Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego
Badanie emocji (odczuwanych uczuć) nie jest procesem łatwym i oczywistym. Pytanie o naturę emocji zostaje wciąż otwarte. Ze względu na fakt, że emocje pozostają w sferze indywidualnych doświadczeń jednostki, są naturalnym i spontanicznym wyposażeniem, do dziś nie ma jednoznacznych wskazań, czym są emocje, kiedy powstają, od czego zależą i jak nimi zarządzać. Celem pracy jest opis emocji towarzyszących w codziennej pracy nauczycielom i przedstawicielom handlowym. Główny nacisk teoretyczny położony został na teorie wyrosłe na gruncie perspektywy interakcjonistycznej. Szczególna uwaga zwrócona została na sposoby kierowania emocjami oraz strategie stosowane podczas radzenia sobie z powstającymi emocjami w obu grupach zawodowych.
W książce zawarto śmiały i poznawczo cenny pomysł naukowej obserwacji procesów emocjonalnych w dwóch środowiskach zawodowych nauczycieli i przedstawicieli handlowych. Jest to cenne ujęcie procesów socjologicznych znamionujące opanowanie multidyscyplinarnego warsztatu badacza. Ukazane zostały emocje społeczne, takie jak wstyd, duma i poczucie winy oraz procesy interakcyjne, normy środowiskowe, rytuały, ceremonie i reguły zachowań, a nawet łańcuchy rytuałów interakcyjnych. Jest to nowatorskie ujęcie dość rzadko wyodrębnianych procesów psychicznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-596-6
- ISBN druku: 978-83-7525-862-2
- Liczba stron: 252
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Wprowadzenie 11 Co to są emocje? 11 Emocje podstawowe i pochodne 15 Proces regulacji emocji 17 ROZDZIAŁ I Założenia metodologiczne 21 1.1. Inspiracje badawcze 21 1.2. Badanie emocji. Problemy metodologiczne 24 1.2.1. Zastosowanie obserwacji uczestniczącej do badania emocji 25 1.2.2. Zastosowanie wywiadu swobodnego i/lub narracyjnego do badania emocji 29 1.2.3. Zastosowanie studium przypadku do badania emocji 30 1.3. Cel i problematyka pracy 33 1.4. Metoda badawcza 34 1.4.1. Obserwacja uczestnicząca 35 1.4.2. Wywiad swobodny 36 1.4.3. Inne techniki badawcze zastosowane w pracy 37 1.5. Dobór próby oraz charakterystyka zbiorowości badanej 39 1.6. Trudności podczas zbierania danych w kontekście problemu badania emocji 43 1.7. Badanie emocji. Uwagi końcowe 45 ROZDZIAŁ II Socjologiczne koncepcje emocji 47 2.1. Pierwsze koncepcje emocji 52 2.1.1. Arystotelesowska koncepcja umiaru jako złotego środka 52 2.1.2. Karol Darwin o emocjach 55 2.1.3. Emocje w koncepcji Emila Durkheima 56 2.2. Emocje a rytuały interakcyjne 57 2.2.1. Emocje w świetle dramaturgicznej koncepcji Ervinga Goffmana 57 2.2.2. Koncepcja łańcuchów rytuałów interakcyjnych Randalla Collinsa 59 2.3. Wstyd, duma i poczucie winy w wybranych koncepcjach socjo-psychologicznych 60 2.3.1. Koncepcja wstydu i dumy Thomasa Scheffa 60 2.3.2. Wstyd i poczucie winy w koncepcji June Tangney 63 2.4. Konstruktywistyczne podejście do emocji Jamesa Avrilla 66 2.5. Zarządzanie emocjami. Kulturowa koncepcja emocji Arlie Russell Hochschild 67 2.6. Władza i status w socjologicznej koncepcji strukturalnej Theodore D. Kempera 69 ROZDZIAŁ III Praca jako źródło emocji 72 3.1. Praca w ujęciu socjologicznym 72 3.1.1. Praca w teorii strukturalno-funkcjonalnej 75 3.1.2. Praca w koncepcji Karola Marksa 77 3.1.3. Praca w koncepcjach interakcjonistycznych 81 3.1.4. Zwód jako pojęcie socjologiczne 83 3.2. Praca przedstawiciela handlowego – cechy charakterystyczne 85 3.3. Praca nauczyciela – cechy charakterystyczne 91 ROZDZIAŁ IV Rytuały organizacyjne – wspólne odczuwanie emocji 104 4.1. Rytuał wśród innych typów zachowań 105 4.2. Reguły wśród innych typów zachowań 108 4.3. Rytuały i reguły w środowisku przedstawicieli handlowych i nauczycieli 110 4.3.1. Rytuały 110 4.3.2. Reguły 119 4.4. Rada pedagogiczna jako specyficzny typ rytuału organizacyjnego 123 4.4.1. Szkolenia przedstawicieli handlowych jako miejsce rytuałów oraz pracy emocjonalnej 133 4.4.2. Metody i techniki szkoleniowe 134 4.4.3. Szkolenia w percepcji uczestników 139 ROZDZIAŁ V Sposoby motywowania jako źródło emocji 145 5.1. Motywacja, motyw, motywowanie – próba zdefiniowania pojęć 145 5.2. Krótka charakterystyka teorii motywacji 151 5.3. Motywy działań przedstawicieli handlowych oraz nauczycieli w odniesieniu do środowiska pracy 161 5.4. Rytualno-symboliczny system motywowania 173 5.5. Duma jako motywator 180 ROZDZIAŁ VI Kierowanie własnymi emocjami w sytuacji pracy 186 6.1. Techniki radzenia sobie z emocjami w sytuacji pracy 186 6.1.1. Ukrywanie i pomijanie biograficznych faktów ze względu na wystąpienie negatywnych emocji 186 6.1.2. Racjonalizacje, radzenie sobie z emocjami oraz sterowanie emocjami 192 6.1.3. Działania podejmowane w sytuacji pojawienia się emocji. Wyniki badań kwestionariuszowych 196 6.2. Emocje społeczne jako emocje kierujące jednostką w sytuacji pracy 200 6.2.1. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy nauczyciela 203 6.2.1.1. Autorytet jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z negatywnymi emocjami w pracy nauczyciela 209 6.2.1.2. Wsparcie instytucji jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z emocjami negatywnymi w pracy nauczyciela 213 6.2.2. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego 215 Zakończenie 226 Bibliografia 237 Spis tabel, rysunków, schematów, fotografii, wykresów 250 Od redakcji 252