Czasopiśmiennictwo XIX i początków XX wieku jako źródło do historii edukacji
Niniejsza publikacja jest pierwszą z trzech książek poświęconych czasopiśmiennictwu traktowanemu jako źródło do dziejów edukacji. Zawiera artykuły, w których zamieszczone zostały rezultaty badań nad wybranymi periodykami XIX i początków XX w. Kolejne dwa tomy dotyczyć będą zawartości czasopism okresu międzywojennego oraz drugiej połowy XX w. Oddawana do rąk czytelników książka jest zbiorem artykułów ukazujących możliwości czerpania wiedzy o przeszłości z różnorodnych wydawnictw ciągłych. Przyczyniają się one do uzupełniania dotychczas wykorzystywanego katalogu periodyków czasopismami, które mogą odegrać ważną rolę w rekonstrukcji dziejów szkolnictwa, oświaty i edukacji. Z pewnością jest to jeszcze dalece niekompletny obraz czasopiśmiennictwa XIX stulecia i początków wieku XX, traktowanego jako materiał źródłowy do badań z historii wychowania, ale pokazuje, jak wielki potencjał tkwi w tego typu publikacjach, stawiając tym samym wyzwania do kontynuowania poszukiwań we wspomnianym kierunku.
- Kategorie:
- Redakcja: Grzegorz Michalski, Iwonna Michalska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-439-6
- ISBN druku: 978-83-7525-439-6
- Liczba stron: 292
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 5 Część pierwsza. Czasopisma jako źródło wiedzy w badaniach oświaty i szkolnictwa 9 Ewa Witkowska-Urban – Problemy oświaty i wychowania na łamach „Biblioteki Warszawskiej” w latach 1841–1863 11 Piotr Kędzia – Szkolnictwo elementarne miasta Łodzi w dobie zaboru rosyjskiego. Analiza i refleksja na przykładzie łódzkich periodyków 25 Małgorzata Czapska, Barbara Szabat – Prasa kielecka na przełomie XIX i XX wieku jako źródło do dziejów szkolnictwa i oświaty 41 Radosław Kuty – Problematyka oświaty na łamach „Niwy” 1872–1905 57 Wiesław Jamrożek – Galicyjska „Krytyka” jako źródło do dziejów edukacji 73 Wacław Szczepanik – Prasa tarnowska a problemy oświatowe przełomu XIX i XX wieku Analiza zawartości źródeł na podstawie wybranych roczników opiniotwórczych tygodników „Unia” i „Pogoń” 79 Anna Pachowicz – Instytucje oświatowe w Tarnowie w świetle lokalnej prasy („Unia” 1882–1887) 95 Część druga. Wybrane problemy wychowania na łamach czasopism 109 Kinga Jackowska – Problematyka edukacji i wychowania dziewcząt w świetle poznańskiego „Dziennika Domowego” 111 Anna Mamulska – Wychowania moralne w dziewiętnastowiecznych polskich czasopismach zaboru pruskiego dla dzieci 125 Piotr Gołdyn – Troska o wychowanie moralne w czasopiśmie „Czystość” 1905–1910 137 Katarzyna Kabacińska – Zabawy i zabawki dziecięce w czasopiśmiennictwie dziewiętnastowiecznym na przykładzie „Kroniki Rodzinnej” 147 Barbara Jędrychowska – Patriotyczne postawy Polaków w prasie Rosji centralnej i jej zachodnich prowincji (II poł XIX w ) 159 Adam Świątek – Problem patriotycznego wychowania ludu na łamach lwowskiej „Szkoły” w czasach autonomii galicyjskiej 169 Magdalena Dąbrowska – Pisarze w służbie wychowania „???????” (1804) Władimira Izmajłowa na tle czasopiśmiennictwa rosyjskiego końca XVIII – początku XIX wieku 185 Joanna Dąbrowska – Pierwszy polski periodyk dla dzieci i młodzieży 199 Piotr Dąbrowski – W muzeum pamiątek narodu – „Rozrywki dla Dzieci” Klementyny Tańskiej 213 Część trzecia. Czasopiśmiennicze przyczynki do historii edukacji medycznej i zdrowotnej 221 Małgorzata Stawiak-Ososińska – Pierwsze czasopisma dla położnych jako źródło wiedzy o kształceniu akuszerek na ziemiach polskich w XIX i na początku XX wieku 223 Aneta Bołdyrew – Problematyka zdrowia i higieny młodzieży szkolnej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku na łamach czasopism medycznych 235 Elżbieta Dolata – Czasopisma galicyjskie wobec problemów higieny szkolnej 253 Izabela Krasińska – Polska prasa abstynencka z lat 1905–1914 źródłem informacji na temat wychowania do życia w trzeźwości wśród dzieci i młodzieży 265 Część czwarta. O dziejach wychowania i szkolnictwa – miscellanea 275 Marcin Wasilewski – Pedagogika helleńska w artykułach naukowych i popularnonaukowych Stanisława Schneidra (1858–1917) 277 Krzysztof Ratajczak – Dzieje średniowiecznego szkolnictwa w polskich czasopismach naukowych XIX i początku XX wieku (do 1918 r ) 283