Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji
Oddajemy do rąk Czytelników podręczniki akademickie z zakresu dydaktyki specjalnej – jedyne na rynku kompletne źródło wiedzy na ten temat. Poszczególne rozdziały publikacji Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji Autorka ukierunkowała na dookreślanie znaczeń (definicje, klasyfikacje) oraz budowanie systematyki dydaktyki specjalnej i opracowanie założeń do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Daje to podstawy wyjaśniania rzeczywistości edukacyjnej także przez rozważanie inspirujących badawczo obszarów dydaktyki specjalnej, wyłanianie i nazywanie jej kanonów, formułowanie prawidłowości dydaktycznych oraz rozpoznawanie swoistości dydaktyki specjalnej. Przyjęte w tej publikacji definicje i systematyka dydaktyki specjalnej stały się pewnego rodzaju wykładnią dla analiz i przeglądu dydaktyk specjalistycznych, które zostały zaprezentowane w publikacji pt. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.
Joanna Głodkowska - profesor zwyczajny nauk społecznych, dyrektor Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, redaktor naczelna czasopisma naukowego Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, inicjatorka pierwszego w Polsce kierunku kształcenia „Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością”. W działalności naukowej podejmuje analizy koncepcyjne i badawcze związane z pedagogiką specjalną, dydaktyką specjalną, diagnostyką psychopedagogiczną. Autorka licznych książek i artykułów, redaktor naukowy publikacji zbiorowych podejmujących problematykę wielokontekstowego odczytywania fenomenu niepełnosprawności w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-011-9446-8
- ISBN druku: 978-83-011-9428-4
- Liczba stron: 314
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE Dookreślanie znaczeń i budowanie systematyki dydaktyki specjalnej 9 ROZDZIAŁ 1 Dydaktyka specjalna w poszukiwaniu wzorców – współczesne tendencje w edukacji źródłem uogólniających inspiracji 13 1.1. Wzorzec pierwszy – edukacja z równym prawem dostępu 16 1.2. Wzorzec drugi – edukacja zróżnicowana 17 1.3. Wzorzec trzeci – edukacja do uczestniczenia 20 1.4. Wzorzec czwarty – edukacja diagnostyczna 23 1.5. Wzorzec piąty – edukacja ku podmiotowości 25 1.6. Wzorzec szósty – edukacja w integrującej przestrzeni 26 1.7. Wzorzec siódmy – edukacja w harmonizowaniu 28 1.8. Wzorzec ósmy – edukacja profesjonalna 29 1.9. Wzorzec dziewiąty – edukacja wyzwalająca 30 1.10. Wzorzec dziesiąty – edukacja z optymizmem pedagogicznym 33 ROZDZIAŁ 2 Wzorce dydaktyki specjalnej – budowanie konstruktu wyjaśniającego rzeczywistość edukacyjną 34 2.1. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii UCZEŃ – potrzeby edukacyjne, uczestniczenie, podmiotowość, dynamizm rozwojowy 38 2.1.1. Edukacja diagnostyczna 39 2.1.2. Edukacja do uczestniczenia 42 2.1.3. Edukacja ku podmiotowości 46 2.1.4. Edukacja wyzwalająca 49 2.2. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii WARUNKI – podstawy prawne, zróżnicowane formy kształcenia, integrująca przestrzeń 51 2.2.1. Edukacja z równym prawem dostępu 52 2.2.2. Edukacja zróżnicowana 56 2.2.3. Edukacja w integrującej przestrzeni 65 2.3. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii NAUCZYCIEL – profesjonalizm, relacje edukacyjne, optymizm pedagogiczny 69 2.3.1. Edukacja profesjonalna 69 2.3.2. Edukacja w harmonizowaniu 78 2.3.3. Edukacja z optymizmem pedagogicznym 82 ROZDZIAŁ 3 Kanony dydaktyki specjalnej – wyłonienie, nazwanie i implikacja badawcza 85 3.1. RÓŻNICOWANIE – z perspektywy kategorii edukacyjnej UCZEŃ 86 3.2. DOSTOSOWYWANIE – ze względu na kategorię edukacyjną WARUNKI 88 3.3. HARMONIZOWANIE – z perspektywy kategorii edukacyjnej NAUCZYCIEL 90 3.4. Wzorce i kanony dydaktyki specjalnej – systematyzacja przestrzeni edukacyjnej i obszary poszukiwań badawczych 92 3.4.1. RÓŻNICOWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii UCZEŃ 94 3.4.2. DOSTOSOWYWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii WARUNKI 95 3.4.3. HARMONIZOWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii NAUCZYCIEL 97 ROZDZIAŁ 4 Prawidłowości dydaktyczne i różnorodność w edukacji – od źródeł do aktualnych koncepcji 100 4.1. Dydaktyka jako obszar poznawania prawidłowości procesu nauczania–uczenia się – tradycja i aktualne poszukiwania 101 4.1.1. Konstruktywistyczna wizja edukacji – budowanie reprezentacji świata w umysłach uczniów 105 4.1.2. Uczenie się w aspekcie procesów regulacji – uczenie się jako sterowanie poznawcze 111 4.1.3. Poznawanie stylu uczenia się – źródła świadomego podnoszenia jakości działań dydaktycznych 115 4.1.4. Neurodydaktyka, dydaktyka kognitywistyczna – rozpoznawanie uczenia się przyjaznego umysłowi 118 4.1.5. Socjologia edukacji – uczeń w kontekstach społecznych 123 4.2. Kilka wątków historycznych – od praktyki wychowania do wypracowywania paradygmatu pedagogiki specjalnej jako dyscypliny naukowej 126 4.3. Trudności w uczeniu się a potrzeby specjalnych świadczeń edukacyjnych – między 1978 a 2005 rokiem 133 4.4. Specjalne potrzeby edukacyjne – próba redefinicji i zarysowania koncepcji 140 4.5. Jedność w różnorodności – zróżnicowany system edukacji dla wszystkich 148 ROZDZIAŁ 5 Stałość i zmienność w dydaktyce specjalnej – obszary interpretacji 158 5.1. Potrzeby edukacyjne – propozycja wyjaśnienia w kategoriach stałości w dydaktyce specjalnej 159 5.1.1. Ciekawość poznawcza – potrzeba aktywności poznawczej 166 5.1.2. Poczucie własnej wartości – potrzeba akceptacji siebie 167 5.1.3. Komunikacja interpersonalna – potrzeba porozumiewania się 169 5.1.4. Eksploracja poznawcza – potrzeba badania i eksperymentowania 170 5.1.5. Podatność zadaniowa – potrzeba rozwoju i satysfakcji zadaniowej 170 5.2. Dydaktyka specjalna – początki, definicje 171 5.3. Przedmiot dydaktyki specjalnej 174 5.4. Zasady dydaktyki specjalnej – jedność w różnorodności edukacyjnej 175 5.4.1. Zasada różnicowania potrzeb edukacyjnych uczniów 178 5.4.2. Zasada dostosowywania procesu nauczania–uczenia się 180 5.4.3. Zasada harmonizowania relacji i kontekstów edukacyjnych 182 ROZDZIAŁ 6 Swoistość dydaktyki specjalnej – odniesienia, relacje i poszukiwania empiryczne 185 6.1. Wyłanianie się obszarów dydaktyki specjalnej 187 6.2. Dydaktyka specjalna – rozpoznawanie relacji i nadawanie znaczeń 190 6.2.1. Pedagogika specjalna i dydaktyka specjalna a pedagogika ogólna i dydaktyka ogólna 190 6.2.2. Pedagogika specjalna a dydaktyka specjalna 193 6.2.3. Dydaktyka ogólna a dydaktyka specjalna 195 6.3. Konstrukt naukowego poznawania rzeczywistości edukacyjnej 197 6.4. Niektóre obszary dydaktyczne w zrealizowanych projektach badawczych młodych naukowców 207 6.4.1. Różnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów 207 6.4.2. Dostosowywanie procesu nauczania–uczenia się 214 6.4.3. Harmonizowanie relacji i kontekstów edukacyjnych 220 ROZDZIAŁ 7 Systematyka dydaktyki specjalnej – propozycje konwencji dla projektowania dydaktyk specjalistycznych 230 7.1. Uczestnicy procesu kształcenia specjalnego – niektóre klasyfikacje ze względu na kanon RÓŻNICOWANIE 231 7.2. Populacja uczniów objętych specjalnymi potrzebami różnicowania, dostosowywania i harmonizowania 234 7.3. Stopień segregacyjności uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych 236 7.4. Systematyka – dydaktyka specjalna a dydaktyki specjalistyczne 241 7.4.1. Dydaktyki specjalistyczne zdefiniowane 243 7.4.2. Dydaktyki specjalistyczne niezdefiniowane 247 7.4.3. Dydaktyki specjalistyczne niedookreślone 250 7.5. Dydaktyka specjalna – istotne parametry kanonu DOSTOSOWYWANIE procesu nauczania–uczenia się 255 7.6. Dydaktyka specjalna – ujęcie z perspektywy kanonu HARMONIZOWANIE relacji i kontekstów edukacyjnych 265 ROZDZIAŁ 8 Wybrane koncepcje pogłębiające interpretacje wzorców dydaktyki specjalnej 269 8.1. Afirmujący model niepełnosprawności – doświadczanie pozytywnego poczucia siebie jako osoby z niepełnosprawnością 270 8.2. Edukacja włączająca – rozszerzenie uczestnictwa w powszechnej edukacji 274 8.3. Kultura niepełnosprawności – odkrywanie prawdziwego życia osób z niepełnosprawnością, ich nadziei, poczucia szczęścia i pomyślności życiowej 277 8.4. Normalizacja – zwiększanie świadomości społecznej, niwelowanie uprzedzeń, stygmatów, marginalizacji osób z niepełnosprawnością 279 8.5. Paradygmat niepełnosprawności – poszukiwanie rzetelnych konstruktów zespalających psychologię pozytywną i niepełnosprawność 283 REKAPITULACJA Definicje i niektóre tezy do refleksji dydaktycznej 287 BIBLIOGRAFIA 297 O AUTORCE 314