Emocje w interakcjach współczesnego społeczeństwa polskiego
Celem książki jest próba określenia, jak uczucia i ich ekspresja wykorzystywane są przez członków współczesnego społeczeństwa polskiego do kształtowania wzajemnych relacji i uzgadniania przebiegu interakcji. Z perspektywy socjologii emocji Autorka opowiada, jaki użytek robią ludzie z przyrodzonej zdolności do odczuwania i wyrażania emocji wtedy, gdy poruszają się w przestrzeni wielkiego miasta, kontaktują się ze współpracownikami, czy dyskutują o wartościach.
Książka opowiada o emocjach. Dla socjologa jest to temat bardzo trudny, jak i fascynujący zarazem. Z jednej strony wierzymy, że ludzkie uczucia są tym, co najbardziej wewnętrzne, że stanowią autonomiczne i niepoznawalne treści życia psychicznego człowieka. Z drugiej zaś strony dostrzegamy, że przeżycie, które nazywamy emocjonalnym, ma istotny komponent o charakterze społecznym: emocje wyrastają na gruncie konkretnych sytuacji społecznych, a ich ekspresja, a nawet samo doświadczenie, pociąga za sobą określone społeczne następstwa.
To czyni z emocji przedmiot zainteresowania socjologii: ludzie nie tylko doświadczają pewnych uczuć w wyniku kontaktu z innymi, lecz także dają im wyraz, usiłują wzbudzić określone emocje u partnerów interakcji, komunikują się za pomocą ekspresji emocjonalnej. W ten sposób emocje są wprowadzane – celowo lub nie, świadomie bądź nieświadomie – do przestrzeni społecznej i na tę przestrzeń zwrotnie wpływają.
The book is an attempt to define how
emotions and their expression are used by
contemporary Polish society to shape mutual relations and determine the course of interaction. The theory of
social practices offers an insight into affective mechanisms operating at the level of real, everyday interactions allowing individuals to tune mutual actions in society whose main feature is disintegration of existing interactional patterns.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-3429-7
- ISBN druku: 978-83-235-3421-1
- EAN: 9788323534297
- Liczba stron: 208
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 ROZDZIAŁ 1. Emocje jako przedmiot rozważań socjologicznych 13 1.1. Wczesna refleksja nad emocjami w ujęciu społecznym: o zawstydzeniu i poczuciu winy 14 1.2. Współczesne kierunki badań nad emocjami 18 1.2.1. Inspiracje psychoanalityczne: wstyd jako podstawowa emocja społeczna 20 1.2.2. Perspektywa interakcjonizmu symbolicznego: emocje jako rezultat interakcji 22 1.2.3. Badania kultury emocjonalnej: „etnopsychologie” emocjonalności 27 1.3. Specyfika socjologicznego podejścia do emocji 29 ROZDZIAŁ 2. Emocje jako obiekt oddziaływań społecznych 33 2.1. Procesy uspołeczniania emocji 35 2.1.1. Emocjonalna socjalizacja: wykształcanie „dyspozycji do odczuwania” 36 2.1.2. „Cywilizowanie” emocji: psychologizacja i racjonalizacja ludzkiego działania 40 2.2. Wpływ przemian społecznych na emocje 45 2.3. Emocje w fazie przekształceń strukturalnych 49 ROZDZIAŁ 3. Emocje w interakcjach społecznych 53 3.1. Zróżnicowanie sytuacji interakcyjnych 54 3.2. Rola emocji w kształtowaniu interakcji społecznych 57 3.2.1. Wymiar współżycia – o „odformalizowaniu” relacji międzyludzkich 57 3.2.2. Wymiar ekspansji – o „personalizacji” relacji instrumentalnych 65 3.2.3. Wymiar dyskursu – o poszukiwaniu emocjonalnej „autentyczności” 70 3.3. Badanie roli emocji w „konkretnych zdarzeniach interakcyjnych” 75 ROZDZIAŁ 4. Potyczki o pierwszeństwo. Gniew, irytacja i agresja w przestrzeni publicznej 81 4.1. Aktorzy: użytkownicy warszawskiej przestrzeni miejskiej 82 4.2. „Potyczki” w miejskim ruchu drogowym: przyczyny, przebieg, konsekwencje 84 4.2.1. Punkt zapalny: kiedy dochodzi do konfliktu? 84 4.2.2. Przebieg konfliktów: konfrontacja czy wycofanie? 91 4.2.3. Rozwiązanie sytuacji kolizji: jak kończy się konflikt? 97 4.3. Między satysfakcją i upokorzeniem: walka o status podczas „potyczek” w przestrzeni publicznej 99 4.4. Emocje w sferze współżycia: ekspresja emocjonalna jako regulator wzajemnych odniesień 106 ROZDZIAŁ 5. W co „gramy” w miejscu pracy? Emocje i ich ekspresja w przestrzeni instytucji 111 5.1. Aktorzy: kierownicy, współpracownicy i podwładni 112 5.2. Gry, w jakie „gramy” w pracy 115 5.2.1. „ Jesteśmy zespołem” 115 5.2.2. „Zostańmy przyjaciółmi” 125 5.3. Emocje i ich ekspresja w przestrzeni pracy: konteksty i „zastosowania” 131 5.4. Emocje w sferze ekspansji: kapitał emocjonalny jako czynnik „mocy społecznej” 138 ROZDZIAŁ 6. Między „ja” i „my”: emocje w procesach ustalania tożsamości społecznej 141 6.1. Aktorzy: osoby zaangażowane w procesy komunikacji 143 6.2. Wymiary współidentyfi kacji: tożsamość My 144 6.2.1. My, czyli rodzina bądź przyjaciele 146 6.2.2. My, czyli Polacy 147 6.2.3. My, czyli „ludzie ubodzy” 152 6.2.4. Od współidentyfikacji do działań społecznych 154 6.3. „Ja się tak nie dam zaklasyfikować”, czyli o unikaniu tożsamości My 156 6.4. „Mówimy dzisiaj tym samym językiem”, czyli kiedy pojawia się My 160 6.5. Emocje w sferze dyskursu: czynniki emocjonalne w procesach wytwarzania sensów 165 ROZDZIAŁ 7. O kulturze emocjonalnej współczesnego społeczeństwa polskiego 171 7.1. Codzienne zmagania z rzeczywistością 172 7.2. Strategie „przetrwania”: bieżące stabilizowanie rzeczywistości społecznej 182 Aneks metodologiczny 189 1. Procedury badawcze i techniki gromadzenia danych 189 2. Źródła danych 191 3. Metody przetwarzania i analizy danych 196 Summary 198 Bibliografia 199 Indeks nazwisk 206