MENU

Dziecko i dorosły w rozmowie - 05 Edukacyjne odniesienia doświadczenia komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego

(eBook)

Doświadczanie komunikacji. Odniesienia edukacyjne

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2014

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Pedagogika

  • Autor: Eugenia Rostańska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Dziecko i dorosły w rozmowie - 05 Edukacyjne odniesienia doświadczenia komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego

Swoją pracę autorka poświęciła niezwykle istotnemu zagadnieniu, jakim jest rozmowa dziecka z dorosłym. W specyfikę takiego kontaktu wpisana jest zarówno asymetria relacji jej uczestników, jak i asymetria umiejętności, a także nawyków językowych, intencji, odmienności widzenia świata oraz siebie w nim. Nie można też zapomnieć o ulotności i niepowtarzalności zjawiska, jakim jest rozmowa. Pytanie zatem o to, jakiej komunikacji doświadcza dziecko, porozumiewając się z dorosłym, dotyczy struktury, przebiegu, interakcyjności i relacji, ale także: wyjaśnienia, przekazu i odbioru znaczeń czy tworzenia sfery afektywnej. Odpowiedź na pytanie, czego doświadcza dziecko w trakcie rozmowy z dorosłym, ma kluczowe znaczenie dla właściwych relacji nauczyciela i ucznia w młodszym wieku szkolnym. Cel pracy, jaki sobie autorka postawiła, to taki opis rozmowy dziecka z dorosłym, który pozwala na odkrycie jej poszczególnych elementów i zależności między nimi. Praca ma charakter prezentacji materiałowej. Kategorie opisu są ilustrowane, a przykłady wypowiedzi dobrane z zebranych rozmów między dzieckiem a dorosłym, odbywających się w różnych sytuacjach, miejscach i na różny temat.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1. Teoretyczne podstawy badań rozmowy dziecka i dorosłego . . . . . . . 13
1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w teorii i modelach komunikacji.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w rozmowie dziecka
i dorosłego . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.1.2. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej. . . . . 15
1.1.3. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej w aspekcie
lingwistycznym . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.1.4. Wspólnota komunikacyjna w komunikacji bezpośredniej i interpersonalnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.1.5. Kompetencje komunikacyjne w porozumiewaniu się interpersonalnym
bezpośrednim . . . . . . . . . . . . . . 28
1.2. Dialog, dyskurs, rozmowa w analizie komunikowania się dziecka i dorosłego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
1.3. Rozmowa jako forma komunikacji bezpośredniej . . . . . . . 37
1.4. Dziecko i dorosły w diadzie rozmawiającej . . . . . . . . . 47
1.4.1. Dziecko jako uczestnik diady w rozmowie z dorosłym. . . . 50
1.4.2. Dorosły jako uczestnik diady w rozmowie z dzieckiem . . . 54
1.4.3. Przestrzeń rozmowy w diadzie dziecko — dorosły . . . . . 58
1.5. Język w przestrzeni diady rozmawiającej . . . . . . . . . . 61
1.5.1. Język i mówienie w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . . 61
1.5.2. Komunikacja i użycie języka w rozmowie dziecka z dorosłym . 66
1.5.3. Potoczność tekstu w codziennych rozmowach dziecka i dorosłego 71
2. Metodologia badań rozmowy dziecka i dorosłego . . . . . . . . . . 75
2.1. Orientacja teoretyczna badań rozmowy dziecka i dorosłego . . . . 75
2.2. Założenia i problemy badawcze. Cele badań. Kategorie i ich wskaźniki . 82
2.2.1. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego — kategorie analiz i problemy
szczegółowe . . . . . . . . . . . . . . 84
2.2.2. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego —
kategorie analiz i problemy szczegółowe . . . . . . . . 85
2.2.3. Odniesienia edukacyjne w rozmowie dziecka i dorosłego — kategorie
analiz i problemy szczegółowe . . . . . . . . . 85
2.2.4. Kategorie i wskaźnikowania jednostek opisu rozmowy dziecka
i dorosłego . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
2.3. Metody badań, modele badawcze, matryce . . . . . . . . . 87
2.4. Cechy kontekstowe i sposób gromadzenia danych w badaniach rozmowy
dziecka i dorosłego . . . . . . . . . . . . . . . 92
3. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego. Aspekt diadyczny, interakcyjny i pragmatyczno-
językowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
3.1. Otwarcie rozmowy dziecka i dorosłego . . . . . . . . . . 101
3.2. Zamknięcie rozmowy w reprezentacjach wypowiedzi dziecka i dorosłego 112
3.3. Determinanty rozmowy w reprezentacji wypowiedzi dziecka i dorosłego:
przyzwolenie i nastawienie, zamiana ról nadawcy i odbiorcy. . . 117
3.4. Wymiar lingwistyczny rozmów dziecka i dorosłego w reprezentowanych
wypowiedziach . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
4. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego. . . . . . . 135
4.1. Doświadczanie komunikacji — założenia teoretyczne . . . . . . 135
4.2. Rozmowa dziecka i dorosłego jako źródło komunikacji. Kategorie doświadczane
i wartości kategorialne. . . . . . . . . . . . 139
4.3. Doświadczanie interakcji w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . 141
4.4. Doświadczanie relacji w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . . 151
4.5. Doświadczanie asymetrii relacji w rozmowie dziecka i dorosłego . . 160
4.6. Doświadczanie skuteczności przekazu w rozmowie dziecka i dorosłego . 169
4.7. Strategie grzeczności w rozmowie dziecka z dorosłym. . . . . . 174
5. Edukacyjne odniesienia doświadczania komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego 178
5.1. Wymiar edukacyjny komunikowania się dziecka i dorosłego . . . . 178
5.2. Sfera afektywna w rozmowie dziecka i dorosłego w aspekcie szkolnej
komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
5.3. Doświadczanie odbioru i przekazu znaczeń w rozmowie dziecka i dorosłego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
5.4. Doświadczanie kierowania w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . 203
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Aneksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
Zusammenfassung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

13,50 zł
15,00 zł

Rozmowy o rynku książki 12

Kolejny, dwunasty już tom publikacji „Rozmowy o rynku książki” to zbiór 32 wywiadów publikowanych w dwutygodniku „Biblioteka Analiz” w 2012 roku. Bohaterami drukowanych w tomie obszernych rozmów byli przeds...
8,99 zł
11,99 zł

100 zabaw dla dzieci 3-letnich

Książeczka zawiera 100 ciekawych i jednocześnie łatwych do zrealizowania pomysłów na mądrą, twórczą i wesołą zabawę z 3-letnim dzieckiem. Na każdej stronie zamieszczono opis jednej zabawy, wesoły rysunek, który ją ilustruje oraz ik...
8,99 zł
11,99 zł

100 zabaw dla dzieci 2-letnich

Dzięki opisanym w książeczce zabawom dziecko zdobywa nową wiedzę i rozwija różne umiejętności: poznaje własne ciało, ćwiczy ruch i kształci umiejętności wysławiania się, a także uczy się budować więź emocjonalną z rodzicami i rówieśnikami...
11,70 zł
13,00 zł

Rozmowy o rynku książki 2011

Kolejny, jedenasty już tom publikacji „Rozmowy o rynku książki” to zbiór 41 wywiadów publikowanych w dwutygodniku „Biblioteka Analiz” w 2011 roku. Bohaterami drukowanych w tomie obszernych rozmów byli przeds...
45,90 zł
51,00 zł

Wprowadziłem radców prawnych do Europy. Andrzej Kalwas w rozmowie z Albertem Stawiszyńskim

Wprowadziłem radców prawnych do Europy to wywiad rzeka z mecenasem Andrzejem Kalwasem na temat najważniejszych i przełomowych wydarzeń w historii zawodu radcy prawnego i jego samorządu. W szczególności opowiada o tzw. wielkiej nowel...
25,73 zł
36,75 zł

Dziecko – język – tekst

W środowiskach badaczy kultury dziecięcej wielokrotnie zgłaszano potrzeby zintegrowania działań naukowych, odnoszących się do dziecka jako odbiorcy i nadawcy, a także do planowych działań edukacyjnych w zmieniającej się rzeczywistości. Autorzy opracowa...
2,00 zł
4,00 zł

Angielski dla dzieci 9. Pierwsze słówka. Ćwiczenia. 6-8 lat

Różnorodne ćwiczenia oraz słowniczek ułatwiające naukę języka angielskiego w nauczaniu początkowym. Opierają się na wykorzystaniu pamięci wzrokowej. Zostały opracowane przez doświadczonego anglistę specjalizującego się w nauczaniu najmłodszych. ...
14,36 zł
16,70 zł

Języki Azji i Afryki w komunikacji międzykulturowej

Publikacja Języki Azji i Afryki w komunikacji międzykulturowej kładzie nacisk na odrębne założenia kulturowe leżące u podstaw procesu porozumiewania się we współczesnym świecie. Podjęte tematy służą wyeksponowaniu priorytetów kultur orien...
14,39 zł
15,99 zł

Słowa i światy. Rozmowy Janiny Koźbiel

Słowo rodzi się z ciśnienia uczuć, potrzeby kontaktu, próby nadania sensu - własnemu życiu i światu. Towarzyszy myśli, wręcz ją warunkuje. Jest skarbem-zapisem ludzkiego doświadczenia. Odpowiedzi może być wiele, jak wiele jest możliwych postaw, ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!