Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy
Autorka akcentuje potrzebę poszerzania przestrzeni semantycznej w dyskursie podręcznikowym oraz konieczność uprawnienia przez szkołę otwartości poznawczej, co daje dzieciom/uczniom prawo do:
- wyrastania z egocentrycznego oglądu świata i poszerzania horyzontów własnej egzystencji o cele ogólne i wybiegające w przyszłość;
- poznawania siebie, rozumnego pielęgnowania indywidualności sprzężonej z empatią, odpowiedzialnością i troską o dobro ogólne;
- budowanie własnej tożsamości w dialogu z innymi, przy poszanowaniu inności w zróżnicowanej kulturowo wspólnocie oraz roztropnego spożytkowania czasu i przestrzeni oraz radzenia sobie z przeciwnościami losu.
Książka zawiera wyniki wnikliwych analiz zrekonstruowanych przez autorkę dyskursów podręcznikowego i dziecięcego oraz ich dramatyczną konfrontację. Paradygmat kognitywistyczny, rozumiany jako nowy kontekst teoriopoznawczy w badaniach edukacyjnych, stworzył możliwość uchwycenia podręcznikowych i uczniowskich sposobów kategoryzacji, dominujących typów racjonalności (taksonomicznej lub potocznej), a także stereotypowego i aksjologicznego opisu rzeczywistości.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-794-6
- Liczba stron: 360
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 5 1. Krytyczna refleksja o stanie współczesnej edukacji 15 1.1. Pytania o źródła stagnacji szkoły 15 1.2. Próba wskazania środków zaradczych 18 2. Poszukiwanie miejsca dla dyskursu dziecięcego w psychologicznych teoriach uczenia się 23 2.1. Znaczenie środowiska edukacyjnego w rozwijaniu możliwości poznawczych dzieci w teorii Lwa S. Wygotskiego 25 2.2. Wspomaganie uczenia się w Brunerowskiej pedagogice wzajemności 30 2.3. Rola społecznych interakcji i wspólnego zaangażowania w koncepcjach H. Rudolpha Schaffera i Davida Wooda 35 2.4. Pobudzanie aktywności poznawczej w upośrednianym uczeniu się według koncepcji Reuvena Feuersteina i Pniny S. Klein oraz Ragnara Rommetveita 41 3. Dyskursy podręcznikowy i dziecięcy w kognitywistycznym ujęciu krytyczno-emancypacyjnym 50 3.1. Źródła paradygmatu kognitywistycznego 50 3.2. Kognitywizm jako nowy kontekst teoriopoznawczy badań edukacyjnych 60 3.3. Kategorie dominacji i wyzwolenia w opisywaniu rzeczywistości edukacyjnej 88 3.4. Sposoby rozumienia dyskursu podręcznikowego i dziecięcego 94 4. Dyskurs podręcznikowy jako narzędzie dominacji 100 4.1. Teksty podręcznikowe – w kręgu spraw dobrze znanych 100 4.2. Koniunkturalizm pedagogiczny książki obrazkowej 103 4.3. Model komunikacji generowany przez podręcznik 106 4.4. Działania metodyczne podporządkowane koncepcji pedagogicznej podręcznika 111 5. Dyskurs dziecięcy jako forma edukacji wyzwalającej 118 5.1. Warunki dorastania do wolności 120 5.2. Wzrastanie w postawie empatii i odpowiedzialności 131 5.3. Bycie wspólnotowe – dorastanie do poszanowania odrębności 137 5.4. Dorastanie do roztropnego spożytkowania czasu i przestrzeni 141 6. Wybór jakościowych strategii badawczych 149 6.1. W poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego 149 6.2. Rozszerzenie perspektywy, czyli o kognitywistycznych kategoriach badawczych 154 6.3. Sformułowanie celów dla nowych wymiarów edukacji 161 6.4. Wnikanie w głąb badanych zjawisk z perspektywy uczestniczącej 164 6.5. Doświadczanie codzienności szkolnej 171 6.6. Sposób prezentowania materiału 174 7. Dyskurs podręcznikowy. Od dosłowności do idealizacji 176 7.1. Kody domu 176 7.2. Sfera szkoły 196 7.3. Kręgi wspólnoty 217 7.4. Pojmowanie czasu 229 8. Dyskurs dziecięcy. Wykraczanie poza obszar oczywistości 237 8.1. Wyobrażenie domu 238 8.2. Szkoła – jaka mogłaby być? 263 8.3. Razem z innymi – więzi wspólnotowe 277 8.4. To, co otacza, i to, czego nie widać 301 Zakończenie, czyli czas dla nowych pytań 322 Bibliografia 335