Dzieła zebrane, t. V
W niniejszym V tomie dzieł zebranych Kanta zamieszczone zostały jego dwie główne rozprawy z zakresu filozofii religii i metafizyki moralności: Religia w obrębie samego rozumu (1793) oraz Metafizyka moralności w dwóch częściach: Metafizyczne podstawy nauki prawa i Metafizyczne podstawy nauki o cnocie (1797). Po publikacji Religii w obrębie samego rozumu Kant spotkał się z upomnieniem, udzielonym w imieniu króla Friedricha Wilhelma II przez ministra departamentu szkolnego i kuratora uniwersytetów Johanna Friedricha Wöllnera. Zakazano mu wówczas wypowiadać się publicznie na tematy religijne. Po śmierci króla w 1798 roku filozof poczuł się zwolniony z tego zakazu, publikując, nawiązującą w pierwszej części do materii sporu, a więc do problematyki religijnej, rozprawę Spór fakultetów. Treść tej pracy stanowi więc swoistą kontynuację treści Religii w obrębie samego rozumu. Przekładu dokonali trzej doświadczeni polscy tłumacze Kanta: prof. Aleksander Bobko, prof. Jan Galewicz i prof. Mirosław Żelazny.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2576-1
- Liczba stron: 684
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne do pierwszej polskiej edycji Dzieł zebranych Immanuela Kanta / 5 Od Redakcji / 7 RELIGIA W OBRĘBIE SAMEGO ROZUMU (przeł. A. Bobko) Przedmowa do wydania pierwszego / 11 Przedmowa do wydania drugiego / 19 Część pierwsza. O obecności złego pryncypium obok dobrego albo o radykalnym złu w ludzkiej naturze / 23 I. O pierwotnych predyspozycjach do dobra w ludzkiej naturze / 29 II. O skłonności do zła w ludzkiej naturze / 32 III. Człowiek jest z natury zły / 35 IV. O źródle zła w ludzkiej naturze / 41 Uwaga ogólna. O przywróceniu mocy pierwotnej predyspozycji do dobra / 46 Część druga. O walce dobrego pryncypium ze złym o panowanie nad człowiekiem / 59 Rozdział pierwszy. O roszczeniu prawnym dobrego pryncypium do panowania nad człowiekiem / 62 a) Personifikacja idei dobrego pryncypium / 62 b) Obiektywna realność tej idei / 63 c) Trudności [kwestionujące] realność tej idei i ich rozwiązanie / 67 Rozdział drugi. O roszczeniu prawnym złego pryncypium do panowania nad człowiekiem i o wzajemnej walce obu pryncypiów / 78 Uwaga ogólna / 83 Część trzecia. Zwycięstwo dobrego pryncypium nad złym i utworzenie Królestwa Bożego na ziemi / 91 Rozdział pierwszy. Filozoficzne przedstawienie zwycięstwa dobrego pryncypium przez utworzenie królestwa Bożego na ziemi / 93 I. O etycznym stanie naturalnym / 93 II. Człowiek powinien porzucić etyczny stan natury, aby stać się członkiem etycznej wspólnoty / 94 III. Pojęcie etycznej wspólnoty jest pojęciem ludu Bożego podległego etycznym prawom / 96 IV. Idea ludu Bożego jest nie do zrealizowania (w ramach ludzkiej organizacji) inaczej niż w formie Kościoła / 98 V. Konstytucja każdego kościoła wychodzi zawsze od jakiejś historycznej (objawionej) wiary, którą można nazwać kościelną i najlepiej jest oprzeć ją na Piśmie Świętym / 100 VI. Najlepszym interpretatorem wiary kościelnej jest wiara czysto religijna / 106 VII. Stopniowe przechodzenie wiary kościelnej do jedynowładztwa czystej wiary rozumowej jest przybliżaniem się Królestwa Bożego / 111 Rozdział drugi. Historyczne przedstawienie stopniowego tworzenia rządów dobrego pryncypium na ziemi / 120 Uwaga ogólna / 132 Część czwarta. O służbie i pseudosłużbie pod panowaniem dobrego pryncypium albo o religii i klerze / 145 Część pierwsza. O służbie Bożej w religii w ogóle / 147 Rozdział pierwszy. Religia chrześcijańska jako religia naturalna / 151 Rozdział drugi. Religia chrześcijańska jako religia uczona / 156 Część druga. O pseudosłużbie Bożej w religii ustanowionej / 160 Uwaga ogólna / 181 SPÓR FAKULTETÓW (przeł. M. Żelazny) Przedmowa / 195 Rozdział pierwszy. Spór fakultetu filozoficznego z teologicznym / 201 Wstęp / 201 Podział fakultetów w ogólności / 202 I. O stosunkach między fakultetami / 204 Rozdział pierwszy. Pojęcie i podział wyższych fakultetów / 204 A. Specyfika fakultetu teologicznego / 206 B. Specyfika fakultetu prawnego / 207 C. Specyfika fakultetu medycznego / 209 Rozdział drugi. Pojęcie i specyfika niższego fakultetu / 210 Rozdział trzeci. O sprzecznym z prawem sporze wyższych fakultetów / 212 Rozdział czwarty. O zgodnym z prawem sporze między wyższymi fakultetami a fakultetem niższym / 215 Rezultat / 218 II. Dodatek. Objaśnienie sporu fakultetów na przykładzie sporu fakultetów: teologicznego i filozoficznego / 218 I. Materia sporu / 218 II. Filozoficzne zasady interpretacji Pisma Świętego przyczyniające się do zaniechania sporu / 221 III. Zarzuty dotyczące podstawowych zasad wykładni Pisma Świętego i odpowiedzi na nie / 226 Uwaga ogólna. O sektach religijnych / 230 Zawarcie pokoju i zażegnanie sporu fakultetów / 241 Dodatek. Historyczne pytania dotyczące Biblii odnośnie praktycznego użytkowania i przewidywanego czasu dalszego obowiązywania tej Świętej Księgi / 248 Dodatek. O czystej mistyce w religii / 249 Rozdział drugi. Spór fakultetu filozoficznego z prawnym / 254 Wznowione pytanie: Czy ludzki rodzaj stale zmierza ku temu, co lepsze? / 254 Zakończenie / 268 Rozdział trzeci. Spór fakultetu filozoficznego z medycznym / 268 O mocy umysłu by przez samo tylko postanowienie być panem nad swymi chorobliwymi uczuciami. Odpowiedź Panu Radcy Dworu i Profesorowi Hufelandowi / 268 Podstawowe zasady dietetyki / 271 Zakończenie / 282 Dopisek / 284 METAFIZYKA MORALNOŚCI (przeł. W. Galewicz) Część pierwsza. Metafizyczne podstawy nauki prawa / 289 Przedmowa / 291 Tablica podziału nauki prawa / 296 Wstęp do metafizyki moralności / 297 I. O stosunku władz ludzkiego umysłu do praw moralnych / 297 II. O idei i konieczności metafizyki moralności / 302 III. O podziale metafizyki moralności / 306 IV. Podstawowe pojęcia metafizyki moralności / 309 Wstęp do nauki prawa / 319 Dodatek do wstępu do nauki prawa / 324 Podział nauki prawa / 328 Podział metafizyki moralności jako takiej / 331 Nauki prawa część pierwsza. Prawo prywatne / 335 Rozdział pierwszy. W jaki sposób można mieć pewien przedmiot zewnętrzny jako coś swojego / 337 Rozdział drugi. W jaki sposób można nabyć coś zewnętrznego / 352 Podrozdział pierwszy. O prawie rzeczowym / 355 Podrozdział drugi. O prawie osobowym / 367 Podrozdział trzeci. O prawie względem osób pokrewnym prawu w stosunku do rzeczy / 373 Podrozdział epizodyczny. O idealnym nabyciu zewnętrznego przedmiotu wyboru / 389 Rozdział trzeci. O nabyciu, które jest subiektywnie zależne od wyroku publicznej instancji sądowej / 394 A. O umowie darowizny / 395 B. O umowie użyczenia / 396 C. O odzyskaniu (ponownym objęciu w posiadanie) rzeczy utraconej / 398 D. O uzyskiwaniu gwarancji dzięki złożeniu przysięgi / 402 Nauki prawa część druga. Prawo publiczne / 409 Rozdział pierwszy. Prawo państwowe / 411 Ogólna uwaga o prawnych skutkach wynikających z natury związku obywatelskiego / 420 O prawnym stosunku obywatela do kraju ojczystego i do obcych krajów / 441 Rozdział drugi. Prawo narodów / 446 Rozdział trzeci. Prawo obywatelstwa światowego / 455 Dodatek. Objaśnienia do metafizycznych podstaw nauki prawa / 460 Część druga. Metafizyczne podstawy nauki o cnocie / 479 Przedmowa / 481 Wstęp do nauki o cnocie / 487 I. Omówienie pojęcia nauki o cnocie / 487 II. Omówienie pojęcia celu, który zarazem jest obowiązkiem / 491 III. O powodzie skłaniającym do tego, by przedstawić sobie cel, który zarazem jest obowiązkiem / 494 IV. Jakie cele są zarazem obowiązkami? / 495 V. Objaśnienie tych dwóch pojęć / 496 A. Własna doskonałość / 496 B. Cudza szczęśliwość / 498 VI. Etyka nie podaje norm dotyczących postępowania, lecz tylko normy dotyczące maksym postępowania / 499 VII. Obowiązki etyczne są obowiązkami o szerokim, natomiast obowiązki prawne - o wąskim przedziale [czynów mieszczących się w granicach] zobowiązania / 501 VIII. Przedstawienie obowiązków cnoty jako obowiązków szerokich / 503 IX. Czym jest obowiązek cnoty / 507 X. Naczelne pryncypium nauki o prawie było analityczne, natomiast w nauce o cnocie jest ono syntetyczne / 509 XI. Schemat obowiązków cnoty / 511 XII. Estetyczne warunki podatności umysłu na [wpływ wywierany przez] pojęcia obowiązku jako takie / 512 A. Uczucie moralne / 512 B. O sumieniu / 513 C. O miłości do ludzi / 515 D. O szacunku / 516 XIII. Ogólne zasady metafizyki moralności w zastosowaniu do czystej nauki o cnocie / 517 XIV. O cnocie w ogóle / 519 XV. O zasadzie, która odróżnia naukę cnoty od nauki prawa / 521 XVI. Cnota wymaga najpierw panowania nad sobą / 523 XVII. Cnota z konieczności zakłada apatię / 524 XVIII. Pojęcia przygotowujące do podziału nauki o cnocie / 526 XIX. Podział etyki / 529 Etyczna nuka o elementach / 531 Część pierwsza. Ogólne przedstawienie obowiązków wobec samego siebie / 533 Wstęp / 533 Księga pierwsza. O zupełnych obowiązkach wobec samego siebie / 538 Dział pierwszy. Obowiązek człowieka wobec siebie jako istoty animalnej / 538 Artykuł 1. O odbieraniu sobie życia / 539 Artykuł 2. O lubieżnym samopohańbieniu / 541 Artykuł 3. O otępianiu samego siebie przez brak umiaru w spożywaniu pokarmów i napojów / 545 Dział drugi. Obowiązek człowieka w stosunku do samego siebie jako samej istoty moralnej / 547 I. O kłamstwie / 547 II. O skąpstwie / 550 III. O służalczości / 554 Rozdział pierwszy. O obowiązku człowieka wobec samego siebie jako swojego urodzonego sędziego / 558 Rozdział drugi. O pierwszym przykazaniu wszelkich obowiązków wobec samego siebie / 561 Księga druga. O niezupełnych obowiązkach człowieka wobec samego siebie (ze względu na jego cel) / 566 Rozdział pierwszy. O obowiązku rozwijania i podnoszenia swojej doskonałości naturalnej / 566 Rozdział drugi. O obowiązku podnoszenia swojej doskonałości etycznej / 568 Część druga. O obowiązkach wobec innych osób / 570 Dział pierwszy. O obowiązkach wobec innych tylko jako ludzi / 570 Rozdział pierwszy. O obowiązku miłości wobec innych ludzi / 570 A. O obowiązku dobroczynności / 575 B. O obowiązku wdzięczności / 578 C. Doznanie sympatii jest w ogóle obowiązkiem / 580 O wadach nienawiści do ludzi, które są wprost przeciwne miłości do ludzi / 582 Rozdział drugi. O obowiązkach cnoty wobec innych ludzi wynikających z należnego im szacunku / 586 O występkach naruszających obowiązek szacunku dla innych ludzi / 591 A. Pycha / 591 B. Zniesławianie / 592 C. Ośmieszanie / 593 Dział drugi. O etycznych obowiązkach jednych ludzi w stosunku do innych ze względu na ich stan / 594 Zakończenie nauki o elementach / 596 O najściślejszym zjednoczeniu miłości i szacunku w przyjaźni / 596 Dodatek. O cnotach współżycia / 600 Etyczna metodologia / 603 Rozdział pierwszy. Etyczna dydaktyka / 605 Uwaga. Fragment katechizmu moralnego / 608 Rozdział drugi. Etyczna ascetyka / 613 Zakończenie / 615 Tablica podziału etyki / 621 UWAGI RZECZOWE Religia w obrębie samego rozumu / 625 Spór fakultetów / 637 Metafizyka moralności / 649 Objaśnienia do przekładu / 663