Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji. Education and new technologies in culture, information and communication
„[…] Ciągle zmieniająca się pod wpływem mediów rzeczywistość kulturowa i edukacyjna skłania do podejmowania dogłębnych i wielopłaszczyznowych badań współczesnego świata. Przedstawiona do recenzji książka podejmuje próby wyjaśnienia potencjału i zagrożeń wynikających ze stosowania współczesnych technologii.Zaistnienie potężnego narzędzia przekazu informacji, jakim jest przekaz cyfrowy, zmienia tradycyjne sposoby opisywania zjawisk kulturowych i edukacyjnych. Zmiany mają charakter dynamiczny, dlatego wymagają ciągle od nowa diagnozowania rzeczywistości i poszukiwania rozwiązań edukacyjnych. Książka pod redakcją naukową Doroty Siemienickiej wpisuje się w nurt otwierania kolejnych ważnych dla pedagogiki pól problemowych związanych z przenikaniem nowoczesnych technologii do wszystkich sfer życia człowieka.Ogromną wartością tej książki jest to, że autorzy tekstów umieszczają swoje rozważania w kontekście pedagogicznym, nawiązując w wielu miejscach książki do edukacyjnych konsekwencji rozwoju nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Z recenzji dr hab. Grażyny Penkowskiej, prof. UG
- Kategorie:
- Redakcja: Dorota Siemieniecka
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3387-2
- Liczba stron: 522
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 13 Kulturowe i społeczne aspekty mediów Janusz Gajda Kulturowe i społeczne aspekty mediów na przykładzie telewizji i Internetu (Refleksje dotyczące aktualnych problemów szans i zagrożeń) / 19 Dorota Siemieniecka Od konsumentów do twórców informacji / 35 Małgorzata Skibińska Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? / 49 Stanisław Juszczyk Pedagogiczne refleksje na temat postmediów i kultury wizualnej / 69 Anna Brosch Medialny wizerunek kobiecego ciała w percepcji dzieci w wieku przedszkolnym / 83 Bassam Aouil, Maria Kajdasz-Aouil Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym / 97 Marlena Pieniążek Wykorzystanie mediów w promowaniu zachowań prospołecznych na przykładzie wybranych organizacji pozarządowych / 131 Andrzej Wołodźko Rola mediów w aktywizacji społeczności lokalnych / 143 Media w edukacji – perspektywy, problemy i stan badań Anna Kamińska Czy nowe technologie w szkole zastąpią metody tradycyjne? / 153 Maria Kozielska Wpływ Internetu na aktywność mózgu i procesy poznawcze człowieka / 167 Marcin Musioł Alfabetyzacja medialna w świadomości kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / 179 Kamila Majewska Problemy oraz oczekiwania pedagogów związane z wprowadzeniem tablicy interaktywnej do procesu kształcenia / 193 Eunika Baron-Polańczyk Osiągnięcia i niepowodzenia nauczycieli w obszarze wykorzystywania ICT (raport z badań) / 207 Wioletta Kwiatkowska Trendy w badaniach nad edukacją na odległość. Przegląd wybranej literatury / 239 Magdalena Andrzejewska, Anna Stolińska, Władysław Błasiak, Paweł Pęczkowski, Roman Rosiek, Bożena Rożek, Mirosława Ewa Sajka, Dariusz Wcisło Zastosowanie badań eye-trackingowych w neurodydaktyce /273 Nowe technologie w dydaktyce i komputerowym wspomaganiu kształcenia Małgorzata Bartoszewicz, Hanna Gulińska Rola mobilnych technologii w nauczaniu chemii / 289 Jakub Czopek 140 znaków narzędziem do wszystkiego – „Twitter” jako idealne medium cyfrowej współczesności? / 307 Elżbieta Szala E-learning w terapii pedagogicznej / 319 Krystyna Żuchelkowska Edukacyjne programy komputerowe w kształtowaniu prawidłowej wymowy u dzieci przedszkolnych / 329 Anna Waligóra-Huk Programy multimedialne jako narzędzia wykorzystywane przez nauczycieli w terapii logopedycznej / 343 Krzysztof Służewski, Grzegorz Karwasz Multimedia online w dydaktyce fizyki / 355 Joanna Kandzia Kompetencje informatyczno-komunikacyjne w rozwoju zainteresowań matematycznych uczniów (część 1) / 375 Kamilla Wasilewska Komputerowe wspomaganie matematyki w szkole ponadgimnazjalnej – minimalizowanie niepowodzeń szkolnych uczniów / 389 Hanna Gulińska, Małgorzata Bartoszewicz Przykład scenariusza lekcji chemii metodą wyprzedzającą z perspektywy ucznia szkoły ponadgimnazjalnej / 399 Zbigniew Kruszewski Walidacja nakładu pracy studenta z wykorzystaniem systemu informatycznego / 419 Edukacja medialna w kształceniu Marek Sokołowski Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, czyli jak nowocześnie uczyć filmu / 437 Tomasz Huk PR LAB – przykład działalności Związku Harcerstwa Polskiego w zakresie realizacji treści edukacji medialnej / 461 Ewa Nowicka Edukacja medialna w kształceniu wczesnoszkolnym / 475 Marek Hallada Eye-tracking w badaniach nad edukacją medialną / 487 Varia Kinga Szymańska Związek diety z nastrojem człowieka w wybranych aspektach uczenia się / 501 Monika Delmanowicz Innowacyjna jakość edukacji w środowisku rolnym / 515 Introduction / 13 Cultural and social aspects of the media Janusz Gajda Cultural and social aspects of media based on TV and Internet (Thoughts concerning current problems, chances and threats) / 19 Dorota Siemieniecka From consumers to creators of information / 35 Małgorzata Skibińska Do digital generations need information education? / 49 Stanisław Juszczyk Pedagogical reflections on the subject of postmedia and visual culture / 69 Anna Brosch Media depictions of female body shape in perception of children at kindergarten age / 83 Bassam Aouil, Maria Kajdasz-Aouil Cyberbullying among children and adolescents in a school environment / 97 Marlena Pieniążek The use of the media in promoting prosocial behavior based on selected non-governmental organizations / 131 Andrzej Wołodźko The role of media in local society’s activation / 143 Media in Education – perspectives, problems and research Anna Kamińska Can new technologies at school replace traditional methods? / 153 Maria Kozielska The impact of the internet on brain activity and human cognitive processes / 167 Marcin Musioł Media literacy in the awareness of future teachers of early school education / 179 Kamila Majewska The problems and expectations of teachers associated with the introduction of interactive whiteboard to the educational process / 193 Eunika Baron-Polańczyk Achievements and defeats of teachers in the area of ICT use (research report) / 207 Wioletta Kwiatkowska Trends in research on distance education: a review of selected literature / 239 Magdalena Andrzejewska, Anna Stolińska, Władysław Błasiak, Paweł Pęczkowski, Roman Rosiek, Bożena Rożek, Mirosława Ewa Sajka, Dariusz Wcisło Application of eye-tracking research in neurodidactics / 273 New technologies in teaching and computer assisted learning Małgorzata Bartoszewicz, Hanna Gulińska The role of mobile technologies in teaching chemistry / 289 Jakub Czopek 140 character tool for everything – Twitter as an ideal medium for digital times? / 307 Elżbieta Szala E-learning in teaching therapy / 319 Krystyna Żuchelkowska Educational software in the development of correct pronunciation in preschool children / 329 Anna Waligóra-Huk Multimedia programs as the tools used by teachers in speech therapy / 343 Krzysztof Służewski, Grzegorz Karwasz From consumers to creators of information / 355 Joanna Kandzia Information and Communication Competence in the development of mathematical interests of students (part 1) / 375 Kamilla Wasilewska Computer-aided teaching of mathematics in secondary school – minimization of students’ failures / 389 Hanna Gulińska, Małgorzata Bartoszewicz Example scenario using a flipped classroom chemistry lesson from the perspective of a secondary school students / 399 Zbigniew Kruszewski Validation of students’ contribution to the use of an IT system / 419 Media education in teaching process Marek Sokołowski New Horizons of film education, or how to teach Knowledge of film today / 437 Tomasz Huk PR LAB as an example of activities conducted by the Polish Scouting Association in the implementation of media education / 461 Ewa Nowicka Media education of primary school pupils / 475 Marek Hallada Eye-tracking research on media education / 487 Varia Kinga Szymańska Relationship with the mood of the human diet in the selected aspects of learning / 501 Monika Delmanowicz Innovative ways in high-qyuality rural education / 515