Dyskrecjonalność w prawie antymonopolowym
Monografia zdobyła główną nagrodę w konkursie CARS 2016 (Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych) za najlepszą książkę z zakresu prawa konkurencji.
W prezentowanej publikacji dokonano analizy regulacji antymonopolowych pod kątem występujących w nich luzów normatywnych kształtujących dyskrecjonalność orzekania Prezesa UOKiK. Znajdujący się u podstaw konstrukcji ustawy antymonopolowej luz normatywny ma w założeniu umożliwiać skuteczną realizację funkcji ochronnej norm tego prawa. Racjonalność takiego rozwiązania wpisuje się w ogólną tendencję upoważnienia administracji do wyznaczonych ustawą działań dyskrecjonalnych wszędzie tam, gdzie normowana materia uzasadnia i zarazem nakazuje określone typy dyskrecjonalności. Na tym tle Autor stawia pytania o specyfikę dyskrecjonalności w prawie antymonopolowym, a także jej funkcje z punktu widzenia skuteczności i jakości norm tego prawa. Odnosi się przy tym do wymogu jego niezbędnej określoności, tkwiącej w założeniach państwa prawnego. Autor prezentuje nowatorskie podejście do prawa konkurencji, ujmuje je kompleksowo i osadza w polskim systemie prawa, sytuując w kontekście wartości nadrzędnych wyrażonych w Konstytucji RP. Publikacja ta stanowi istotny przyczynek do dyskusji o prawie konkurencji na nowej - dotąd jedynie incydentalnie analizowanej - płaszczyźnie.
Adresaci:
Monografia ma istotną wartość merytoryczną zarówno dla praktyków: sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników organów administracji rządowej i samorządowej, jak i teoretyków zajmujących się prawem konkurencji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-8046-1
- ISBN druku: 978-83-264-8044-7
- EAN: 9788326480461
- Liczba stron: 600
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Od Autora | str. 11 ROZDZIAŁ I. Konstytucyjna problematyka konkurencji i jej ochrony | str. 15 1. Wprowadzenie | str. 15 2. Ochrona konkurencji w świetle art. 76 Konstytucji RP? | str. 17 3. Konstytucyjny model społecznej gospodarki rynkowej jako źródło konkurencji i zarazem jej ochrony? | str. 24 4. Konkurencja i jej ochrona w świetle wolności gospodarczej i majątkowej oraz zasady równości | str. 34 4.1. Wprowadzenie | str. 34 4.2. Wolność gospodarcza i majątkowa | str. 36 4.3. Równość konkurowania | str. 61 5. Konkurencja jako konstytucyjna zasada ustroju gospodarczego i zarazem publiczne prawo podmiotowe? | str. 76 6. Dyskrecjonalność w prawie | str. 98 6.1. Wprowadzenie | str. 98 6.2. Dyskrecjonalność w prawie w świetle orzecznictwa konstytucyjnego | str. 99 6.3. Uznanie administracyjne i inne przejawy dyskrecjonalności administracji w świetle nauki prawa | str. 106 7. Podsumowanie | str. 118 ROZDZIAŁ II. Konkretyzujące kompetencje organu antymonopolowego metaklauzule generalne z art. 1 u.o.k.k | str. 120 1. Wprowadzenie | str. 120 2. Klauzula interesu publicznego jako przesłanka działania organu antymonopolowego | str. 123 3. Konkurencja - metakryterium aksjologii otwartej w stosowaniu ustawy antymonopolowej | str. 143 4. Eksterytorialny skutek antykonkurencyjnych zachowań przedsiębiorców jako przesłanka kształtująca dyskrecjonalność organu antymonopolowego | str. 170 5. Podsumowanie | str. 182 ROZDZIAŁ III. Normatywne definicje otwarte - rynek właściwy i pozycja dominująca | str. 186 1. Wprowadzenie | str. 186 2. Rynek właściwy | str. 187 2.1. Uwagi ogólne | str. 187 2.2. Aspekt produktowy rynku właściwego | str. 193 2.2.1. Kryterium przeznaczenia towaru | str. 193 2.2.2. Kryterium ceny towaru | str. 201 2.2.3. Kryterium właściwości towaru | str. 208 2.3. Aspekt geograficzny rynku właściwego | str. 213 2.3.1. Kryterium rodzaju i właściwości towaru | str. 213 2.3.2. Kryterium barier dostępu do rynku | str. 215 2.3.3. Kryterium preferencji konsumentów | str. 224 2.3.4. Kryterium znaczących różnic cen | str. 229 2.3.5. Kryterium kosztów transportu | str. 230 3. Pozycja dominująca przedsiębiorcy na rynku właściwym | str. 233 4. Podsumowanie | str. 251 ROZDZIAŁ IV. Dyskrecjonalność w orzekaniu w sprawach praktyk ograniczających konkurencję | str. 258 1. Otwartość zakazów praktyk ograniczających konkurencję - wprowadzenie | str. 258 1.1. Nadużycie pozycji dominującej - problem jednoznacznego zdefiniowania | str. 259 1.2. Nieuczciwe ceny - kategoria intuicyjna czy w pełni mierzalna | str. 263 1.3. Praktyki kontyngentowe - w poszukiwaniu skutecznych kryteriów oceny antykonkurencyjnych zachowań przedsiębiorców | str. 285 1.4. Pojęcie uciążliwych warunków umów - problem typowych relacji rynkowych | str. 295 1.5. Zakaz dyskryminacji i obniżony standard jego dowodzenia | str. 300 1.6. Uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia innego świadczenia - kwestia rzeczowego i zwyczajowego związku z przedmiotem umowy | str. 303 1.7. Ocena klauzuli wyłączności w porozumieniach ograniczających dostęp do rynku innym przedsiębiorcom | str. 307 1.8. Przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji - konkretyzacja klauzuli generalnej poprzez klauzulę generalną? | str. 313 2. Racjonalizacja i relatywizacja zakazu stosowania praktyk ograniczających konkurencję | str. 316 2.1. Podejście ekonomiczne do zakazu nadużywania pozycji dominującej | str. 317 2.2. Relatywizacja zakazu porozumień ograniczających konkurencję | str. 322 3. Zakres luzu decyzyjnego organu antymonopolowego w sprawach praktyk ograniczających konkurencję | str. 338 4. Podsumowanie | str. 361 ROZDZIAŁ V. Zakres swobody decyzyjnej organu antymonopolowego w wykonywaniu nadzoru nad koncentracjami przedsiębiorców | str. 365 1. Wprowadzenie | str. 365 2. Luz interpretacyjny organu antymonopolowego w odniesieniu do przesłanek uzasadniających obowiązki notyfikacyjne | str. 368 3. Ocenność wyłączeń spod obowiązku notyfikacji | str. 375 4. Dyskrecjonalność w orzekaniu w sprawach nadzoru nad koncentracjami przedsiębiorców | str. 380 5. Specyfika luzów decyzyjnych w odniesieniu do możliwości przedłużenia terminu na przeprowadzenie koncentracji | str. 416 6. Podsumowanie | str. 419 ROZDZIAŁ VI. Luzy normatywne w stosowaniu kar w administracyjnym procesie antymonopolowym | str. 422 1. Wprowadzenie | str. 422 2. Wykorzystanie dyskrecjonalnych uprawnień w praktyce orzeczniczej organu antymonopolowego w zakresie nakładania kar | str. 426 3. Elementy dyskrecjonalności w programie łagodzenia kar (Leniency) | str. 440 4. Dyskrecjonalne stosowanie art. 81 u.o.k.k. (zaskarżenie decyzji) | str. 457 5. Podsumowanie | str. 464 ROZDZIAŁ VII. Specyfika dyskrecjonalności w prawie antymonopolowym; możliwe kierunki jej związania i skutki | str. 466 1. Wprowadzenie | str. 466 2. Istota dyskrecjonalności w prawie antymonopolowym | str. 468 3. Dyskrecjonalność prawa antymonopolowego a jego skuteczność, jakość i określoność | str. 478 3.1. Wprowadzenie | str. 478 3.2. Ewolucja ustawodawstwa antymonopolowego | str. 482 3.3. Skuteczność prawa antymonopolowego i jego jakość | str. 491 3.4. Kwestia dostatecznej określoności prawa antymonopolowego | str. 513 4. Prawne i ekonomiczne środki kontroli władzy dyskrecjonalnej organu antymonopolowego | str. 523 4.1. Proporcjonalność jako kryterium oceny legalności władzy dyskrecjonalnej organu antymonopolowego | str. 523 4.2. Ekonomiczna analiza prawa antymonopolowego | str. 535 5. Dyskrecjonalność działania organu antymonopolowego przesłanką specyfiki wykonywania przez ten organ nadzoru nad rynkiem | str. 555 Bibliografia | str. 567