Edukacja medialna a reklama - 01 Wprowadzenie w problematykę reklamy
Cywilizacja medialna, zmediatyzowany świat, zapośredniczona rzeczywistość to tylko kilka określeń współczesnego środowiska życia człowieka. Nie wydaje się przesadą stwierdzenie, że media są dziś wszechobecne. Ich rozwój nigdy dotąd nie przebiegał tak szybko, a instrumentarium nie było tak szerokie. Dla potencjalnego odbiorcy media są źródłem zarówno szans, jak i zagrożeń. Edukacja medialna, rozumiana jako edukacja o mediach, do mediów i przez media stanowi odpowiedź na wyzwania czasu. Prezentowana książka jest próbą przybliżenia czytelnikowi istoty oraz stanu edukacji medialnej w Polsce, zwłaszcza w kontekście edukacji szkolnej. Porusza również problem reklamy jako komunikatu perswazyjnego. Zasadniczą cześć pracy stanowi analiza wyników badań dotyczących wpływu warsztatów z edukacji medialnej na odbiór reklam telewizyjnych u młodzieży licealnej. Autorka dąży również do przedstawienia opinii środowiska szkolnego na Śląsku na temat edukowania medialnego. Publikacja skierowana jest przede wszystkim do pracowników naukowych zainteresowanych problemem mediów w kontekście edukacji, ale również do czynnych nauczycieli, pedagogów, studentów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-216-1
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI Słowo wstępne / 9 Rozdział 1 Wprowadzenie w problematykę reklamy / 13 1.1. Pojęcie, funkcje i rodzaje przekazów reklamowych / 13 1.2. Oddziaływanie reklamy na człowieka w wybranych modelach i koncepcjach / 17 1.2.1. Wybrane modele i mechanizmy psychologiczne(go) oddziaływania reklamy / 17 1.2.2. Perswazja i manipulacja w reklamie / 23 1.2.3. Cechy sloganu reklamowego / 29 1.3. Specyfika reklamy telewizyjnej / 30 1.3.1. Reklama telewizyjna a dzieci i młodzież w świetle dotychczasowych badań i analiz / 36 Rozdział 2 Media jako przestrzeń edukacyjno-wychowawcza dzieci i młodzieży w aspekcie wybranych problemów / 41 2.1. Znaczenie mediów we współczesnym świecie w wybranych teoriach / 41 2.2. Telewizja jako pozaszkolna przestrzeń życia – szanse i zagrożenia / 48 Rozdział 3 Edukacja medialna wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego / 57 3.1. Charakterystyka edukacji medialnej i wychowania do mediów / 57 3.2. Alfabetyzacja medialna w środowisku pozaszkolnym / 63 3.3. Wybrane aspekty medialnej ścieżki edukacyjnej / 65 3.4. Edukacja medialna w kontekście aktualnej podstawy programowej kształcenia ogólnego / 70 Rozdział 4 Wprowadzenie alfabetyzacji medialnej do edukacji wybranych krajów – perspektywa globalna / 77 4.1. Postulaty, praktyka i programy nauczania / 77 4.2. Eksperymentalne projekty dydaktyczno-badawcze na przykładzie brazylijskim / 80 Rozdział 5 Podstawy teoretyczne procesu dydaktycznego w zakresie edukacji medialnej / 83 5.1. Założenia ogólne w kontekście eksploracji własnych / 83 5.2. Teorie uczenia się w nurcie konstruktywistycznym / 84 5.3. Metody nauczania mediów / 87 Rozdział 6 Reklama telewizyjna a licealiści – próba charakterystyki wybranych aspektów zjawiska na podstawie eksploracji eksperymentalnej / 89 6.1. Recepcja reklamy – wyniki ankietowych badań początkowych / 89 6.1.1. Parametr częstotliwości / 91 6.1.2. Parametr upodobań / 99 6.1.3. Parametr akceptacji / 102 6.2. Recepcja reklamy – wyniki ankietowych badań końcowych / 110 6.2.1. Parametr częstotliwości / 111 6.2.2. Parametr upodobań / 116 6.2.3. Parametr akceptacji / 121 6.3. Analiza zmiany percepcji reklamy – próba podsumowania / 128 6.4. Typy recepcji reklamy telewizyjnej wśród badanej młodzieży / 131 Rozdział 7 Edukacyjne warsztaty medialne a percepcja wyselekcjonowanych spotów reklamowych / 135 7.1. Analiza formy i treści eksperymentalnego bloku reklam telewizyjnych / 135 7.2. Odbiór eksperymentalnego bloku reklam – wyniki pretestu i posttestu / 140 7.2.1. Upodobania osobiste dotyczące spotów reklamowych / 141 7.2.2. Komunikat reklamowy a dobra konsumpcyjne / 146 7.2.3. Skuteczność reklamy w ocenie uczniów / 150 7.2.4. Funkcja rozrywkowa reklamy / 154 7.3. Wpływ zajęć z edukacji medialnej na świadomość wykorzystywania technik perswazyjnych w reklamie i wiedzę na ten temat / 156 Rozdział 8 Edukacja medialna oczami uczniów, dyrektorów szkół i przyszłych pedagogów / 161 Uogólnienia i wnioski końcowe – perspektywa empiryczna i praktyczna / 167 Bibliografia / 175 Literatura / 175 Zasoby internetowe / 183 Dokumenty i akty prawne / 184 Wykaz rysunków, tabel i wykresów / 187 Summary / 191 Zusammenfassung / 193