Dogmatyka prawa administracyjnego. Bilans rozwoju, reformy i przyszłych zadań
Małgorzata Bochwic-Ivanovska (tłumacz), Ziemowit Cieślik (redaktor naukowy tłumaczenia), Ilona Czechowska (redaktor naukowy tłumaczenia), Natalia Kohtamäki (redaktor naukowy tłumaczenia), Irena Lipowicz (redaktor naukowy tłumaczenia), Andrzej Wróbel (redaktor naukowy tłumaczenia)
Praca stanowi jedną z podstawowych pozycji współczesnej literatury z zakresu prawa administracyjnego w Niemczech. Tezy w niej zawarte są na tyle uniwersalne, że mogą być stosowane w procesie rozwijania metod badań administracyjnoprawnych także w innych krajach. Dzieło E. Schmidta-Aßmanna – ważne dla rozwoju europejskiego prawa administracyjnego i przydatne dla wszystkich badaczy prawa administracyjnego – pozostawało do tej pory mało znane wśród polskich ekspertów.
Autor prezentuje całościową koncepcję współczesnej dogmatyki prawa administracyjnego, która ma równoważyć wymagania stabilności i elastyczności systemu prawnego. Wskazuje również na ograniczenia tradycyjnej metody prawa administracyjnego i potrzebę jej modernizacji.
Opracowanie stanowi nie tylko istotny wkład do polskiej debaty z zakresu teorii prawa administracyjnego, lecz także daje niepowtarzalną szansę jej ożywienia, zwłaszcza najważniejszych założeń dogmatycznych i ich dynamicznych przekształceń w zmieniającym się świecie.
Pozycja zainteresuje sędziów, prawników oraz pracowników naukowych z zakresu prawa publicznego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8286-598-1
- ISBN druku: 978-83-8286-384-0
- EAN: 9788382865981
- Liczba stron: 282
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 11 Słowo wstępne do wydania polskiego | str. I Wprowadzenie | str. 15 Część pierwsza Dogmatyka i jej reforma: zagadnienia podstawowe A. Zadania dogmatyki prawa administracyjnego | str. 17 B. Reformowanie struktury dogmatyki 22 I. Opis stanu rzeczy w szczególnym prawie administracyjnym: „obszary referencyjne” | str. 24 II. Dawne i nowe podejścia metodologiczne | str. 27 1. Tradycyjna „metoda prawnicza” | str. 27 2. Perspektywa aktu prawnego i perspektywa zachowania | str. 31 III. Założenia wstępne i idee wiodące | str. 34 C. Nauka prawa administracyjnego jako nauka sterowania | str. 38 I. Perspektywa nauki sterowania | str. 39 1. Koncepcja analityczna | str. 39 2. Związki i wzajemne oddziaływania | str. 40 II. Uwzględnienie wiedzy pozaprawnej | str. 42 1. Praktyka prawnicza a nauka prawa | str. 42 2. Pojęcia pomostowe | str. 45 III. Nowa rola komparatystyki prawniczej | str. 46 1. Praktyczne zadania dogmatyczne | str. 47 2. Perspektywa problemowa: „wspólne pozyskiwanie wiedzy” | str. 48 Część druga Trzy klasyczne obszary tematyczne dogmatyki… prawa administracyjnego: źródła prawa, formy prawne, ochrona prawna Rozdział 1 Nauka o źródłach prawa | str. 55 A. Zadania nauki o źródłach prawa | str. 55 I. Polityczne treści w nauce o źródłach prawa | str. 55 1. Tradycyjne zwężenie perspektywy badawczej | str. 56 2. Analiza krytyczna | str. 56 II. Nauka o źródłach prawa jako „strukturze policentrycznej” | str. 57 1. Różnorodność typów, reżimów i warstw | str. 58 2. Różnorodność rodzajów regulacji i metod konkretyzacji | str. 59 3. Monopole prawotwórcze, numerus clausus i nakaz adekwatności – problemy | str. 61 B. Trzy przykładowe kategorie źródeł prawa | str. 63 I. Ustawa parlamentarna jako konieczny filar | str. 63 1. Skutki sterujące różnych typów normowania | str. 64 2. Określoność i otwartość ustawy | str. 66 II. Rosnące znaczenie prawa międzynarodowego dla administracji | str. 69 1. Umowy międzynarodowe | str. 71 2. Ogólne zasady prawa międzynarodowego | str. 74 III. Ogólne zasady prawa jako kategoria obejmująca wiele obszarów | str. 76 1. Znaczenie w prawie niemieckim | str. 76 2. Znaczenie w prawie unijnym | str. 79 3. Funkcje pomostowe ogólnych zasad prawa | str. 83 IV. Dygresja: soft law w prawie administracyjnym | str. 85 1. Formy występujące w praktyce | str. 86 2. O funkcji pojęcia w prawie administracyjnym | str. 88 C. Związki między regulacjami i problemy hierarchii | str. 90 I. Ustawa parlamentarna i prawotwórstwo administracyjne | str. 92 II. Prawo Unii Europejskiej i prawo państw członkowskich | str. 95 1. Pierwszeństwo i wzajemne oddziaływania | str. 96 2. Granice uwspólnotowienia prawa | str. 98 Rozdział 2 Nauka o formach: formy prawne, formy działania… i formy oddziaływania | str. 100 A. Formy prawne: stan obecny i zmiany | str. 103 I. Dywersyfikacje: przykład aktu administracyjnego | str. 104 1. Instrument niezbywalny i możliwy do stosowania w wielu obszarach | str. 104 2. Stabilizacja i elastyczność | str. 106 II. Zmiany perspektywy: przykład aktów normatywnych administracji publicznej | str. 108 1. Akty normatywne jako instrumenty działania administracji | str. 110 2. Akty normatywne administracji publicznej jako źródła prawa administracyjnego | str. 112 B. Formy działania – o dogmatyce działania administracji bez formy prawnej | str. 114 I. Normalność działania administracji bez formy prawnej | str. 115 II. Zarys dogmatyki | str. 117 1. Ogólne warunki ramowe dla zwykłego działania administracji | str. 117 2. Sytuacje szczególnego zagrożenia: „nieformalne działanie administracji” | str. 118 III. Funkcje porządkujące form działania | str. 121 C. Formy oddziaływania: konteksty i wzajemne wpływy | str. 123 I Formy oddziaływania oraz związki między instrumentami [administracyjnymi] | str. 124 1. Reguły dotyczące związków między instrumentami [administracyjnymi] | str. 125 2. „Uznanie co do opcji” | str. 127 II. Formy oddziaływania w europejskim związku administracyjnym | str. 129 1. Transnarodowe akty administracyjne | str. 131 2. „Zaufanie międzyadministracyjne” | str. 133 Rozdział 3 Ochrona prawna | str. 137 A. Gwarancje ochrony prawnej jako związek oddziaływań | str. 138 I. Nakaz wielowymiarowej skuteczności – spójność ochrony prawnej | str. 139 II. Gwarancje ochrony prawnej w Ustawie Zasadniczej | str. 140 1. Dokonania dostosowawcze art. 19 ust. 4 GG | str. 141 2. Niepewności w ochronie prawnej w przypadkach z kontekstem zagranicznym | str. 143 III. Gwarancje ochrony prawnej w prawie Unii Europejskiej | str. 146 1. Podział odpowiedzialności za ochronę prawną (art. 19 ust. 1 TUE) | str. 148 2. Artykuł 47 KPP jako gwarancja wielowymiarowa | str. 149 3. Przypadek szczególny: ochrona prawna wobec działań faktycznych administracji UE | str. 151 4. Przypadek szczególny: ochrona prawna Unii wobec władczych aktów prawa międzynarodowego | str. 152 IV. Gwarancje ochrony prawnej w prawie międzynarodowym | str. 153 1. Roszczenie o ochronę sądową zgodnie z art. 14 MPPOiP | str. 154 2. Państwa-strony jako podmioty zobowiązane | str. 155 B. Zmiany w parametrach ochrony prawnej | str. 157 I. Ewolucja uprawnień do wniesienia skargi | str. 158 1. Rola prawa podmiotowego | str. 159 2. Nauka o normach ochrony prawnej: osiągnięcia i krytyka | str. 160 3. Indywidualna i ponadindywidualna ochrona prawna: „dobro wspólne w procesie” | str. 163 II. Intensywność kontroli sądowej | str. 168 1. Kryteria prawne i inne „koordynaty normatywne” | str. 168 2. Kontrola wedle kryterium prawa | str. 171 3. Jednolity model struktury kontroli ograniczonej | str. 174 III. Zakres kontroli: kontekst niezgodności z prawem | str. 176 1. Odniesienie do statusu prawnego skarżącego | str. 177 2. Przeniesienie akcentu na wpływ błędu postępowania na skutek działania | str. 178 C. Powiązania sieciowe, konkurujące i komplementarne formy ochrony prawnej | str. 180 I. Ochrona prawna: powiązania sieciowe i formy konkurujące | str. 180 1. Szeroko zakreślony nakaz jasności drogi prawnej | str. 181 2. Krajowe kompetencje kontrolne wobec zagranicznych aktów władczych | str. 183 3. Konkurencje ochrony prawnej oraz „konflikty jurysdykcji” | str. 186 II. Komplementarne formy ochrony | str. 188 1. Ochrona sądowa jako gwarancja standardowa | str. 188 2. Formy komplementarne | str. 189 III. Ochrona prawna w konfliktach opartych na informacji: zarys problemu | str. 193 Część trzecia Ustrojowe prawo administracyjne – między jednością…, różnorodnością a ideą związku Uwaga wstępna: Wyzwanie, jakie stanowią sieci | str. 197 A. Zadania regulacyjne, modele sterowania i metody | str. 202 I. Polityczny charakter ustrojowego prawa administracyjnego | str. 203 1. Podstawy kształtowania politycznego | str. 203 2. Asymetryczne tworzenie systemu (Otto Mayer) | str. 204 II. Kwestie metodologiczne ustrojowego prawa administracyjnego | str. 206 1. Sterowanie kontekstem i argumentacja prawnicza w prawie ustrojowym | str. 207 2. Szczególne osiągnięcia i granice osiągnięć koncepcji governance | str. 210 B. Związanie zwrotne prawem konstytucyjnym ustrojowego prawa…administracyjnego | str. 213 I. Prawo konstytucyjne jako główne medium recepcji | str. 215 II. Kluczowe zagadnienie legitymizacji | str. 217 1. Złożony charakter stawianych kwestii | str. 218 2. Obszar materii: legitymizacja i legitymacja | str. 219 3. Obszar struktury: legitymizacja w związku administracyjnym | str. 224 4. Uwagi szczególne o legitymizacji administracji własnej UE | str. 226 III. Problemy legitymizacyjne agencji | str. 227 1. Agencje administracji własnej UE | str. 227 2. Niezależne agencje w administracjach państw członkowskich | str. 230 3. Ogólne kwestie regulacyjne | str. 234 C. Instytucjonalne i proceduralne komponenty ustrojowego prawa…administracyjnego | str. 236 I. Jedność i wielość postaci administracji: refleksje konstytucyjnoprawne | str. 237 1. Ambiwalentne pierwsze wrażenie | str. 237 2. Demokratyczna otwartość | str. 238 II. Europejski związek administracyjny: różnorodność i proceduralna koordynacja działania | str. 239 1. Związek jako schemat analityczny i idea porządkująca | str. 240 2. Proceduralna koordynacja działania w związku administracyjnym | str. 242 3. Prawo proceduralne odnoszące się do ustroju administracji jako perspektywa rozwoju | str. 244 III. Wybór między formami konstrukcyjnymi ustrojowego prawa administracyjnego | str. 247 1. Wolność wyboru formy w ustrojowym prawie administracyjnym oraz jej granice | str. 248 2. Uznanie w dziedzinie ustroju: institutional choice | str. 252 Krótkie uwagi końcowe | str. 255 Literatura | str. 257 Glosariusz | str. 271