Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju
Niniejsza książka, zatytułowana Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju, stanowi kwintesencję całokształtu mojej pracy naukowo-badawczej, prowadzonej intensywnie w latach 2007–2010. Obejmuje, w jednakowym stopniu, zarówno empiryczne eksploracje terenowe, badania etnograficzne, jak i opracowanie teoretyczne. Badania naukowe, na których oparta jest książka, prowadziłam w ramach grantu MNiSW nr 0795/B/H03/2007/33 w latach 2007–2009 (2010) pt. „Etnograficzne studium obrazu świata i siebie w interpretacji dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju”.
W niniejszej książce skoncentrowałam się na badaniach należących do kulturowego modelu konceptualizowania niepełnosprawności oraz konsekwencji tegoż. Kultura niepełnosprawności, badania pochodzące z tradycji antropologii symbolicznej są soczewką, przez którą oglądam rzeczywistość badawczą i teoretyczną niepełnosprawności. Mimo to przywołuję rozwojowy model badań człowieka w rozdziale trzecim, aby dookreślić podmiot mojego zainteresowania naukowo-badawczego w perspektywie funkcji i dysfunkcji. Opieram się na klasyfikacjach i typologiach wyłącznie w celu dookreślenia właściwości kultury stanowiącej moje zainteresowanie naukowe oraz wskazania podstawy, na jakiej owa przynależność do miejsca w kulturze jest usankcjonowana. Opieram się na wskazaniu ewolucji poglądów naukowych dotyczących niepełnosprawności intelektualnej, wypracowanych przez psychologów klinicznych począwszy od początku XX wieku do chwili obecnej. Akcentuję jednocześnie wszystkie wątki kulturowe w ewolucji definicji zaburzeń rozwoju i/lub niepełnosprawności intelektualnej na świecie i w Polsce.
Z Autoetnograficznego wprowadzenia
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2912-7
- Liczba stron: 366
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Autoetnograficzne wprowadzenie / 9 CZĘŚĆ I: Styl życia w świetle literatury Rozdział 1. Styl życia / 25 1.1. Styl życia w ujęciu Alfreda Adlera, Maxa Webera i Alfreda L. Kroebera – definiowanie pola problemowego / 25 1.2. Styl życia w ujęciu psychologicznym, socjologicznym i antropologicznym XX i XXI wieku / 32 1.3. Styl życia w badaniach psychologicznych, socjologicznych, antropologicznych oraz pedagogicznych XX i XXI wieku / 51 1.3.1. Styl życia w dotychczasowych badaniach osób dorosłych z niepełnosprawnością / 62 CZĘŚĆ II: Badania własne Rozdział 2. Metodologia badań / 91 Wprowadzenie / 91 2.1. Założenia koncepcyjne badań / 101 2.1.1. Cel ogólny / 108 2.2. Metoda / 120 2.2.1. Procedura badawcza / 123 2.2.2. Wywiady etnograficzne / 126 2.2.3. E tyka gromadzenia danych / 131 2.3. Próba celowa / 132 2.3.1. Trudności podczas gromadzenia danych w kulturze dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju / 137 2.4. Analizy wywiadów etnograficznych i danych obserwacyjnych / 140 2.4.1. Analiza dziedzin / 140 2.4.2. Odkrywanie tematów kulturowych / 142 2.5. Wiarygodność badań i triangulacja / 145 2.6. Ograniczenia badań / 148 Rozdział 3. Styl życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju – wyniki badań etnograficznych / 153 Wprowadzenie / 153 3.1. Analiza deskryptywna dziedzin obrazu świata, obrazu siebie i stylu życia / 159 3.1.1. DZIEDZINA I – OBRAZ ŚWIATA / 165 3.1.1.1. Świat jako przyroda / 166 3.1.1.2. Świat jako ludzie / 167 3.1.1.3. Świat jako przestrzeń duchowa / 168 3.1.1.4. Świat jako wartości / 169 3.1.1.5. Świat jako poznanie / 171 3.1.1.6. Świat jako miejsce / 171 3.1.1.6.1. Toruń jako miejsce / 172 3.1.1.7. Świat jako życie / STYL ŻYCIA / 176 3.1.1.7.1. Styl życia / praca / 180 3.1.1.7.2. Styl życia / rekreacja od poniedziałku do piątku / 189 3.1.1.7.3. Styl życia w soboty i niedziele / 198 3.1.1.7.4. Styl życia / wizyty na cmentarzu w niedzielę / 203 3.1.1.7.5. Styl życia / życie we wspólnocie Kościoła / 204 3.1.1.7.6. Styl życia jako UCZENIE SIĘ wzorów życia, obyczajów, rytuałów źródeł / 209 3.1.1.7.6.1. Uczenie się w rodzinie / 210 3.1.1.7.6.2. Uczenie się w Kościele / 219 3.1.1.7.6.3. Spotkania towarzyskie, więzi intymne i pogaduchy / 220 3.1.1.7.6.4. Uczenie się podczas imprez kulturalnych i sportowych / 223 3.1.1.7.6.5. Uczenie się w obiektach kultury, bibliotekach, muzeach / 223 3.1.1.7.6.6. Uczenie się w pracy / 224 3.1.1.7.6.7. Uczenie się dzięki mediom – telewizji – radiu – prasie – Internetowi / 233 3.1.1.7.6.8. Uczenie się niepełnosprawności / 238 3.1.1.8. Świat jako zainteresowania / 239 3.1.1.9. Świat jako wydarzenia / 239 3.1.1.10. Świat jako „nie wiem” / 240 3.1.2. DZIEDZINA II – OBRAZ SIEBIE / 241 3.1.2.1. Obraz siebie – cechy fizyczne / cechy wyglądu / 241 3.1.2.2. Obraz siebie – cechy psychiczne / cechy charakteru / 242 3.1.2.3. Obraz siebie / umiejętności / 246 3.1.2.4. Inne / 248 3.1.2.5. Ważne w życiu / wartości / 248 3.1.2.6. Marzenia / 254 3.1.2.6.1. Obraz siebie w roli matki / ojca w marzeniach i rzeczywistości / 259 3.1.2.6.2. Wymarzony mężczyzna dla mnie / 261 3.1.2.6.3. Wymarzona kobieta dla mnie / 264 3.1.2.6.4. Wymarzona praca dla mnie / 267 Podsumowanie / 269 Rozdział 4. „Życie czyimś planem na życie” – etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju / 271 4.1. Dziedzina I: ekspresja kultury / 273 4.1.1. Czas / 273 4.1.2. Wydarzenia, aktywność, rytuały / 276 4.1.3. Wiedza kulturowa i język / 277 4.2. Dziedzina II: wartości kultury / 300 4.2.1. Wartości osobiste / 300 4.2.2. Wartości grupy – kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju / 302 4.2.3. Tabu / 305 4.3. Wnioski do teorii habilitacji kulturowej osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju / 308 4.4. Wnioski do praktyki wsparcia dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju / 315 Zakończenie / 319 Bibliografia / 323 Aneks / 357 Ethnography of the lifestyle of the culture of adults with disability living in Toruń (summary) / 361