Ekonomia eksperymentalna
Czy ekonomia może posługiwać się metodą eksperymentalną?
Czy da się stworzyć prawdziwy rynek w laboratorium?
Czy można w efektywny i etyczny sposób eksperymentować na żywym organizmie
instytucji gospodarczych?
Autorzy książki podkreślają, że odpowiedzi na te pytania są twierdzące, i zabierają czytelnika w świat ekonomii eksperymentalnej - intensywnie rozwijającej się dziedziny, która staje się niezbędnym narzędziem w ręku ekonomistów i praktyków biznesu.
Czytelnik znajdzie w publikacji
wiele przykładów praktycznego zastosowania eksperymentów, m.in. w badaniach rynkowych, budowaniu zaangażowania pracowników czy planowaniu aukcji i przetargów.
Książka pomoże czytelnikowi:
formułować pytania i hipotezy badawcze stosowne do weryfikacji eksperymentalnej,
projektować scenariusze badań eksperymentalnych, zarówno laboratoryjnych, jak i terenowych,
sprawnie prowadzić sesje eksperymentów,
dokonywać poprawnej analizy statystycznej uzyskanych wyników,
przygotowywać artykuły i prace oparte na badaniach eksperymentalnych.
Pracownicy naukowi i doktoranci dzięki książce z powodzeniem zastosują metodę eksperymentalną w badaniach i dydaktyce. Studenci poznają teoretyczny kontekst wyników eksperymentalnych. Badacze rynku, pracownicy consultingu i przedsiębiorcy odkryją nowe możliwości poszerzenia wiedzy o swoim środowisku biznesowym.
Wartościowym uzupełnieniem książki są materiały (plany badawcze, instrukcje, wzory dokumentów, linki, forum użytkowników i in.) dostępne na stronie www.lee.wne.uw.edu.pl/ksiazka
Trzecia nagroda wśród najlepszych książek polskich autorów, które pełnią funkcję biznesowo-ekonomicznego poradnika w konkursie Economicus Dziennika Gazety Prawnej.
Ogłoszenie wyników nastąpiło podczas III Warszawskich Targów Książki, które w tym roku po raz pierwszy odbywały się na Stadionie Narodowym w Warszawie.
Więcej informacji o konkursie oraz skład kapituły: www.gazetaprawna.pl/economicus
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-5176-8
- ISBN druku: 978-83-264-3798-4
- EAN: 9788326451768
- Liczba stron: 269
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp str. 9 Część I. Metodologia badań eksperymentalnych str. 15 1. Podstawy: filozofia metody eksperymentalnej w ekonomii Michał Krawczyk str. 17 1.1. Krótka historia metody eksperymentalnej w ekonomii str. 18 1.2. Przebieg typowego eksperymentu ekonomicznego str. 19 1.3. Do czego służą eksperymenty str. 20 1.4. Podstawowe cechy dobrego eksperymentu str. 21 1.5. Krytyka ekonomii eksperymentalnej str. 28 1.6. Wycieczka: eksperymenty terenowe str. 31 2. Planowanie eksperymentów Michał Krawczyk str. 33 2.1. Formułowanie pytań badawczych str. 33 2.2. Przygotowywanie planu eksperymentu str. 36 2.3. Przygotowywanie planu eksperymentalnego od strony technicznej str. 56 2.4. Próba str. 57 2.5. Planowanie eksperymentów terenowych str. 60 3. Przeprowadzanie eksperymentów Robert Borowski str. 65 3.1. Przydatne oprogramowanie str. 65 3.2. Projektowanie i tworzenie eksperymentu str. 66 3.3. Organizacja i przeprowadzenie badania str. 71 3.4. Eksperymenty w internecie str. 78 4. Analiza danych. Eksperymetria Natalia Nehrebecka, Aneta Dzik str. 80 4.1. Zanim przetestujesz str. 81 4.2. Testowanie hipotez str. 85 4.3. Testy przydatne w eksperymentach str. 86 4.4. Modelowanie str. 93 5. Prezentacja wyników Michał Krawczyk str. 101 5.1. Dlaczego warto publikować str. 101 5.2. What's your story? str. 103 5.3. Język str. 105 5.4. Struktura str. 107 5.5. Mam tekst: co dalej? str. 112 5.6. Podsumowanie str. 118 5.7. Lektury nadobowiązkowe str. 119 Część II. Przegląd wyników str. 121 6. Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka Michał Krawczyk str. 123 6.1. Estymacja parametrów funkcji użyteczności str. 128 6.2. Teoria perspektywy str. 135 6.3. Podsumowanie str. 145 6.4. Lektury nadobowiązkowe str. 145 7. Teoria gier Przemysław Kusztelak, Maciej Wilamowski str. 147 7.1. Wprowadzenie str. 147 7.2. Dziedzina i postać funkcji użyteczności str. 149 7.3. Racjonalność str. 153 7.4. Mechanizm znajdowania rozwiązań str. 163 7.5. Podsumowanie str. 173 8. Aukcje Michał Krawczyk str. 176 8.1. Wprowadzenie str. 176 8.2. Aukcje obiektów o wycenie indywidualnej str. 177 8.3. Aukcje o wartości wspólnej str. 184 8.4. Aukcje internetowe str. 189 8.5. Podsumowanie str. 191 8.6. Lektury nadobowiązkowe str. 192 9. Organizacja rynku Michał Krawczyk, Maciej Wilamowski str. 193 9.1. Wprowadzenie str. 193 9.2. Rynki konkurencyjne str. 194 9.3. Rynki oligopolistyczne (niekonkurencyjne) str. 199 9.4. Lektury nadobowiązkowe str. 209 10. Rynek pracy Barbara Bobrowicz, Tomasz Gajderowicz str. 210 10.1. Wprowadzenie str. 210 10.2. Wzajemność w relacjach pracodawców i pracowników str. 212 10.3. Determinanty podaży pracy str. 217 10.4. Podsumowanie i dalsze kierunki badań str. 225 10.5. Lektury nadobowiązkowe str. 226 11. Współpraca w grze w dobra publiczne Robert Borowski str. 228 11.1. Dobra publiczne str. 228 11.2. Norma wzajemności str. 230 11.3. Kary i nagrody str. 233 11.4. Perspektywa dalszej interakcji str. 236 11.5. Endogeniczne grupy str. 237 11.6. Lektury nadobowiązkowe str. 239 Część III. Nienaukowe zastosowania eksperymentów str. 241 12. Eksperymenty dydaktyczne Maciej Wilamowski str. 243 12.1. Wprowadzenie str. 243 12.2. Historia str. 243 12.3. Skuteczność eksperymentów dydaktycznych str. 245 12.4. Jak przeprowadzać eksperymenty dydaktyczne - rola prowadzącego str. 249 12.5. Technikalia str. 253 12.6. Jak zacząć? str. 255 12.7. Sztuczki str. 257 13. Zastosowania eksperymentów w biznesie Michał Krawczyk str. 259 13.1. Pożytki z eksperymentów w biznesie str. 260 13.2. Wyzwania str. 261 13.3. Przykłady eksperymentów biznesowych str. 262 13.4. Podsumowanie str. 267 13.5. Lektury nadobowiązkowe str. 268 Spis ilustracji str. 269 Spis tabel str. 270 Bibliografia str. 273 Indeks str. 289 O Autorach str. 295