Cyberplemiona
Internet zrewolucjonizował życie społeczne i polityczne, wywracając do góry nogami dotychczasowe zasady prowadzenia kampanii i docierania do poszczególnych grup głosujących. Wybory ostatnich kilku lat na całym świecie pokazały, że
media społecznościowe to nie tylko egalitarny przekaz, możliwość komunikacji z politykami i szansa na odejście od kierowanego jednostronnie przekazu radiowego czy telewizyjnego. Głośna sprawa Cambridge Analytica i prowadzona od czasu Brexitu wojna z fake newsami ujawniły również ciemną stronę życia politycznego na
Facebooku.
W najnowszej książce Paweł Matuszewski przygląda się ostatnim wyborom parlamentarnym w Polsce oraz sposobowi prowadzenia kampanii na Facebooku. Na podstawie klasycznych oraz współczesnych teorii badań społecznych socjolog stara się uchwycić nowe zjawiska zachodzące w Internecie między wyborcami, politykami i partiami. By tego dokonać, wykorzystuje konstrukt cyberplemion – wyizolowanych wspólnot, istniejących wyłącznie w świecie cyfrowym, między którymi zachodzą najróżniejsze relacje: od rzadko spotykanych i ściśle uwarunkowanych migracji do znacznie powszechniejszych otwartych konfliktów i sporów.
Cyberplemiona to jedna z pierwszych książek w Polsce, która Facebooka traktuje jako obszar badawczy a za przedmiot badań obiera sobie aktywność potencjalnych wyborców i zwolenników konkretnych partii politycznych. Opierając się na dokładnych analizach wykonanych przy pomocy autorskich narzędzi, Matuszewski opisuje m.in. zjawisko polaryzacji przekonań, której źródłem są określone sposoby zdobywania informacji oraz reakcje społeczne innych użytkowników. Autor przygląda się również pozornej różnorodności danych, stanowisk oraz informacji, którą miały gwarantować media społecznościowe. Na podstawie setek tysięcy zebranych komentarzy i wypowiedzi charakteryzuje przekonania popleczników partii politycznych w kluczowych dla nich kwestiach ekonomicznych i społecznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20140-1
- ISBN druku: 978-83-01-20108-1
- Liczba stron: 370
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 1. Perspektywa teoretyczna 17 1.1. Socjologia analityczna jako dyrektywa badawcza 19 1.2. Działania oparte na racjach. Teoria działania społecznego Raymonda Boudona 29 1.3. Działania oparte na czynnikach pozaracjonalnych. Teoria działania społecznego Jona Elstera 49 1.4. Formowanie się „cyberplemion” 54 1.5. Hipotezy badawcze 61 2. Znaczenie Internetu oraz mediów społecznościowych we współczesnym życiu publicznym 67 2.1. Media społecznościowe 68 2.2. Facebook jako obszar badań socjologicznych 71 2.3. Aktywność obywatelska i polityczna w Internecie 77 3. Internet oraz media społecznościowe jako źródło informacji i przestrzeń obywatelskiej dyskusji 95 3.1. Polaryzacja przekonań 100 3.2. Społeczny mechanizm polaryzacji przekonań 106 3.2.1. Zdobywanie informacji. Mechanizmy generujące działanie 108 3.2.2. Reakcja społeczna na działanie użytkownika. Mechanizmy sytuacyjne 117 3.2.3. Interakcja społeczna. Mechanizmy sytuacyjne 129 3.2.4. Podsumowanie modelu. Mechanizm transformacyjny 132 4. Iluzja różnorodności? Wymiana informacji na Facebooku 135 4.1. Rozkład sympatii politycznych na Facebooku 136 4.2. Komentowanie w trakcie kampanii parlamentarnej 153 4.3. Informacje, na które powołują się użytkownicy Facebooka 170 5. Charakterystyka przekonań w cyberplemionach. Analiza dyskusji politycznych prowadzonych w trakcie kampanii 183 5.1. Kwestie ekonomiczne 192 5.1.1. Partia KORWiN 192 5.1.2. Ruch Kukiz ’15 193 5.1.3. Nowoczesna 194 5.1.4. Prawo i Sprawiedliwość 194 5.1.5. Platforma Obywatelska 195 5.1.6. PSL 196 5.1.7. Partia Razem 196 5.1.8. Zjednoczona Lewica 198 5.2. Kwestie społeczne 203 5.2.1. Partia KORWiN 205 5.2.2. Ruch Kukiz ‘15 205 5.2.3. Nowoczesna 206 5.2.4. Prawo i Sprawiedliwość 207 5.2.5. Platforma Obywatelska 208 5.2.6. Polskie Stronnictwo Ludowe 209 5.2.7. Partia Razem 209 5.2.8. Zjednoczona Lewica 209 5.3. System polityczny 214 5.4. Podsumowanie 220 Zakończenie 228 Nota metodologiczna 235 Podstawowe informacje o zbiorze danych 236 Przygotowanie danych tekstowych do analizy 237 Analiza treści 241 Analiza polaryzacji przekonań w dyskusjach pod postami 246 Opis modeli statystycznych w analizach komentarzy 253 ANEKS 261 Członkowie cyberplemion komentujący na stronach fanowskich 262 Wyniki analiz statystycznych komentarzy 266 Kwestie ekonomiczne 266 Kwestie społeczne 300 Kwestie dotyczące systemu politycznego 346 Bibliografia 355