci a...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!