Duchowe życie mózgu
Na planecie zamieszkałej przez 6,9 miliarda ludzi 6 miliardów praktykuje jakąś formę religii.
Chrześcijanie, muzułmanie, hindusi stanowią dwie trzecie wszystkich wierzących. Pozostałe 1,4 miliarda to wyznawcy buddyzmu, shinto, sikhizmu, judaizmu, bahaizmu i rozmaitych religii ludowych. Łącznie 87% ludzkości wierzy w jakąś siłę nadprzyrodzoną. Ta liczba robi wrażenie.
Rozmaite grupy ludzi nadają suwerennemu bóstwu imiona i przypisują mu najróżniejsze atrybuty. Niektóre bóstwa są antropomorficzne, inne bardziej abstrakcyjne. W tradycjach mistycznych głównych światowych religii – systemów wierzeń, które uznajemy za duchowe – pojawia się wspólny wątek obecny w odmiennych i zdecydowanie odległych kulturach: to idea, że niepoznawalny Bóg jest wszędzie i jest wszystkim, również nami.
Które sieci neuronowe w mózgu są najaktywniejsze, gdy żarliwie się modlimy, błagamy Boga, śpiewamy w świątyni, zachwycamy się biblijną historią, bronimy naszych religijnych przekonań lub robimy inne rzeczy związane z naszą wiarą? A które nie wykazują aktywności? Co robi nasz mózg, kiedy doświadczamy mistycznych lub transcendentnych przeżyć? Które układy mózgowe uczestniczą w naszej religijności i duchowości? W jaki sposób odczuwamy i przeżywamy to, co zdaje się wykraczać poza nas samych? Co jest wspólne w doświadczeniu religijnym osób różnych wyznań?
Ta książka jest właśnie o tym, jak to wszystko się dzieje – jak mózg umożliwia ludziom bycie istotami religijnymi i duchowymi.
Strony 11-15.pdf(pdf)
117 KB
Seria Psychologia popularna
Wiedza psychologiczna, naukowa, ale i ta potoczna, towarzyszy nam na co dzień. W wychowaniu dzieci, tworzeniu bliskich związków, w pracy i wielu innych dziedzinach życia kierujemy się swoimi przekonaniami o tym, co słuszne i skuteczne. W popularnym obiegu funkcjonuje jednak wiele psychologicznych mitów i uproszczeń. Czy naprawdę używamy tylko ułamka możliwości naszych mózgów? Czy ludzie rzeczywiście dzielą się na prawo- i lewopółkulowych? Czy to prawda, że w związkach przeciwieństwa się przyciągają, a pierwsze miłosne zranienie potrafi zniszczyć cale uczuciowe życie? Ile ma wspólnego z prawdą przekonanie, że jedynacy są samolubni, a charakter dziecka zależy od tego, czy urodziło się jako pierwsze lub kolejne? Jak działa mózg człowieka doświadczającego religijnych przeżyć? W jaki sposób tworzy nowatorskie idee? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą Państwo w publikacjach z serii Psychologia popularna.