Czytanie filmu - oglądanie literatury - 04 Anarchiczny spisek Pythonów. Groteska i absurd w służbie rewolty
Wychodząc z założenia, że już samo pojęcie tekstu zakłada jego lekturę – praktykę czytania jako podejmowanie wysiłku rozumienia oraz wpisywania w pewien horyzont kulturowego doświadczenia celem przyswojenia sobie tekstu i nadawania mu sensu – równie istotny jak sam tekst (w tym przypadku – dzieło filmowe) staje się problem praktykowania lektury, opatrywania filmu sensotwórczym komentarzem. Wybrane filmy (reprezentatywne dla poszczególnych nurtów, zjawisk i tendencji w kinie XX i XXI wieku) czyta się tu jako dzieła sztuki multimedialnej i intermedialnej – łączące elementy literatury, teatru, malarstwa, fotografii tak w planie treści, jak i struktury oraz estetyki, integrujące różnorodne sztuki oraz własności odmiennych przekaźników. Szkice pomieszczone w książce nie składają się na jakiś pełny, spójny obraz – czy to dwudziestowiecznej kultury filmowej, czy choćby zjawiska intermedialności. Pełnią funkcję raczej wstępnych rozpoznań ustanawiających pewien kulturowy (tekstowy) horyzont, w którym dopiero możliwe staje się
czytanie filmu, jego interpretacja oraz autentyczna refleksja. Szkice te zostały tak pomyślane i zredagowane, by mogły służyć jako pomoc naukowa nauczycielom przedmiotów humanistycznych w zajęciach szkolnych nt. kultury XX i XXI wieku czy edukatorom zajmującym się kulturą medialną.
Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie:
- „Forum Akademickie” nr 11/2015, s. 70 (Marek Misiak: Film jako tekst kultury)
- „Nowe Książki” 1/2016, s. 9
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-399-1
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Podziękowania / 7 Wstęp / 9 Na początek garść faktów / 11 Kino, narracja, życie / 19 Cezar musi umrzeć / 23 Autonarracja / 27 Scena zbrodni / 29 Hrabal i filmowcy / 35 Literatura a film. O jeden krok przed / 35 Hrabal — empatia jako postawa / 36 Rojenia pabitela, czyli na marginesie rzeczywistości i języka / 41 Hrabal w filmie / 43 Wampir. Nosferatu. Pre-teksty / 51 Wstęp, czyli o udomowieniu wampira słów kilka / 51 Pre-teksty / 52 Teksty / 55 Nosferatu — symfonia grozy / 60 Wampir / 62 Znaczenie mitu wampirycznego / 63 Wampir w popkulturze / 64 Anarchiczny spisek Pythonów. Groteska i absurd w służbie rewolty / 69 Podstawowe formy komizmu / 73 Groteska / 73 Absurd / 79 Ironia / 83 Parodia / 85 „Którędy Kanada?”, czyli jak to robią Pythoni / 87 Monty Python a sprawa polska (?) / 95 Popiół i diament, czyli w sidłach romantyzmu. Fenomen Polskiej Szkoły Filmowej / 101 Kanał, czyli początek / 103 Trzy tendencje Szkoły Polskiej / 105 Popiół i diament jako film polityczny / 109 Popiół i diament jako film symboliczny / 111 Szkoła Polska — co pozostaje / 118 Literacka i filmowa autorefleksyjność / 121 Człowiek z kamerą, czyli o roli kina w nowej rzeczywistości / 136 Wszystko na sprzedaż / 142 Nowe wołanie o autentyk / 149 Twórczość filmowa jako eksperymentowanie / 149 Manifest Dogma 95 a manifesty nowofalowe / 151 Przeciw realizmowi, w imię prawdy / 155 Poza normą, czyli przeciw kinu stylu zerowego / 159 Poza normą — Idioci / 160 Karen poza nawiasem / 161 Widz poza przyzwyczajeniami / 164 Bibliografia / 169 Indeks osobowy / 175 Summary / 181 Résumé / 183