Emil Zegadłowicz - 07 Osobowość twórcza Emila Zegadłowicza w świetle badań z zakresu psychologii twórczości
Tom rozpraw poświęconych osobie i twórczości Emila Zegadłowicza weryfikuje utarte sądy, które najczęściej kwalifikują pisarza do grupy artystów skandalizujących. Autorzy artykułów dowodzą, że czytanie Zegadłowicza wymaga uruchomienia wielu kontekstów, dawnych i współczesnych, a wówczas jego spuścizna okazuje się mniej anachroniczna niż zwykliśmy sądzić. Co więcej, zastosowanie nowego instrumentarium badawczego uwydatnia pomijane dotąd aspekty tego pisarstwa, na przykład jego związek z ekspresją charakterystyczną dla popkultury. W nowym świetle spojrzeć można również na intensywnie obecną na kartach utworów Zegadłowicza cielesność, której doświadczenie potrafił tak sugestywnie opisać. Z jednej strony jawi się zatem pisarz jako odległy od naszej wrażliwości ze względu na powinowactwa ze stylistyką młodopolską, z drugiej zaś – jako bliski nam mentalnie, bo przekraczający tabu obyczajowe, ocierający się wręcz o granicę występku literackiego. W książce znalazły się prace o poezji, prozie, dramatach, jak też o artystycznej osobowości pisarza i jego wadowickim środowisku kulturalnym. Są wśród nich syntezy ogarniające całościowo twórczość Zegadłowicza, są interpretacje wybranych z jego dzieła motywów i utworów, jak też rozważania komparatystyczne.
- Kategorie:
- Redakcja: Henryk Czubała, Krystyna Latawiec, Krzysztof Kłosiński, Włodzimierz Próchnicki
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-261-1
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
S P I S T R E Ś C I Bliski i daleki. Od redaktorów / 11 WPROWADZENIE / 17 Włodzimierz Próchnicki Emil Zegadłowicz — punkty widzenia / 19 Krystyna Latawiec Sentymentalizm Emila Zegadłowicza — strategie językowe / 43 Henryk Czubała Emila Zegadłowicza doświadczanie świata / 57 WOKÓŁ AUTORA / 79 Katarzyna Szewczyk-Haake O artystycznej przyjaźni Emila Zegadłowicza i Jerzego Hulewicza — raz jeszcze / 81 Stanisław Dziedzic Emil Zegadłowicz i Karol Wojtyła. Obszary wspólnych fascynacji i pola odrębnych rozstrzygnięć / 93 Michał Siwiec-Cielebon Nieskutecznie wyklęty, skutecznie niewykorzystany. Aktywność artystyczno-polityczna Emila Zegadłowicza a Wadowice i wadowiczanie w latach 1935—1939 / 115 Weronika Grudzień-Koprowska Osobowość twórcza Emila Zegadłowicza w świetle badań z zakresu psychologii twórczości / 133 KONTEKSTY / 147 Katarzyna Małgowska W obliczu przemian. Historiozofia Zegadłowicza dramaturga na przykładzie sztuk Łyżki i księżyc, Pokój dziecinny / 149 Katarzyna Wądolny-Tatar Wadowice i Emil Zegadłowicz w twórczości Janiny Barbary Górkiewiczowej / 159 Jan Burnatowski Tematy rumuńskie Emila Zegadłowicza. Uwagi, notatki / 175 POEZJA / 185 Zbigniew Andres Motywy przewodnie w poezji Emila Zegadłowicza / 187 Marian Kisiel Ekstaza i płacz. O jednej balladzie Emila Zegadłowicza / 199 Tadeusz Bujnicki Wyśmiany Zegadłowicz. Dwie parodie / 209 Anna Węgrzyniak Wiersze miłosne Emila Zegadłowicza / 219 Urszula Kolberová Beskidy w twórczości Emila Zegadłowicza i poetów po czeskiej stronie granicy / 233 Joanna Kulczyńska Niam niam… — poetycki żart? / 245 Dorota Wojda Przyrządzanie wizerunku Murzyna w antologii Niam niam… Edwarda Kozikowskiego i Emila Zegadłowicza. Fantazja lingwistyczna jako mimikra / 261 PROZA / 279 Wojciech Ligęza Szkoła jako system opresji. Zmory… Zegadłowicza a Ferdydurke Gombrowicza / 281 Marta Tomczok Rzucanie i fałszowanie kości. Jak dziś czytać Zmory…? / 299 Magdalena Januszek, Natalia Zborowska Zmory z celuloidu. Emil Zegadłowicz w oku kamery / 307 Stanisław Stabro Motory Emila Zegadłowicza — czytane po latach / 319 Ewa Bartos „Chemia mózgów”. Próba interpretacji Motorów Emila Zegadłowicza / 341 Jacek Rozmus Galicja i Wojna Światowa 1914—1918 w Motorach Emila Zegadłowicza / 361 VARIA / 373 Adam Zegadłowicz Stefan Żechowski (1912—1984) / 375 O Adamie Zegadłowiczu / 386 Włodzimierz Wójcik Gorzeń Adama Zegadłowicza i mój Gorzeń / 387 O Profesorze Włodzimierzu Wójciku / 397 Wykaz ilustracji / 399 Indeks osobowy / 403 Summaries / 413