Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego
Książka, którą oddajemy w ręce Czytelników, jest próbą zreinterpretowania bogatego dorobku Stefana Kisielewskiego – kompozytora, pisarza, krytyka muzycznego i literackiego, publicysty oraz felietonisty – i zarazem podsumowania dotychczasowych wątków refleksji na temat jego twórczości w polskiej humanistyce. Zamierzeniem redaktorów tomu było nie tylko rocznicowe przypomnienie postaci Kisielewskiego, lecz także sprowokowanie debaty – krytyczne przyjrzenie się jego dokonaniom zarówno w dziedzinie muzyki, literatury, jak i szeroko rozumianej publicystyki. Dialog prowadzą badacze różnych pokoleń, reprezentujący kilkanaście ośrodków uniwersyteckich: literaturoznawcy, muzykolodzy, medioznawcy, historycy i teoretycy kultury. Pomieszczone w niniejszym tomie reinterpretacje stanowią kolejny etap recepcji dzieła Kisielewskiego kształtującej się w dwóch ostatnich dekadach – po okresie publicystycznych debat politycznych, reperkusjach rozmaitych lektur Dzienników, rejestracji wspomnień przyjaciół i znajomych (Kisiel, rozmowy Joanny Pruszyńskiej, Warszawa 1997) oraz kilku indywidualnych próbach książkowego ujęcia fenomenu Kisiela. Odkrywa się na nowo kompozytora, powraca do pisarza jako autora szeroko komentowanych Dzienników i niedostrzeganych powieści polityczno-obyczajowych, sięga po ‒ często zapomniane ‒ zapisy krytyka muzycznego i literackiego oraz po dobrze znane – utrwalone w wyobraźni społecznej – zapisy zaangażowanego publicysty oraz felietonisty. Przewartościowanie nie służy bezkrytycznemu tworzeniu i wzmacnianiu legendy, nie stabilizuje obrazu twórczości Kisiela, być może tylko zwiększa świadomość rozmaitych dysonansów. Namawia zresztą do takiego sposobu myślenia sam autor Rzeczy najmniejszych: „Prawda zmienia się tak jak wszystko. Prawda naukowa też”…
- Kategorie:
- Redakcja: Andrzej Hejmej, Kama Hawryszków, Katarzyna Cudzich-Budniak
- ISBN: 978-83-233-3258-9
- ISBN druku: 978-83-233-3258-9
- Liczba stron: 342
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od redaktorów 7 I. FENOMEN KISIELA 9 Mieczysław Tomaszewski, Kisielewski: muzyka i polityka 11 Leszek Polony, Kisielowe spory o muzykę po latach 21 Krzysztof Dybciak, Czy Stefan Kisielewski był najwszechstronniejszym twórcą po II wojnie światowej? (Wstęp do aksjologicznej komparatystyki działalności twórczej) 25 II. KULTURA – IDEOLOGIA – POLITYKA 35 Jacek Bartyzel, Stefan Kisielewski jako publicysta i „zwierzę polityczne” 37 Michał Szyszka, „Klerk i intelektualista zaangażowany”. Stefana Kisielewskiego droga od kultury do polityki 73 Leszek Szaruga, „TA BZDURA” (o jednym z wątków Dzienników Kisielewskiego) 83 Małgorzata Wątkowska, Autoportret intelektualisty – strategia wyznań intymnych w Dziennikach Stefana Kisielewskiego 91 III. FELIETONISTYKA KISIELA I REPERKUSJE 99 Magdalena Mateja, Felietonowa „mowa umowna” jako przykład dyskursu antytotalitarnego 101 Monika Wiszniowska, Felietony Stefana Kisielewskiego. Próba lektury 117 Andrzej Hejmej, Świat nie przedstawiony. Felietonistyka Kisiela 131 Kama Hawryszków, Felieton „umuzyczniony” Stefana Kisielewskiego 149 Mirosław Ryszkiewicz, Kisiela felietonowe życie po życiu (na łamach tygodników „Polityka” i „Wprost”) 159 IV. TWÓRCZOŚĆ MUZYCZNA 183 Magdalena Dziadek, Stefan Kisielewski jako autor i krytyk muzyki współczesnej 185 Daniel Wierzejski, Idiom stylistyczny twórczości muzycznej Stefana Kisielewskiego 199 Urszula Ciołkiewicz-Latek, Twórczość pieśniowa Stefana Kisielewskiego 209 Iwona Puchalska, Kisielewski – Gałczyński. Liryka i prowokacja 225 V. MUZYKA I KRYTYKA MUZYCZNA 237 Anna Koszewska, Między koncepcją czystej formy a socjologią muzyki: poglądy estetyczne Stefana Kisielewskiego 239 Tomasz Górny, Czy muzyka jest niehumanistyczna? Uwagi na marginesie artykułu Stefana Kisielewskiego 251 Ewa Biłas-Pleszak, Kisielewski o muzyce – między tworzeniem a defi niowaniem 259 Małgorzata Sokalska, Stefan Kisielewski i sztuka opery 269 Katarzyna Cudzich-Budniak, Jazz według Kisiela 281 VI. LITERATURA I KRYTYKA LITERACKA 291 Anna Tenczyńska, Dysonanse – zderzenia – dialogi. Stefan Kisielewski i Zygmunt Mycielski 293 Krzysztof Zajas, Kochana ruda małpa kontra Czesio. O trudnej przyjaźni Kisiela i Miłosza 301 Maciej Urbanowski, Krytyka literacka Stefana Kisielewskiego i pokolenie 1910 309 Dorota Kozicka, Lista (nie)obecności Kisielewskiego krytyka 323 Indeks nazwisk 333