Edukacja do samodzielności
Publikacja jest zapowiadaną trzecią częścią monografii poświęconej metodzie edukacyjnej nazwanej warsztatami z dociekań filozoficznych. Dwie pierwsze części wydane w jednym tomie Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka (2019) traktują o podstawach teoretycznych i metodycznych tytułowych zajęć, zaś ten zbiór zawiera opatrzone szczegółowymi informacjami ich scenariusze.
Warsztaty z dociekań filozoficznych są dla polskiego czytelnika względnie nowym instrumentem. Służą do wyrabiania umiejętności, motywacji i postaw społecznych oraz poznawczych związanych ze zdobywaniem intelektualnej i moralnej samodzielności. Kształtują
kompetencje miękkie, ucząc: stawiania pytań problemowych, formułowania własnego stanowiska i jego argumentacji, krytycznego myślenia, wrażliwości, wyobraźni, kreatywności i wielu innych. Stanowią uniwersalne narzędzie w dwojakim sensie. Po pierwsze można z nich korzystać na każdym poziomie nauczania (od przedszkola po uniwersytet trzeciego wieku) w różnych placówkach kształceniowych i wychowawczych, pełnią bowiem swoją edukacyjną funkcję niezależnie od wieku i poziomu intelektualnego uczestników. Po drugie nadają się do zastosowania na wszystkich przedmiotach, doskonale sprawdzając się również na lekcjach etyki.
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej.
Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie
M. Lipman, Myślenie w edukacji
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8220-970-9
- ISBN druku: 978-83-8220-969-3
- Liczba stron: 192
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE 7 Specyfika i rezultaty warsztatów z dociekań filozoficznych 8 Zakres stosowania warsztatów z dociekań filozoficznych 11 Adresaci książki 12 Struktura scenariusza zajęć 13 Warsztaty z dociekań filozoficznych on-line 16 Zalecane techniki podziału na pary i zespoły 17 Sekwencja warsztatów w cyklu 19 Zakończenie 23 SCENARIUSZE ZAJĘĆ 25 Zajęcia wprowadzające 27 1. Warsztaty informacyjno-integracyjne 27 Edukacja 33 2. Edukacja (czego i jak uczyć) 33 3. Dobry nauczyciel (rozpoznanie oczekiwań uczących się) 39 4. Komunikacja uczeń–nauczyciel (skuteczne porozumiewanie się i jego bariery) 44 Zagadnienia społeczne 53 5. Adam i Ewa (praworządność, wolność, kara, stereotypy płci) 53 6. Arabka (wielokulturowość, media, rola i kondycja społeczna kobiety) 62 7. Imbirowe ciasteczka (sprawiedliwość) 66 8. Kto do kogo pasuje? (stereotypy) 70 9. Człowiek i wojna (konsekwencje wojny, pamięć i jej zmiany) 74 Pojęcia abstrakcyjne 77 10. Teraz (czas, zmiana i trwanie, absolut) 77 11. Czas (czas, pomiar czasu) 84 12. Krzesło. Cechy indywidualne i ogólne (nazwa i jej desygnat, byty abstrakcyjne oraz sposoby ich istnienia) 89 13. Kura (niemożliwe, pamięć, wyobraźnia, sugestia) 97 14. Pośrodku (mikro- i makroświat, nieskończoność, miejsce człowieka w kosmosie) 103 Poznanie i porozumiewanie się 109 15. Dialog (rodzaje dialogu, odróżnienie dialogu od dyskusji) 109 16. Informacja (komunikacja, status wiedzy, prawda, fakt) 114 17. Tłumaczenie (język, jego zadania i ograniczenia, translacja) 123 18. Pytania (rodzaje, rola i wartość pytań, poznawanie świata) 129 19. O co możemy pytać? (możliwy obiekt pytań przy analizie tekstu) 136 20. Cebula (metody badawcze, ich zalety i wady) 144 21. Korrida (rola metafory, problemy interpretacji) 152 Kondycja ludzka 157 22. Mały Książę (sens podróży, dzieciństwo a dorosłość, obecne uwarunkowania kulturowe) 157 23. Moje miejsce w świecie (jednostka i jej sytuacja świecie) 164 24. Moja tożsamość (kulturowe uwarunkowania tożsamości, na co jednostka ma wpływ) 169 25. Wielkie pytanie (sens życia i jego uwarunkowania) 172 26. Wartość życia (kto ma prawo decydować o ciele danej osoby, wartości życia) 177 27. Sucharek (problem śmierci i umierania) 182 LITERATURA 187 BIOGRAMY AUTOREK I AUTORÓW SCENARIUSZY 189