MENU

Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji

(eBook)
1.90  [ 7 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2017

  • Autor: Joanna Głodkowska

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 84,00 zł
58,80
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji

Oddajemy do rąk Czytelników podręczniki akademickie z zakresu dydaktyki specjalnej – jedyne na rynku kompletne źródło wiedzy na ten temat. Poszczególne rozdziały publikacji Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji Autorka ukierunkowała na dookreślanie znaczeń (definicje, klasyfikacje) oraz budowanie systematyki dydaktyki specjalnej i opracowanie założeń do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Daje to podstawy wyjaśniania rzeczywistości edukacyjnej także przez rozważanie inspirujących badawczo obszarów dydaktyki specjalnej, wyłanianie i nazywanie jej kanonów, formułowanie prawidłowości dydaktycznych oraz rozpoznawanie swoistości dydaktyki specjalnej. Przyjęte w tej publikacji definicje i systematyka dydaktyki specjalnej stały się pewnego rodzaju wykładnią dla analiz i przeglądu dydaktyk specjalistycznych, które zostały zaprezentowane w publikacji pt. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.

Joanna Głodkowska - profesor zwyczajny nauk społecznych, dyrektor Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, redaktor naczelna czasopisma naukowego Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, inicjatorka pierwszego w Polsce kierunku kształcenia „Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością”. W działalności naukowej podejmuje analizy koncepcyjne i badawcze związane z pedagogiką specjalną, dydaktyką specjalną, diagnostyką psychopedagogiczną. Autorka licznych książek i artykułów, redaktor naukowy publikacji zbiorowych podejmujących problematykę wielokontekstowego odczytywania fenomenu niepełnosprawności w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE Dookreślanie znaczeń i budowanie systematyki dydaktyki specjalnej   9

ROZDZIAŁ 1 Dydaktyka specjalna w poszukiwaniu wzorców – współczesne tendencje w edukacji źródłem uogólniających inspiracji   13
	1.1. Wzorzec pierwszy – edukacja z równym prawem dostępu   16
	1.2. Wzorzec drugi – edukacja zróżnicowana   17
	1.3. Wzorzec trzeci – edukacja do uczestniczenia   20
	1.4. Wzorzec czwarty – edukacja diagnostyczna   23
	1.5. Wzorzec piąty – edukacja ku podmiotowości   25
	1.6. Wzorzec szósty – edukacja w integrującej przestrzeni  26
	1.7. Wzorzec siódmy – edukacja w harmonizowaniu   28
	1.8. Wzorzec ósmy – edukacja profesjonalna  29
	1.9. Wzorzec dziewiąty – edukacja wyzwalająca   30
	1.10. Wzorzec dziesiąty – edukacja z optymizmem pedagogicznym   33

ROZDZIAŁ 2 Wzorce dydaktyki specjalnej – budowanie konstruktu wyjaśniającego rzeczywistość edukacyjną   34
	2.1. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii UCZEŃ – potrzeby edukacyjne, uczestniczenie, podmiotowość, dynamizm rozwojowy  38
		2.1.1. Edukacja diagnostyczna  39
		2.1.2. Edukacja do uczestniczenia  42
		2.1.3. Edukacja ku podmiotowości   46
		2.1.4. Edukacja wyzwalająca   49
	2.2. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii WARUNKI – podstawy prawne, zróżnicowane formy kształcenia, integrująca przestrzeń    51
		2.2.1. Edukacja z równym prawem dostępu                     52
		2.2.2. Edukacja zróżnicowana                                 56
		2.2.3. Edukacja w integrującej przestrzeni                      65
	2.3. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii NAUCZYCIEL – profesjonalizm, relacje edukacyjne, optymizm pedagogiczny      69
		2.3.1. Edukacja profesjonalna                                 69
		2.3.2. Edukacja w harmonizowaniu                            78
		2.3.3. Edukacja z optymizmem pedagogicznym                  82

ROZDZIAŁ 3 Kanony dydaktyki specjalnej – wyłonienie, nazwanie i implikacja badawcza                                               85
	3.1. RÓŻNICOWANIE – z perspektywy kategorii edukacyjnej UCZEŃ                                                     86
	3.2. DOSTOSOWYWANIE – ze względu na kategorię edukacyjną WARUNKI                                                  88
	3.3. HARMONIZOWANIE – z perspektywy kategorii edukacyjnej NAUCZYCIEL                                                90
	3.4. Wzorce i kanony dydaktyki specjalnej – systematyzacja przestrzeni edukacyjnej i obszary poszukiwań badawczych                  92
		3.4.1. RÓŻNICOWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii UCZEŃ                                     94
		3.4.2. DOSTOSOWYWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii WARUNKI                                  95
		3.4.3. HARMONIZOWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii NAUCZYCIEL                                97

ROZDZIAŁ 4 Prawidłowości dydaktyczne i różnorodność w edukacji – od źródeł do aktualnych koncepcji                                             100
	4.1. Dydaktyka jako obszar poznawania prawidłowości procesu nauczania–uczenia się – tradycja i aktualne poszukiwania        101
		4.1.1. Konstruktywistyczna wizja edukacji – budowanie reprezentacji świata w umysłach uczniów                 105
		4.1.2. Uczenie się w aspekcie procesów regulacji – uczenie się jako sterowanie poznawcze                             111
		4.1.3. Poznawanie stylu uczenia się – źródła świadomego podnoszenia jakości działań dydaktycznych               115
		4.1.4. Neurodydaktyka, dydaktyka kognitywistyczna – rozpoznawanie uczenia się przyjaznego umysłowi          118
		4.1.5. Socjologia edukacji – uczeń w kontekstach społecznych     123
	4.2. Kilka wątków historycznych – od praktyki wychowania do wypracowywania paradygmatu pedagogiki specjalnej jako dyscypliny naukowej                                    126
	4.3. Trudności w uczeniu się a potrzeby specjalnych świadczeń edukacyjnych – między 1978 a 2005 rokiem                     133
	4.4. Specjalne potrzeby edukacyjne – próba redefinicji i zarysowania koncepcji                                                  140
	4.5. Jedność w różnorodności – zróżnicowany system edukacji dla wszystkich                                              148

ROZDZIAŁ 5 Stałość i zmienność w dydaktyce specjalnej – obszary interpretacji      158
	5.1. Potrzeby edukacyjne – propozycja wyjaśnienia w kategoriach stałości w dydaktyce specjalnej                               159
		5.1.1. Ciekawość poznawcza – potrzeba aktywności poznawczej   166
		5.1.2. Poczucie własnej wartości – potrzeba akceptacji siebie      167
		5.1.3. Komunikacja interpersonalna – potrzeba porozumiewania się                                   169
		5.1.4. Eksploracja poznawcza – potrzeba badania i eksperymentowania                                  170
		5.1.5. Podatność zadaniowa – potrzeba rozwoju i satysfakcji zadaniowej                                170
	5.2. Dydaktyka specjalna – początki, definicje                       171
	5.3. Przedmiot dydaktyki specjalnej                               174
	5.4. Zasady dydaktyki specjalnej – jedność w różnorodności edukacyjnej                                                175
		5.4.1. Zasada różnicowania potrzeb edukacyjnych uczniów       178
		5.4.2. Zasada dostosowywania procesu nauczania–uczenia się     180
		5.4.3. Zasada harmonizowania relacji i kontekstów edukacyjnych  182

ROZDZIAŁ 6 Swoistość dydaktyki specjalnej – odniesienia, relacje i poszukiwania empiryczne                                          185
	6.1. Wyłanianie się obszarów dydaktyki specjalnej                   187
	6.2. Dydaktyka specjalna – rozpoznawanie relacji i nadawanie znaczeń 190
		6.2.1. Pedagogika specjalna i dydaktyka specjalna a pedagogika ogólna i dydaktyka ogólna                  190
		6.2.2. Pedagogika specjalna a dydaktyka specjalna               193
		6.2.3. Dydaktyka ogólna a dydaktyka specjalna                  195
	6.3. Konstrukt naukowego poznawania rzeczywistości edukacyjnej    197
	6.4. Niektóre obszary dydaktyczne w zrealizowanych projektach badawczych młodych naukowców                             207
		6.4.1. Różnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów              207
		6.4.2. Dostosowywanie procesu nauczania–uczenia się           214
		6.4.3. Harmonizowanie relacji i kontekstów edukacyjnych        220

ROZDZIAŁ 7 Systematyka dydaktyki specjalnej – propozycje konwencji dla projektowania dydaktyk specjalistycznych                         230
	7.1. Uczestnicy procesu kształcenia specjalnego – niektóre klasyfikacje ze względu na kanon RÓŻNICOWANIE                          231
	7.2. Populacja uczniów objętych specjalnymi potrzebami różnicowania, dostosowywania i harmonizowania                           234
	7.3. Stopień segregacyjności uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych                            236
	7.4. Systematyka – dydaktyka specjalna a dydaktyki specjalistyczne    241
		7.4.1. Dydaktyki specjalistyczne zdefiniowane                  243
		7.4.2. Dydaktyki specjalistyczne niezdefiniowane               247
		7.4.3. Dydaktyki specjalistyczne niedookreślone                 250
	7.5. Dydaktyka specjalna – istotne parametry kanonu DOSTOSOWYWANIE procesu nauczania–uczenia się              255
	7.6. Dydaktyka specjalna – ujęcie z perspektywy kanonu HARMONIZOWANIE relacji i kontekstów edukacyjnych           265

ROZDZIAŁ 8 Wybrane koncepcje pogłębiające interpretacje wzorców dydaktyki specjalnej                                                           269
	8.1. Afirmujący model niepełnosprawności – doświadczanie pozytywnego poczucia siebie jako osoby z niepełnosprawnością   270
	8.2. Edukacja włączająca – rozszerzenie uczestnictwa w powszechnej edukacji                                                   274
	8.3. Kultura niepełnosprawności – odkrywanie prawdziwego życia osób z niepełnosprawnością, ich nadziei, poczucia szczęścia i pomyślności życiowej                                       277
	8.4. Normalizacja – zwiększanie świadomości społecznej, niwelowanie uprzedzeń, stygmatów, marginalizacji osób z niepełnosprawnością  279
	8.5. Paradygmat niepełnosprawności – poszukiwanie rzetelnych konstruktów zespalających psychologię pozytywną i niepełnosprawność                                         283

REKAPITULACJA Definicje i niektóre tezy do refleksji dydaktycznej                         287

BIBLIOGRAFIA                                                        297

O AUTORCE                                                          314
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(epub)
Brak informacji
(mobi)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

17,99 zł
19,99 zł

Służby specjalne 1

„My jesteśmy tajne służby. Służby specjalne to jest np. Zakład Oczyszczania Miasta” – powiedział mi kiedyś jeden z oficerów wywiadu. W Polsce przyjęło się jednak nazywać tajne służby, specjalnymi. Jakby ich nie nazywać jest to ...
23,52 zł
29,40 zł

Elementy pedagogiki specjalnej

Ukazanie przez autorkę w sposób wieloaspektowy problematyki pedagogiki specjalnej z uwzględnieniem jej tradycyjnych kanonów w połączeniu z aktualnie zarysowującymi się trendami umożliwia czytelnikom usystematyzowanie wiedzy dotyczącej m.i...
9,36 zł
12,00 zł

Misja specjalna. Część 2

Jaś Michalski po porwaniu mu siostry na planetę Pera, przez Sidama, agenta tej planety, dobrowolnie leci do niej zdając sobie sprawę z grożącego mu niebezpieczeństwa. Po przylocie, szybko aklimatyzuje się w nowym otoczeniu, poznając wiele osób, ...
62,30 zł
89,00 zł

Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych

Oddajemy do rąk Czytelników podręczniki akademickie z zakresu dydaktyki specjalnej.Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych to zbiór analiz i przegląd dydaktyk specjalistycznych, będąca praktyc...
37,84 zł
44,00 zł

Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej

Współczesna szkoła nastawiona jest w przeważającej mierze na przekazywanie wiedzy. Jej funkcja wychowawcza częstokroć realizowana jest niejako na marginesie, często przypadkowo. Szkoła stanowi dla dziecka bardzo ważne środowisko wychowawcze. ...
48,30 zł
69,00 zł

Paradygmaty dydaktyki

Dydaktyka – jak każda dyscyplina naukowa – wyłania się i rozwija na skrzyżowaniu własnych badań oraz innych nauk. Dla rozumienia uczenia się i nauczania szczególnie istotne są impulsy płynące z socjologii, psychologii, politologii, a...
48,30 zł
69,00 zł

Słownik pedagogiki specjalnej

Słownik zawiera hasła z zakresu:- diagnozy i stymulacji rozwoju dzieci z różnymi rodzajami i stopniem niepełnosprawności;- patologii i profilaktyki rozwoju; - edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji oraz terapii medycznej i ps...
35,91 zł
39,90 zł

Biskup do zadań specjalnych

Biskup do zadań specjalnych Biografia bp. Pawła Hnilicy Swoje życie poświecił służbie Bogu, Kościołowi, a przede wszystkim Maryi. Biskup Paweł Hnilica nazywany był przez wielu komandosem Matki Bożej Fatimskiej. Orędzia p...
23,22 zł
27,00 zł

Juliusz Słowacki - interpretacje i reinterpretacje

Siódmy tom z serii "Problemy romantyzmu". W książce znajdują się teksty, które w gruntowny sposób wprowadzają do lektury Słowackiego, przypominają najważniejsze źródła badawcze oraz dotykają podstawowej dla historyka literatury problematyki, jaką jest ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!