E-biznes w wymiarze globalnym i lokalnym. Analiza i próba oceny
Zdanie “nie ma biznesu bez e-biznesu” wypowiedziane przez Samuela Palmisano prezesa firmy IBM staje się obecnie wyzwaniem nie tylko dla przedsiębiorstw ale także dla regionów i krajów. Termin e-biznes stosowany jest współcześnie w kontekście strategii zarządzania przedsiębiorstwem w celu zwiększania jego konkurencyjności oraz określenia przedsiębiorstwa, które funkcjonuje głównie w Internecie, minimalizując jednocześnie swoją „fizyczną” obecność na rynku i tradycyjną obsługę klienta.Przesłaniem książki jest przedstawienie e-biznesu i jego infrastruktury jako platformy komunikacji i współpracy zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz zaprezentowanie zagadnień związanych z metodami pomiaru nowoczesności i gotowości e-biznesowej gospodarki, a ponadto dokonanie analizy porównawczej rozwoju e-biznesu w przedsiębiorstwach wybranych krajów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-880-6
- Liczba stron: 271
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 ROZDZIAŁ 1. E-BIZNES I JEGO INFRASTRUKTURA 15 1.1. Wprowadzenie 15 1.2. Infrastruktura e-biznesu 23 1.2.1. Aplikacje usługowe e-biznesu 25 1.2.1.1. Zarządzanie relacjami z klientami – CRM i partnerami biznesowymi – PRM 26 1.2.1.2. Zarządzanie łańcuchem dostaw – SCM 28 1.2.1.3. Planowanie potrzeb materiałowych i zasobów produkcyjnych – MRP 30 1.2.1.4. Planowanie zasobów przedsiębiorstwa – ERP 31 1.2.1.5. Business Intelligence – BI 35 1.2.2. Standardy i technologie Internetu 39 1.2.2.1. Intranet 43 1.2.2.2. Ekstranet 46 1.2.3. Koncepcja Web 2.0 47 1.2.4. Przetwarzanie w chmurze 52 1.2.4.1. Cechy przetwarzania w chmurze 58 1.2.4.2. Przetwarzanie w chmurze – bariery wdrażania 61 1.3. Podsumowanie 63 ROZDZIAŁ 2. INDEKSY ZŁOŻONE W BADANIU POZIOMU ROZWOJU ICT I GOTOWOŚCI E-BIZNESOWEJ GOSPODAREK 65 2.1. Wprowadzenie 65 2.2. Analiza wybranych indeksów złożonych w zakresie badania poziomu rozwoju ICT i e-biznesu 68 2.2.1. Indeks gospodarki opartej na wiedzy (Knowledge Economy – KE) 71 2.2.2. Procedura normalizacyjna wskaźników w metodologii KAM (Knowledge Assessment Methodology) 73 2.2.3. ICT w kontekście indeksu gospodarki opartej na wiedzy 75 2.3. Indeks Gotowości Sieciowej (Networked Readiness Index – NRI) 78 2.3.1. Makroindeksy wskaźnika NRI 80 2.3.2. Procedura tworzenia Indeksu Gotowości Sieciowej NRI 81 2.3.3. Filar ICT w strukturze Indeksu Gotowości Sieciowej NRI 84 2.4. Indeks Globalnej Konkurencyjności (Global Competitiveness Index – GCI) 86 2.5. Indeks Konkurencyjności Cyfrowej (Digital Competitiveness Index – DCI) krajów UE 93 2.6. Indeks e-gotowości (e-readiness Index) 97 2.7. Podsumowanie 102 ROZDZIAŁ 3. WIELOWYMIAROWA ANALIZA PORÓWNAWCZA POZIOMU ROZWOJU E-BIZNESU I INFRASTRUKTURY INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNEJ W WYBRANYCH KRAJACH 105 3.1. Wprowadzenie 105 3.2. Taksonomiczna miara rozwoju Z. Hellwiga 106 3.3. Metody hierarchiczne analizy skupień 110 3.4. Taksonomiczna analiza poziomu rozwoju e-biznesu i infrastruktury informacyjno- komunikacyjnej w wybranych krajach 112 3.4.1. Wprowadzenie teoretyczne 112 3.4.2. Analiza poziomu rozwoju e-biznesu w przedsiębiorstwach wybranych krajów 115 3.4.3. Analiza poziomu rozwoju infrastruktury informacyjno-komunikacyjnej w wybranych krajach 128 3.5. Podsumowanie 141 ROZDZIAŁ 4. ANALIZA I OCENA STANU E-BIZNESU W PRZEDSIĘBIORSTWACH – REGION ŁÓDZKI VERSUS POLSKA 145 4.1. Metodologia badań 146 4.2. Ocena i analiza stanu e-biznesu – wyniki przeprowadzonych badań 148 4.2.1. Przedsiębiorstwa wykorzystujące komputery i mające dostęp do Internetu w Polsce 148 4.2.2. Wykorzystanie technologii sieciowej w regionie łódzkim i w Polsce 149 4.2.3. Wybrane rodzaje połączeń internetowych w przedsiębiorstwach regionu łódzkiego i w Polsce 153 4.2.4. Wybrane usługi internetowe oraz cele korzystania z Internetu w przedsiębiorstwach regionu łódzkiego i w Polsce 155 4.2.5. Strona internetowa i jej przeznaczenie w przedsiębiorstwach regionu łódzkiego i w Polsce 158 4.2.6. Metody zabezpieczenia danych i prowadzonych transakcji w przedsiębiorstwach regionu łódzkiego i w Polsce 160 4.2.7. Aplikacje e-biznesowe wspomagające działalność przedsiębiorstw w regionie łódzkim i w Polsce 162 4.2.8. Korzyści wynikające z użytkowania Internetu przez przedsiębiorstwa w regionie łódzkim 164 4.2.9. Internet jako narzędzie wspomagające procesy zaopatrzenia w przedsiębiorstwach regionu łódzkiego 165 4.2.10. Internet w kontaktach przedsiębiorstwa z administracją publiczną w regionie łódzkim i w Polsce 166 4.3. Poziom infrastruktury informacyjno-komunikacyjnej i aplikacji e-biznesowych w przedsiębiorstwach regionu łódzkiego – próba pomiaru 168 4.4. Podsumowanie 176 ROZDZIAŁ 5. LUKI W ROZWOJU E-BIZNESU W POLSCE NA TLE WYBRANYCH KRAJÓW UE – ANALIZA I PRÓBA OCENY 181 5.1. Gospodarka oparta na wiedzy a rozwój e-biznesu 181 5.2. Innowacyjność gospodarki a rozwój e-biznesu 185 5.3. Konkurencyjność gospodarki a rozwój e-biznesu 191 5.4. Infrastruktura informacyjno-komunikacyjna a rozwój e-biznesu 193 5.4.1. Połączenie z Internetem 194 5.4.2. Korzystanie z Internetu 199 5.4.3. Sposoby wykorzystania Internetu 201 5.4.4. Korzystanie z usług e-administracji 204 5.4.5. Zakres wykorzystania handlu elektronicznego 208 5.4.6. Aplikacje e-biznesowe w przedsiębiorstwach 211 5.5. Podsumowanie 215 ZAKOŃCZENIE 221 BIBLIOGRAFIA 225 NETOGRAFIA 237 SPIS RYSUNKÓW 239 SPIS TABEL 241 SPIS WYKRESÓW 245 ANEKSY 247 OD REDAKCJI 271