MENU

Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Łódź, 2013

  • Autor: Monika Wiśniewska-Kin

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy

Autorka akcentuje potrzebę poszerzania przestrzeni semantycznej w dyskursie podręcznikowym oraz konieczność uprawnienia przez szkołę otwartości poznawczej, co daje dzieciom/uczniom prawo do:
- wyrastania z egocentrycznego oglądu świata i poszerzania horyzontów własnej egzystencji o cele ogólne i wybiegające w przyszłość;
- poznawania siebie, rozumnego pielęgnowania indywidualności sprzężonej z empatią, odpowiedzialnością i troską o dobro ogólne;
- budowanie własnej tożsamości w dialogu z innymi, przy poszanowaniu inności w zróżnicowanej kulturowo wspólnocie oraz roztropnego spożytkowania czasu i przestrzeni oraz radzenia sobie z przeciwnościami losu.

Książka zawiera wyniki wnikliwych analiz zrekonstruowanych przez autorkę dyskursów podręcznikowego i dziecięcego oraz ich dramatyczną konfrontację. Paradygmat kognitywistyczny, rozumiany jako nowy kontekst teoriopoznawczy w badaniach edukacyjnych, stworzył możliwość uchwycenia podręcznikowych i uczniowskich sposobów kategoryzacji, dominujących typów racjonalności (taksonomicznej lub potocznej), a także stereotypowego i aksjologicznego opisu rzeczywistości.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie	5

1.	Krytyczna refleksja o stanie współczesnej edukacji	15

1.1.	Pytania o źródła stagnacji szkoły	15
1.2.	Próba wskazania środków zaradczych	18

2.	Poszukiwanie miejsca dla dyskursu dziecięcego w psychologicznych teoriach uczenia się	23

2.1.	Znaczenie  środowiska  edukacyjnego  w rozwijaniu  możliwości  poznawczych dzieci w teorii Lwa S. Wygotskiego	25
2.2.	Wspomaganie uczenia się w Brunerowskiej pedagogice wzajemności	30
2.3.	Rola społecznych interakcji i wspólnego zaangażowania w koncepcjach H. Rudolpha Schaffera i Davida Wooda	35
2.4.	Pobudzanie aktywności poznawczej w upośrednianym uczeniu się według koncepcji Reuvena Feuersteina i Pniny S. Klein oraz Ragnara Rommetveita	41

3.	Dyskursy podręcznikowy i dziecięcy w kognitywistycznym ujęciu krytyczno-emancypacyjnym	50

3.1.	Źródła paradygmatu kognitywistycznego	50
3.2.	Kognitywizm jako nowy kontekst teoriopoznawczy badań edukacyjnych   60
3.3.	Kategorie dominacji i wyzwolenia w opisywaniu rzeczywistości edukacyjnej	88
3.4.	Sposoby rozumienia dyskursu podręcznikowego i dziecięcego	94

4.	Dyskurs podręcznikowy jako narzędzie dominacji	100

4.1.	Teksty podręcznikowe – w kręgu spraw dobrze znanych	100
4.2.	Koniunkturalizm pedagogiczny książki obrazkowej	103
4.3.	Model komunikacji generowany przez podręcznik	106
4.4.	Działania metodyczne podporządkowane koncepcji pedagogicznej podręcznika 	111

5.	Dyskurs dziecięcy jako forma edukacji wyzwalającej	118

5.1.	Warunki dorastania do wolności	120
5.2.	Wzrastanie w postawie empatii i odpowiedzialności	131
5.3.	Bycie wspólnotowe – dorastanie do poszanowania odrębności	137
5.4.	Dorastanie do roztropnego spożytkowania czasu i przestrzeni	141

6.	Wybór jakościowych strategii badawczych 	149

6.1.	W poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego	149
6.2.	Rozszerzenie perspektywy, czyli o kognitywistycznych kategoriach badawczych	154
6.3.	Sformułowanie celów dla nowych wymiarów edukacji	161
6.4.	Wnikanie w głąb badanych zjawisk z perspektywy uczestniczącej	164
6.5.	Doświadczanie codzienności szkolnej	171
6.6.	Sposób prezentowania materiału	174

7.	Dyskurs podręcznikowy. Od dosłowności do idealizacji 	176

7.1.	Kody domu 	176
7.2.	Sfera szkoły 	196
7.3.	Kręgi wspólnoty 	217
7.4.	Pojmowanie czasu 	229

8.	Dyskurs dziecięcy. Wykraczanie poza obszar oczywistości 	237

8.1.	Wyobrażenie domu 	238
8.2.	Szkoła – jaka mogłaby być? 	263
8.3.	Razem z innymi – więzi wspólnotowe 	277
8.4.	To, co otacza, i to, czego nie widać 	301

Zakończenie, czyli czas dla nowych pytań 	322
Bibliografia 	335
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

15,30 zł
17,00 zł

Sukcesy i niepowodzenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Aspekt pedagogiczny i neurobiologiczny

Sukcesy i niepowodzenia to nieodłączny element funkcjonowania człowieka w każdej sferze jego aktywności i każdej dziedzinie jego życia. Towarzysząc mu, są nie tylko efektem podejmowanych działań, lecz także kształtują jego postawy, oczekiwania i kolejn...
20,58 zł
29,40 zł

Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych

Książka Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych. Analiza funkcjonalna ma charakter teoretyczno-empiryczny. Główny przedmiot badań, zdania warunkowe, wchodzą w zakres zainteresowania wielu dyscyplin naukowych, stąd ksi...
23,05 zł
25,61 zł

Wyzwolenie Filipin

Filipiny. To tutaj po raz pierwszy pojawiły się japońskie samoloty kamikaze. Nadlatywały nad amerykańskie okręty i spadały w dół z podwieszonymi bombami. Amerykanie przeżyli szok. Liczba marynarzy nerwowo załamanych gwałtownie wzrosła. Postanowi...
14,70 zł
21,00 zł

Dyskurs o bezpieczeństwie z perspektywy lingwosecuritologii

Monografia otwiera w nauce miejsce na dyskusje i analizy z udziałem przedstawicieli Policji i służb bezpieczeństwa w ramach nowej subdycsypliny interdyscyplinarnej lingwosecuritologii. Jest to dziedzina z pogranicza nauk humanistycznych i społecznych, ...
13,41 zł
14,90 zł

Jerozolima wyzwolona

Wybitny epicki poemat rycerski pióra mistrza włoskiego renesansu Torquato Tasso (1544–1595), wydany po raz pierwszy w 1581 r. Jego akcja, nawiązująca formalnie do „Iliady”, opisuje ostatnią fazę pierwszej krucjaty: oblężenie i ...
44,02 zł
52,40 zł

Opór i dominacja

Antologia ma na celu przybliżenie polskim czytelnikom problematyki oporu – jego różnorodnych, indywidualnych i zbiorowych, strategii i form – w perspektywie nauk społecznych, w szczególności antropologii społecznej. Choć temat...
32,51 zł
37,80 zł

Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce

Praca Agnieszki Hess stanowi cenny wkład w rozważania dotyczące relacji pomiędzy mediami a organizacjami pozarządowymi, funkcjonującymi w Polsce i tworzącymi trzeci sektor sfery publicznej. W warstwie teoretycznej analizy autorka rozważa, jak w perspek...
14,70 zł
21,00 zł

Nazwa własna wobec gatunku i dyskursu

Praca stanowi próbę opisu gatunku i dyskursu przez pryzmat nazw własnych obecnych w jego realizacjach tekstowych, jej koncepcja zatem polega na połączeniu zdobyczy szeroko pojętej lingwistyki tekstu i teorii dyskursu z onomastyką (ściślej: onoma...
29,24 zł
34,00 zł

Dziecięcy kram

Każda rodzinna klątwa ma swój początek.São Paulo, Brazylia. Kiedy dziesięcioletnia Klara Silva widzi w swojej sypialni ducha, matka wyjaśnia jej, że to dziedziczna przypadłość. Wkrótce potem dziewczynka w tragicznych ok...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!