Edukacja Jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra - Tomasz Kruszewski: Metodyczne podstawy szkolenia na asystenta rodziny
(…) Przedstawione w niniejszym dziele teksty są rezultatem twórczego wysiłku wynikającego z przyjęcia ogólnych założeń akademickiego dyskursu nad węzłowymi problemami edukacji jutra, toczącego się od wielu lat w trakcie Tatrzańskich Seminariów Naukowych. Różnorodność corocznie proponowanego ich uczestnikom zestawu zagadnień wynika z właściwości edukacji jako żywotnego składnika każdej formy indywidualnej i społecznej aktywności człowieka, a także z cech edukacji jako odrębnej formy aktywności. (…)
Redaktorzy tomu, kierując się dominującą w poszczególnych jego częściach i rozdziałach treścią, zaproponowali Czytelnikowi przejrzysty układ zagadnień. Skupiając uwagę na problematyce edukacji jutra, wskazali na kierunek obranej drogi – od tradycji do nowoczesności – podkreślając przy tym konstytutywny charakter wartości i rolę refleksji aksjologicznej.
Wybrane zagadnienia rozwoju i funkcji nauki, w tym rozwoju nauk pedagogicznych, omówione zostały w części I, IV i V w kontekście wyzwań edukacji; kwestie przemian i nowych sposobów postrzegania wartości w edukacji ujęte zostały w części II, III, IV, V i VI. Ważny obszar problematyki edukacji jutra – kwestie podmiotowości i życia rodzinnego – przedstawiono w części VII, VIII i IX. Ogólne i szczegółowe zagadnienia z zakresu edukacji jutra omawiane są w kolejnych rozdziałach, a ich treść skłania do namysłu nad pytaniami ujawniającymi także inne walory czytanych tekstów.
Wojciech Kojs
(frag. Wstępu)
- Kategorie:
- Redakcja: Aleksandra Kamińska, Kazimierz Denek, Piotr Oleśniewicz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-61991-79-3
- ISBN druku: 978-83-61991-79-3
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp Wojciech Kojs 21 Część I. Teraźniejsze i przyszłe wyzwania edukacji Kazimierz Denek Uczyć w duchu mądrości i wiedzy 27 Bogusław Śliwerski Czas na rozwój metapedagogiki 49 Stanisław Palka Doświadczenia naukowe i praktyczne w poznawaniu procesów i zjawisk edukacyjnych 75 Władysława Łuszczuk Deskryptywne czy dyrektywne nauczanie metodologii w naukach społecznych 85 Część II. Humanizm i jego przemiany Zbigniew Kwieciński Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów w stronę pedagogiki pozytywnej 99 Wojciech Kojs O wielkich edukatorach i marnej edukacji uwag kilka 107 Barbara Baraniak Znaczenie człowieka w przekształcaniu społeczeństwa pracy w społeczeństwo wiedzy 121 Janusz Morbitzer Nowa kultura uczenia się – ku lepszej edukacji w cyfrowym świecie 137 Monika Miczka-Pajestka, Joanna Lorenc Ponowoczesne problemy budowania autorytetu nauczyciela. Profesjonalizm czy powołanie? 149 Część III. Pamięć, Ojczyzna, patriotyzm, tożsamość i dziedzictwo narodowe w edukacji jutra Jerzy Nikitorowicz Patriotyzm – Tożsamość – Człowiek pogranicza. Triada kapitału ludzkiego w edukacji jutra 163 Grzegorz Kiedrowicz Ślady polskości w różnych krajach szkołą praktycznego patriotyzmu 177 Joanna Angiel „Czytanie miasta” jako proces kontynuacji tożsamości miejsc i ludzi. Przykład Placu Piłsudskiego w Warszawie 189 Część IV. Nauka, wiedza i wiara w kontekście edukacji jutra Janusz Mastalski Czy religijność przeszkadza w dyskursie pedagogicznym? 203 Agnieszka Kulik-Jęsiek Jan Paweł II – kustosz tradycji, pamięci narodowej, mentor i przewodnik pokoleń 215 Roman Król Chrześcijański nauczyciel akademicki w przestrzeni edukacji jutra 227 Edyta Skoczylas-Krotla Wielcy ludzie na łamach wybranych czasopism katolickich dla dzieci 241 Część V. Tradycja i nowoczesność w edukacji i naukach o niej Pola Kuleczka Edukacyjne aspekty twórczości Tadeusza Staicha 253 Paweł Prusak Jan Czochralski prekursorem nowej epoki cywilizacyjnej 269 Marian Śnieżyński Tradycyjny przekaz wiedzy w dobie multimediów 279 Aleksandra Kamińska Kanon umiejętności czytelniczych w epoce dominacji przekazu internetowego 289 Joanna Skibska Myśl Lwa S. Wygotskiego we współczesnej edukacji małego dziecka 307 Część VI. Aksjologiczne i teleologiczne problemy edukacji jutra Renata Komorowska-Iluk Kultura popularna a socjalizacja jednostki 319 Małgorzata Kaliszewska Czytając Freineta na nowo. Rozważania wokół niektórych kategorii pedagogicznych 329 Cecylia Langier Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w rozwijaniu wrażliwości moralnej dzieci 341 Dominika Machnio Funkcjonowanie dziecka w gromadzie zuchowej a jego rozwój społeczno-moralny 355 Maria Sobieszczyk Świadomość praw dziecka wśród dzieci i ich rodziców – edukacyjne wyzwanie nauczycieli wczesnej edukacji? 367 Część VII. Podmiotowość i poznanie w edukacji jutra Justyna Wojciechowska Umysłowa inherencja znaczeń 379 Alina Górniok-Naglik Poznanie symboliczne a autokreacja młodzieży w toku edukacji kulturalnej w liceum 389 Tatiana Grabowska Podmiotowość w polskiej szkole – szansa czy zagrożenie dla rozwoju dziecka w edukacji wczesnoszkolnej? 401 Część VIII. Społeczne uwarunkowania współczesnej rodziny Zofia Frączek Uwarunkowania skutecznej komunikacji pomiędzy rodzicami i dziećmi w rozważaniach teoretycznych oraz w perspektywie empirycznej 413 Ewa Piwowarska Rodzina w edukacji i rysunkach dzieci w wieku przedszkolnym 423 Daria Sikorska, Beata Ciupińska Szanse rozwojowe dzieci w rodzinach transnarodowych w opinii mieszkańców Chojnic 435 Część IX. Współczesna rodzina w perspektywie wyzwań i zagrożeń Marta Czechowska-Bieluga Współczesne tendencje w pracy socjalnej na rzecz rodzin 447 Tomasz Kruszewski Metodyczne podstawy szkolenia na asystenta rodziny 459 Grzegorz Godawa Psychopedagogiczne aspekty opieki perinatalnej nad terminalnie chorym dzieckiem 471