Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Edukacja zdrowotna(eBook)

Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka.

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2017

  • Autor: Barbara Woynarowska

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    Mobi
    Epub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Edukacja zdrowotna

Po 10 latach od ukazania się podręcznika „Edukacja zdrowotna” Barbary Woynarowskiej, oddajemy w Państwa ręce nową publikację – tym razem przygotowaną przez zespół specjalistów pracujących pod kierunkiem Autorki pierwszego wydania. „Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka” to kompendium wiedzy dotyczące kształtowania kompetencji umożliwiających ludziom dbanie o zdrowie własne i społeczności, w której żyją. W pierwszej części podręcznika omówiono teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, nakreślono jej etyczne aspekty, opisano role i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną oraz przedstawiono metodykę jej prowadzenia. Druga – praktyczna część – dotyczy wybranych obszarów tematycznych w edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży. W tej sekcji, wzbogaconej o gotowe scenariusze zajęć, poruszono zagadnienia związane z edukacją w zakresie: -dbałości o ciało -zdrowia psychicznego - żywienia - aktywności fizycznej - bezpieczeństwa - zdrowia seksualnego - zapobiegania zachowaniom ryzykownym - bycia aktywnym pacjentem. Osobne rozdziały poświęcono edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością intelektualną. Barbara Woynarowska, prof. dr. hab. med., lekarz pediatra, specjalista medycyny szkolnej. Profesor w Katedrze Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii, Wydziale Pedagogicznym UW. Współtwórczyni polskiej koncepcji szkoły promującej zdrowie, kierownik międzynarodowych badań HBSC w Polsce (1990-2004), członek Komitetu Zdrowia Publicznego PAN (od 1999), współautorka edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego (2008). Autorka/wspólautorka ponad 600 publikacji z zakresu medycyny szkolnej, auksologii, medycyny sportowej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

  • Kategorie:
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-19218-1
  • ISBN druku: 978-83-01-19204-4
  • Liczba stron: 632
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 11
CZĘŚĆ I.   13
PODSTAWY TEORETYCZNE I METODYCZNE EDUKACJI ZDROWOTNEJ 13
Rozdział 1. Zdrowie – podstawowe pojęcie w edukacji zdrowotnej 15
	1.1. Definiowanie zdrowia i choroby – Barbara Woynarowska 16
		1.1.1. Profesjonalne i potoczne definiowanie zdrowia 16
		1.1.2. Zdrowie jako kategoria pozytywna 19
		1.1.3. Definiowanie choroby 20
	1.2. Modele zdrowia – Barbara Woynarowska 21
		1.2.1. Biomedyczny model zdrowia 21
		1.2.2. Holistyczne podejście do zdrowia 22
		1.2.3. Model salutogenezy 25
	1.3. Zdrowie jako wartość i zasób dla jednostki oraz zasób dla społeczeństwa – Barbara Woynarowska 27
		1.3.1. Zdrowie jako wartość 27
		1.3.2. Zdrowie jako zasób dla jednostki i społeczeństwa, prawo do zdrowia 29
	1.4. Zdrowie publiczne i zdrowie globalne – Joanna Mazur 29
		1.4.1. Zdrowie publiczne a medycyna kliniczna 30
		1.4.2. Zakres działań zdrowia publicznego 30
		1.4.3. Zdrowie globalne 32
	1.5. Mierniki zdrowia – Joanna Mazur 33
		1.5.1. Źródła danych i typy mierników zdrowia 34
		1.5.2. Obszary tematyczne w systemach mierników zdrowia 35
	1.6. Jakość życia związana ze zdrowiem i metody jej pomiaru – Joanna Mazur 37
		1.6.1. Podstawowe definicje, modele i metody pomiaru jakości życia związanej ze zdrowiem 37
		1.6.2. Specyfika badania jakości życia związana ze zdrowiem u dzieci i młodzieży 39

Rozdział 2. Czynniki warunkujące zdrowie 43
	2.1. Modele czynników warunkujących zdrowie – Barbara Woynarowska 43
		2.1.1. Koncepcja pól zdrowia 43
		2.1.2. Mandala zdrowia 45
		2.1.3. Tęcza polityki – społeczny model czynników warunkujących zdrowie 45
	2.2. Psychologiczne zasoby sprzyjające zdrowiu – Nina Ogińska-Bulik 46
		2.2.1. Poczucie własnej wartości 47
		2.2.2. Poczucie własnej skuteczności 48
		2.2.3. Optymizm 51
		2.2.4. Poczucie koherencji 53
		2.2.5. Umiejscowienie kontroli zdrowia 54
		2.2.6. Prężność psychiczna 56
	2.3. Styl życia i zachowania zdrowotne – Barbara Woynarowska 57
		2.3.1. Prozdrowotne style życia 58
		2.3.2. Zachowania związane ze zdrowiem 59
		2.3.3. Charakterystyka wybranych zachowań prozdrowotnych i zachowań ryzykownych u ludzi dorosłych 60
	2.4. Wsparcie społeczne a zdrowie – Agnieszka Małkowska-Szkutnik 69
		2.4.1. Definicje, rodzaje, źródła i wybrane techniki pomiaru wsparcia społecznego 69
		2.4.2. Kapitał społeczny a zdrowie 70
	2.5. Czynniki społeczno-ekologiczne warunkujące zdrowie i dobre przystosowanie – Krzysztof Ostaszewski 71
		2.5.1. Koncepcja resilience – podejście społeczno-ekologiczne 72
		2.5.2. Czynniki i mechanizmy powiązane z resilience 75
	2.6. Czynniki społeczno-ekonomiczne warunkujące zdrowie, nierówności społeczne i nierówności w zdrowiu – Joanna Mazur 78
	2.7. Opieka zdrowotna – Barbara Woynarowska 82

Rozdział 3. Dbałość ludzi o zdrowie – Barbara Woynarowska 85
	3.1. Niektóre uwarunkowania dbałości o zdrowie 86
		3.1.1. Odpowiedzialność za zdrowie 86
		3.1.2. Świadomość zdrowotna a dbałość o zdrowie 88
	3.2. Bierność wobec zdrowia i opór zdrowotny 88
	3.3. Healthism – nadmierna koncentracja na zdrowiu 89

Rozdział 4. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej –Barbara Woynarowska 93
	4.1. Nazwy i definicje edukacji zdrowotnej 93
		4.1.1. Nazwy i ich ewolucja 93
		4.1.2. Definicje edukacji zdrowotnej 95
	4.2. Cele i oczekiwane efekty edukacji zdrowotnej 96
	4.3. Modele i koncepcje edukacji zdrowotnej 97
		4.3.1. Wybrane modele edukacji zdrowotnej 97
		4.3.2. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności życiowych 100
		4.3.3. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na zwiększanie alfabetyzmu zdrowotnego 100
		4.3.4. Edukacja zdrowotna w perspektywie salutogenetycznej 103
		4.3.5. Demokratyczna/środowiskowa edukacja zdrowotna 103

Rozdział 5. Edukacja zdrowotna w terapii, profilaktyce chorób i innych problemów zdrowotnych oraz w promocji zdrowia 107
	5.1. Edukacja zdrowotna w terapii chorób – Mirosława Cylkowska-Nowak 108
		5.1.1. Edukacja terapeutyczna, edukacja pacjenta 108
		5.1.2. Praca edukacyjna z rodziną lub opiekunami pozarodzinnymi osoby chorej 112
	5.2. Edukacja zdrowotna w profilaktyce chorób i zachowań ryzykownych dla zdrowia–Krzysztof Ostaszewski 112
		5.2.1. Miejsce profilaktyki w działaniach na rzecz zdrowia 113
		5.2.2. Typologie poziomów profilaktyki i ich miejsce w edukacji zdrowotnej 116
	5.3. Edukacja zdrowotna jako kluczowy komponent promocji zdrowia – Barbara Woynarowska 119
		5.3.1. Geneza i definicje promocji zdrowia 120
		5.3.2. Strategia i podejścia w promocji zdrowia 122
		5.3.3. Modele promocji zdrowia 124

Rozdział 6. Teorie i modele wykorzystywane w edukacji zdrowotnej – Barbara Woynarowska 129
	6.1. Teorie/modele zmiany zachowań 130
	6.2. Modele planowania programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej 136

Rozdział 7. Etyczne aspekty edukacji zdrowotnej – Barbara Woynarowska 139
Rozdział 8. Rola i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną – Barbara Woynarowska, Magdalena Woynarowska-Sołdan 145
Rozdział 9. Metodyka edukacji zdrowotnej 155
		9.1.1. Etapy planowania programu edukacji zdrowotnej 155
		9.1.2. Ewaluacja programu edukacji zdrowotnej 160
		9.1.3. Planowanie poszczególnych zajęć 163
		9.1.4. Ocena jakości programu edukacji zdrowotnej 164
	9.2. Planowanie i przebieg procesu uczenia się pacjentów – Mirosława Cylkowska-Nowak 166
	9.3. Komunikowanie w procesie edukacji zdrowotnej – Mirosława Cylkowska-Nowak 171
		9.3.1. Komunikat i jego zawartość informacyjna 171
		9.3.2. Argumentacja na rzecz zdrowia i dyskutowanie kwestii trudnych 174
		9.3.3. Perswazja w konstruowaniu przekonań zdrowotnych 176
		9.3.4. Subkody komunikacji pozawerbalnej 178
		9.3.5. Skuteczność komunikacji a aspekty etyczne 178
	9.4. Metody kształcenia w edukacji zdrowotnej – Magdalena Woynarowska-Sołdan 179
		9.4.1. Metoda kształcenia: ustalenia definicyjne 179
		9.4.2. Rodzaje metod kształcenia i kryteria ich doboru 179
		9.4.3. Aktywizujące metody i techniki kształcenia 181
		9.4.4. Charakterystyka wybranych metod i technik aktywizujących 183
		9.4.5. Metody podające w edukacji zdrowotnej 191
	9.5. Organizacja, warunki fizyczne i klimat psychospołeczny zajęć edukacji zdrowotnej – Magdalena Woynarowska-Sołdan 193
		9.5.1. Zajęcia w grupie 193
		9.5.2. Edukacja pojedynczych osób 196

Rozdział 10. Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej – Mirosława Cylkowska-Nowak, Ewelina Wierzejska 199
	10.1. Technologia informacyjna – zasoby i możliwości potencjalnie przydatne w edukacji zdrowotnej 200
	10.2. Edukacja zdrowotna, technologie informacyjne i nowe media a zmiana pokoleniowa 201
	10.3. Zastosowanie technologii informacyjnych w sferze opieki zdrowotnej 202
	10.4. Internet jako przestrzeń zastosowań edukacyjnych na rzecz zdrowia 204
	10.5. Przykłady praktyk edukacji zdrowotnej z zastosowaniem technologii informacyjnej 205
	10.6. Wyzwania i kontrowersje dotyczące użytkowania technologii informacyjnych 208

Rozdział 11. Edukacja zdrowotna w różnych siedliskach 		211
	11.1. Edukacja zdrowotna w rodzinie – Izabela Tabak 211
		11.1.1. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży w rodzinie 212
		11.1.2. Edukacja zdrowotna dorosłych członków rodziny 215
	11.2. Edukacja zdrowotna w przedszkolu – Barbara Woynarowska 216
		11.2.1. Przedszkole jako siedlisko do realizacji edukacji zdrowotnej 217
		11.2.2. Właściwości rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym a edukacja zdrowotna 217
		11.2.3. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej wychowania przedszkolnego 218
	11.3. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole – Barbara Woynarowska 219
		11.3.1. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego 221
		11.3.2. Czynniki wspierające i bariery w realizacji edukacji zdrowotnej w szkole 223
		11.3.3. Szkoła promująca zdrowie 224
	11.4. Edukacja w szpitalu i przychodni – Rafał Staszewski, Mirosława Cylkowska-Nowak 227
		11.4.1. Edukacja w procesie hospitalizacji 229
		11.4.2. Szpitalna edukacja organizacyjna 229
		11.4.3. Edukacja terapeutyczna w szpitalu 234
		11.4.4. Edukacja na rzecz zaangażowania pacjenta 238
		11.4.5. Edukacja zdrowotna w szpitalu 241
		11.4.6. Edukacja zdrowotna i terapeutyczna w praktyce podstawowej opieki zdrowotnej 242

CZĘŚĆ II. 245
WYBRANE OBSZARY TEMATYCZNE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY 245
Wprowadzenie 	247
Rozdział 1. Okres dzieciństwa i dorastania w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej – Barbara Woynarowska, Agnieszka Małkowska-Szkutnik 251
	1.1. Koncepcja zdrowia dzieci i młodzieży 252
	1.2. Wybrane czynniki wpływające na zdrowie dzieci i młodzieży 253
	1.3. Prawidłowości rozwoju dzieci i młodzieży a realizacja edukacji zdrowotnej 256

Rozdział 2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi – Mirosława Cylkowska-Nowak, Barbara Woynarowska, Magdalena Woynarowska-Sołdan 261
	2.1. Definicja i częstość występowania chorób przewlekłych u dzieci i młodzieży w Polsce 262
	2.2. Fazowy charakter choroby przewlekłej 264
		2.2.1. Faza przeddiagnostyczna 264
		2.2.2. Faza wczesnego przystosowania się do choroby 265
		2.2.3. Naprzemienne fazy różnie nasilonego chorowania	266
		2.2.4. Faza przedterminalna 269
		2.2.5. Faza radzenia sobie ze stratą 270
	2.3. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi w rodzinie 270
		2.3.1. Zmiany w życiu rodziny dziecka z chorobą przewlekłą 270
		2.3.2. Potrzeby i cele edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi w rodzinie 273
	2.4. Edukacja dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi w szkole i miejsce w niej edukacji zdrowotnej 274
		2.4.1. Funkcjonowanie uczniów z chorobami przewlekłymi w szkole 275
		2.4.2. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi 275
		2.4.3. Edukacja zdrowotna uczniów z chorobami przewlekłymi w szkole 276

Rozdział 3. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – Dorota Danielewicz 279
	3.1. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz współistniejące problemy społeczne i zdrowotne 280
	3.2. Specyfika edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną 282
		3.2.1. Rola i zadania rodziców 283
		3.2.2. Zadania szkoły 284
	3.3. Edukacja seksualna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną 286
	3.4. Program promocji zdrowia psychicznego 290

Rozdział 4. Edukacja do dbałości o ciało – Barbara Woynarowska 293
	4.1. Postrzeganie ciała we współczesnym świecie 293
	4.2. Uczenie się dbałości o ciało w dzieciństwie i okresie dorastania 294
		4.2.1. Regularne mycie rąk 295
		4.2.2. Dbałość o zęby 295
		4.2.3. Samokontrola masy ciała 300
		4.2.4. Samobadanie piersi i jąder 303
		4.2.5. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem 305
		4.2.6. Korzyści i zagrożenia związane z upiększaniem ciała 309

Rozdział 5. Edukacja do zdrowia psychicznego 311
	5.1. Rozwijanie wybranych psychologicznych zasobów dla zdrowia – Izabela Tabak 311
		5.1.1. Poczucie własnej wartości 312
		5.1.2. Poczucie własnej skuteczności 316
		5.1.3. Optymizm 323
	5.2. Edukacja pozytywna – uczenie się dobrostanu – Izabela Tabak 328
		5.2.1. Koncepcja psychologii pozytywnej i dobrostanu 328
		5.2.2. Uczenie się dobrostanu 329
	5.3. Rozwijanie umiejętności życiowych – Magdalena Woynarowska-Sołdan 335
		5.3.1. Powody zainteresowania umiejętnościami życiowymi 335
		5.3.2. Definicja i rodzaje umiejętności życiowych 335
		5.3.3. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży 338
	5.4. Poszukiwanie, przyjmowanie i dawanie wsparcia – Agnieszka Małkowska-Szkutnik 346
		5.4.1. Wybrane czynniki kształtujące relacje społeczne 346
		5.4.2. Rodzaje wsparcia społecznego dla dzieci i młodzieży 348
		5.4.3. Proces poszukiwania i przyjmowania wsparcia społecznego i jego uwarunkowania 349
		5.4.4. Uwarunkowania związane z dawaniem wsparcia społecznego 351
		5.4.5. Rozwijanie umiejętności poszukiwania, przyjmowania i dawania wsparcia 352

Rozdział 6. Edukacja żywieniowa 359
	6.1. Zasady prawidłowego żywienia – Halina Weker 359
		6.1.1. Organizacja posiłków 360
		6.1.2. Dobór produktów w całodziennej diecie 360
		6.1.3. Zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze 362
		6.1.4. Inne czynniki wpływające na sposób żywienia dzieci i młodzieży 364
	6.2. Rozwijanie preferencji smakowych – Halina Weker 365
	6.3. Czynniki warunkujące wybory żywieniowe – Barbara Woynarowska 365
	6.4. Edukacja żywieniowa – definicje, cele, fazy, adresaci – Barbara Woynarowska 366
	6.5. Specyfika edukacji żywieniowej dzieci i młodzieży – Barbara Woynarowska 369
		6.5.1. Okres poniemowlęcy 370
		6.5.2. Okres przedszkolny 370
		6.5.3. Młodszy wiek szkolny 371
		6.5.4. Okres adolescencji 372
	6.6. Edukacja żywieniowa dzieci i młodzieży w rodzinie, przedszkolu i szkole – Barbara Woynarowska 376
		6.6.1. Rodzina 376
		6.6.2. Przedszkole 377
		6.6.3. Szkoła 378

Rozdział 7. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej – Hanna Nałęcz 381
	7.1. Podstawowe pojęcia, metody pomiaru i rekomendacje dotyczące aktywności fizycznej dla zdrowia 381
		7.1.1. Cechy aktywności fizycznej 382
		7.1.2. Pomiar aktywności fizycznej 382
		7.1.3. Rekomendacje dotyczące aktywności fizycznej dla zdrowia 384
	7.2. Aktywność fizyczna w dzieciństwie i okresie dorastania 385
		7.2.1. Zmiany poziomu aktywności fizycznej w dzieciństwie i w okresie dorastania 386
		7.2.2. Czynniki wpływające na poziom aktywności fizycznej dzieci i młodzieży 386
	7.3. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej w różnych okresach dzieciństwa i dorastania 387
		7.3.1. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy 387
		7.3.2. Okres przedszkolny 389
		7.3.2. Młodszy wiek szkolny 389
		7.3.4. Okres dorastania 391

Rozdział 8. Edukacja do bezpieczeństwa – Marta Malinowska-Cieślik, Barbara Woynarowska 395
	8.1. Podstawowe pojęcia 395
	8.2. Częstość występowania urazów w populacji dzieci i młodzieży w Polsce 397
	8.3. Przyczyny wypadków urazowych u dzieci i młodzieży 398
	8.4. Strategie w prewencji urazów i promocji bezpieczeństwa 399
	8.5. Edukacja do bezpieczeństwa w różnych okresach wieku rozwojowego 400
		8.5.1. Wczesne dzieciństwo – edukacja rodziców i opiekunów dzieci 401
		8.5.2. Wiek przedszkolny 401
		8.5.3. Młodszy wiek szkolny 403
		8.5.4. Okres dojrzewania płciowego i dorastania 404

Rozdział 9. Edukacja do zdrowia seksualnego – Alicja Długołęcka 413
	9.1. Koncepcja zdrowia seksualnego w fazach życia człowieka 414
	9.2. Edukacja seksualna dzieci przed okresem dojrzewania 415
		9.2.1. Okres przedszkolny 415
		9.2.2. Okres wczesnoszkolny 418
	9.3. Edukacja seksualna nastolatków 421
		9.3.1. Młodzież w wieku 12–15 lat 421
		9.3.2. Młodzież w wieku 16–18 lat 428
	9.4. Edukacja seksualna młodych dorosłych 429
	9.5. Przygotowanie rodziców i nauczycieli do prowadzenia edukacji seksualnej 433

Rozdział 10. Edukacja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym – Krzysztof Ostaszewski 437
	10.1. Struktura zachowań problemowych i ryzykownych dzieci i młodzieży 438
		10.1.1. Zachowania problemowe 438
		10.1.2. Zachowania ryzykowne 438
		10.1.3. Rozpowszechnienie zachowań ryzykownych 439
	10.2. Obiecujące strategie edukacyjne w profilaktyce zachowań ryzykownych 440
		10.2.1 Strategia informacyjna: jak dbać o jej sensowność? 440
		10.2.2. Edukacja normatywna 443
		10.2.3. Edukacja rówieśnicza 444
		10.2.4. Psychoedukacja 445
		10.2.5. Edukacja w grupach ryzyka 447
	10.3. Edukacja rodziców nauczycieli i opiekunów młodzieży 452
	10.4. Kontrowersyjne nurty w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym 453

Rozdział 11. Edukacja do bycia aktywnym pacjentem – Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska 457
	11.1. Znaczenie aktywności pacjenta 457
	11.2. Rozumienie pojęcia „aktywny pacjent” 458
	11.3. Uczenie się roli aktywnego pacjenta przez dzieci i młodzież 459
	11.4. Bariery w pełnieniu roli aktywnego pacjenta przez młodzież 462
Biblografia 465
Indeks nazwisk 497
Indeks rzeczowy 507
O Autorach 511
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Barbara Woynarowska

Profesor zwyczajny, kierownik Katedry Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Wychowania na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego; członek Komitetu Epidemiologii i Zdrowia Publicznego oraz Komitetu Rozwoju Człowieka Polskiej Akademii Nauk; lekarz pediatra, specjalista medycyny szkolnej.

Twórczyni koncepcji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami. Współtwórczyni polskiej koncepcji szkoły promującej zdrowie. Krajowy Koordynator w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (1992-1997). Kierownik międzynarodowych badań nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej (HBSC) w Polsce (1989-2004). Członek grupy redakcyjnej Narodowego Programu Zdrowia (1990, 1996).

Autorka licznych publikacji z zakresu medycyny szkolnej, auksologii, medycyny sportowej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

    Polecamy

    Inne autora

    Recenzje

    Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!