MENU

Dziecko – język – tekst - 23 Dziecko wobec tekstów kultury a świat wartości — ujęcie kognitywne

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Dziecko – język – tekst - 23 Dziecko wobec tekstów kultury a świat wartości — ujęcie kognitywne

W środowiskach badaczy kultury dziecięcej wielokrotnie zgłaszano potrzeby zintegrowania działań naukowych, odnoszących się do dziecka jako odbiorcy i nadawcy, a także do planowych działań edukacyjnych w zmieniającej się rzeczywistości. Autorzy opracowań zamieszczonych w książce Dziecko – język – tekst żywo odpowiadają na te potrzeby. Jak pisze recenzent tomu, Profesor Jadwiga Kowalikowa, „zawarta w tytule triada jest zarazem osią konstrukcyjną całego makrotekstu”.
Problematyka tomu obejmuje więc zagadnienia różnorodności kulturowego świata dziecka w sposób interdyscyplinarny, naświetla je z wielu perspektyw badawczych: psychologicznej, terapeutycznej, językoznawczej, literaturoznawczej, tekstologicznej i dydaktycznej. Na jego zawartość składają się opisy możliwości lingwistycznych dziecka jako twórcy i odbiorcy komunikatów literackich i nieliterackich; rozważania nad charakterystycznymi dla „literatury czwartej” kodami werbalnymi i pozawerbalnymi, nad zagadnieniami intertekstualności w tekstach dla dzieci i młodzieży, nad korzystaniem z dyskursu metaliterackiego, parodii oraz groteski. Kolejnym obszarem rozważań, zakreślonym przez badaczy, jest wspieranie rozwoju dziecka przez działania dydaktyczne na wszystkich poziomach kształcenia.
„Autorzy poszczególnych prac zarazem opisują określone zjawiska, jak i podpatrują i wyjaśniają procesy ich powstawania” – stwierdza dalej Recenzent tomu. Jego wartość stanowi konfrontacja rozmaitych postaw badawczych, zetknięcie często zdecydowanie odmiennych zapatrywań na te same kwestie. Jako taka, książka Dziecko – język – tekst może zainteresować wszystkich, dla których dziecko pozostaje wciąż nieuchwytnym fenomenem: pedagogów, znawców literatury dziecięcej, dydaktyków, psychologów, językoznawców, a także nauczycieli.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp (Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek) / 9
Helena Synowiec: Problemy języka i tekstu wypowiedzi uczniowskich na łamach „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” / 13

Część I
Dziecko — tekst — przeżycie
Maria Jędrychowska: Jak ratować słowo, czyli o możliwościach budowania dziecięcej wrażliwości semantyczno-aksjologicznej / 29
Zofia Adamczykowa: Język dziecka jako kod poetycki wierszy dziecięcych / 41
Alicja Baluch: Paralelizmy w baśni i rysunkach dziecka (na podstawie Siedmiu przygód Sindbada Żeglarza) / 56
Iwona Gralewicz-Wolny: Dziecko — tekst — język. Książka w terapii opóźnionego rozwoju mowy / 65
Krystyna Koziołek: Dydaktyka zachwytu / 74

Część II
Dziecko i język
Krystyna Gąsiorek: „Fantazjowanie” w definicjach dziecięcych (na przykładzie nazw wartości) / 85
Olga Przybyla: Słowo (od)czytane i słowo w zabawie w stymulowaniu rozwoju mowy i języka dziecka / 97
Anna Guzy: Kompetencja tekstotwórcza a wyobraźnia i orientacja przestrzenna uczniów klas III / 110
Anna Zadęcka-Cekiera: Humor w języku uczniów klas II i III szkoły podstawowej / 123
Zofia Pomirska: Charakterystyka usterek językowych w wypowiedziach uczestników programu telewizyjnego Duże dzieci / 132
Alicja Podstolec: „Objawienie […] obchodzone jest na pamiątkę Jezusa Chrystusa...”, czyli o symultaniczności w pisanych tekstach uczniowskich / 147
Anna Wileczek: Figury autentyczności w socjolekcie młodzieżowym / 155

Część III
Dziecko i tekst
Krystyna Heska-Kwaśniewicz: Poetycka lekcja czułości. O poezji Emilii Waśniowskiej / 169
Bronisława Kulka: Semantyka i funkcje barw w poezji dla dzieci / 183
Ewa Ogłoza: Oczy ropuchy i muchy. Dwie opowieści o dorastaniu / 202
Katarzyna Wądolny-Tatar: Intertekstualny charakter wierszy Wandy Chotomskiej / 213
Bernadeta Niesporek-Szamburska: Dziecięce zabawy językiem a gry językowe w poezji dla dzieci / 230
Małgorzata Chrobak: Gra czy zabawa? Obecność groteski w literaturze dziecięco-młodzieżowej na przykładzie twórczości Roalda Dahla / 245
Karolina Jędrych: Twarz znana, twarz nieznana. O tetralogii Brzydcy Scotta Westerfelda / 258
Marta Szymańska: Retoryka jako narzędzie interpretowania i kreowania dziecięcego świata w literaturze — Rene Goscinny’ego, Jeana-Jacaues’a
Sempe’a Nowe przygody Mikołajka / 269
Danuta Krzyżyk: Pieśni dla Dziecka i o Dziecku. Cud narodzin Boga w kolędach polskich (wybrane motywy)  / 280

Część IV
Dziecko i tekst w dyskursie dydaktycznym
Edward Polański, Jolanta Bujak-Lechowicz: Dziecko wobec tekstów kultury a świat wartości — ujęcie kognitywne / 295
Jolanta Machowska-Gąsior: Procesy mereologiczne w intersemiotycznym dyskursie wczesnoszkolnym / 305
Angelika Matuszek: Odbiór poezji Czesława Miłosza wśród uczniów szkoły podstawowej / 318
Danuta Łazarska: Czym dla ucznia gimnazjum może być tekst literacki? / 334
Grażyna Różańska: „Czytanie obrazu” w gimnazjalnej edukacji polonistycznej / 346
Renata Kowalczyk: Zabawa (ze) słowami w edukacji kulturowej dzieci i młodzieży / 358
Małgorzata Wójcik-Dudek: Andersen w teatrze, czyli jak licealiści czytają Królową Śniegu / 370
Eugeniusz Szymik: Drama w edukacji wczesnoszkolnej (na przykładzie tekstów dla dzieci) / 380
Noty o Autorach / 391
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

53,78 zł
59,76 zł

Systemowe ujęcie bezpieczeństwa wewnętrznego. Wybór aktów normatywnych, t. 3.

SPIS TREŚCIWstęp Rozdział 1. Historia, tradycja i etos służby policyjnej Rozdział 2. Elementy psychologii w zarządzaniu oraz wybrane aspekty komunikacji społecznej Rozdział 3. Organizacja i zarządzanie <...
9,36 zł
12,00 zł

Teksty w lustrze ekranu

Przemiany technologiczno-kulturowe ostatnich kilku dekad, zwrot ikoniczny, zwrot audiowizualny, zwłaszcza w wersji cyfrowej sprawiają, że szkolne dziedziny zajmujące się edukacją kulturową stoją w obliczu modyfikacji swoich paradygmatów. Ta sytu...
22,50 zł
25,00 zł

Zarys krajobrazu. Wieś polska wobec zagłady Żydów 1942–1945

Książka jest efektem kilkuletniej pracy członków i współpracowników warszawskiego Centrum Badań nad Zagładą Żydów. Na tom składają się oryginalne studia poświęcone mniej znanym aspektom dramatu Żydów ukrywających się ...
44,25 zł
59,00 zł

Gorączka u dzieci

Publikacja zawiera aktualną wiedzę na temat mechanizmów termoregulacji i roli reakcji gorączkowej u człowieka w wieku rozwojowym. Zagadnienia omówiono zarówno od strony patofizjologii, jak i kliniki wraz z uwzględnieniem obowiązują...
16,38 zł
21,00 zł

Rytmika dla dzieci

Proponowana pozycja wydawnicza: "RYTMIKA DLA DZIECI" stawia sobie za cel rozwinięcie naturalnej potrzeby rytmu u dziecka.Całość obejmuje 120 zabaw i ćwiczeń rytmicznych przeprowadzanych w sposób systematyczny z uwzględnieniem sto...
21,46 zł
24,95 zł

Fons omnis honesti O literaturze w służbie wartości tradycja antyczna kultura ziemiańska

Studia zgromadzone w tomie ofiarowanym prof. Marii Wichowej przygotowali uczeni reprezentujący niemalże wszystkie ośrodki naukowe w Polsce, należący do kilku pokoleń, zajmujący się literaturą oraz kulturą staropolską i oświeceniową, a także historią i ...
18,00 zł
20,00 zł

EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA W WARUNKACH KULTURY GLOBALNEJ. OD ROZWAŻAŃ DEFINICYJNYCH DO PRAKTYCZNYCH ZASTOSOWAŃ t.1.

Słowa wybitnego amerykańskiego językoznawcy E. Sapira odnoszą się do tego elementu kultury, który jest jednym z najważniejszych wyróżników danego narodu. To język, który stanowi o jego istnieniu i scala go, tworząc tożsamość...
23,52 zł
33,60 zł

Dziecko i dorosły w rozmowie

Swoją pracę autorka poświęciła niezwykle istotnemu zagadnieniu, jakim jest rozmowa dziecka z dorosłym. W specyfikę takiego kontaktu wpisana jest zarówno asymetria relacji jej uczestników, jak i asymetria umiejętności, a także nawykó...
17,12 zł
21,95 zł

Klasyka dla dzieci. Miłość i przyjaźń

Pięknie ilustrowana seria klasycznych książek Jane Austen, w adaptacjach dla dzieci. Tom 7. „Miłość i przyjaźń”. Laura wiodła bajkowe życie, dopóki do drzwi jej domu nie zapukał obcy człowiek. Wtedy rozpoczęła się przygoda i zaczęły ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!