MENU

Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Kraków, 2012

  • Autor: Justyna Nowotniak

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 49,80 zł
38,84
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej

Książka stanowi bardzo interesującą i nowatorską w polskich warunkach propozycję wykorzystania etnografii wizualnej w badaniach ewaluacyjnych – szczególne w autoewaluacji. Autorka wychodzi naprzeciw potrzebom praktyków poszukujących nowych rozwiązań odnośnie do ewaluacji własnej pracy. Istniejące w Polsce regulacje prawne rodzą pokusę upowszechniania się praktyk typowych dla ewaluacji biurokratycznej. Prowadzi się je tylko dlatego, że istnieje nakaz prawa. Rzadko kiedy prowadzone ewaluacje „wewnętrzne” spełniają nawet elementarne wymogi metodologiczne. Od badań ewaluacyjnych oczekuje się danych do samooceny i potwierdzenia tego wszystkiego, co i tak już wiadomo.
Proponowana przez J. Nowotniak fotoewaluacja znosi wspomniane ograniczenia. Jej walorem jest akcentowanie, że – szczególnie w autoewaluacji – ważne jest, by dostarczała ona danych do podejmowania decyzji skierowanych na projakościową zmianę (ewaluacja rozwojowa) oraz generowała wiedzę o własnej pracy i jej uwarunkowaniach (ewaluacja poznawcza).
Przedstawiona w tej części książki propozycja jest bardzo dobrze ugruntowana zarówno w teorii, jak i w metodologii badań. Sięgający po nią nauczyciele siłą rzeczy ulokują siebie w roli badaczy własnej praktyki.
Z recenzji dr. hab. Henryka Mizerka, prof. UWM


Intencją Autora było wskazanie potencjału etnografii wizualnej, w mniejszym stopniu zaś ewentualnych pułapek metodologicznych czyhających na badacza sięgającego po materiały wizualne, choć i o tym uważny Czytelnik znajdzie niejedną uwagę. Ograniczyłam krytyczne komentarze w przekonaniu, że niewiele jest w Polsce prób wykorzystywania badań etnograficznych w naukach o wychowaniu, a krytyczne uwagi raczej uprawomocnią model badania kultury szkoły zza biurka, niż zachęcą do ich weryfikacji.
Opisane w tej pracy projekty badawcze mogą się stać pomocne w odpowiedzi na pytanie, kiedy wykorzystywać etnografię wizualną. Mam też nadzieję, że pozwolą lepiej zrozumieć procedury gromadzenia danych i ich opracowywania, przyczyniając się do podniesienia popularności badań etnograficznych wśród pedagogów. Materiał zawarty w publikacji ma charakter poglądowy i nie stanowi uniwersalnego modelu badań.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp          9


Część I
Etnografia wizualna w badaniach pedagogicznych

1. Badania etnograficzne w naukach społecznych        19
    Istota etnografii        19
    Etnografia edukacyjna jako „kultura studiowania kultur”        32
    Reprezentacje fotograficzne – obiektywność i prawda obrazów        41
    Fotografia na usługach etnografii – narodziny etnografii wizualnej        56

2. „Nie do zobaczenia”, czyli etnografia wizualna w badaniu
    programów ukrytych        65
    Program ukryty jako kategoria semantyczna        66
    Edukacyjne konceptualizacje programu ukrytego        73
    Model badań własnych        80
    Techniki fotograficzne w etnografii wizualnej –
    projektowanie i realizacja        84
    Analiza danych jakościowych      100
    Interpretacja materiałów wizualnych      104
    „Nieoswojona” przestrzeń szkolnego budynku      112
    Ukryty wymiar szkolnej wiedzy ucznia i jej wizualne przedstawienia      123
    Ocenianie wewnątrzszkolne – podział i dystrybucja przychylności losu      133
    Raporty etnograficzne      142

3. Dyskurs wiedzy/władzy Michela Foucaulta w przestrzeni szkoły
    Archeologia patrzenia      149
    W fotograficznym skrócie o przestrzeni, władzy i wiedzy w projekcie
    Michela Foucaulta      149
    Wszechobecność władzy      157
    Władza dyscyplinarna – wizualne przedstawienia      161
    Zakończenie, czyli powrót nowego      175


4. Społeczne światy nauczycieli. Pokój nauczycielski w obiektywie
    aparatu fotograficznego      179
    Przebieg i charakterystyka badań      181
    Odkrywanie społecznego świata pokoi nauczycielskich –
    pierwsze wnioski      187


Część II
Etnografia wizualna w praktyce pedagogicznej

1. Fotoewaluacja „społecznej architektury” szkoły – o nowy wymiar
    ewaluacji wewnętrznej      207
    Między etnografią stosowaną a ewaluacją –
    rozważania terminologiczne      207
    Miejsce badań ewaluacyjnych w nowym systemie nadzoru
    pedagogicznego w Polsce      212
    Ewaluacja wewnętrzna jako badanie szkolnej codzienności –
    fazy fotoewaluacji      216
    Analiza materiału wizualnego i wnioski      219
    Pożytki fotoewaluacji      225
    Dobre praktyki, czyli aktywny uczeń podmiotem na przerwie
    i w sali lekcyjnej      231
    Fotoewaluacja jako narzędzie pedagogicznej interwencji      238
2. Etnografia wizualna w kształceniu akademickim. Etyczne problemy
    danych wrażliwych      243

Zakończenie      259

Bibliografia      265
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

19,50 zł
25,00 zł

Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych

Prezentowana publikacja przeznaczona jest dla studentów pedagogiki. Ułatwi im ona przygotowanie prac dyplomowych i magisterskich. Stanowi też dobre wyjście do rozumienia i oceniania wartości poznawczej opracowań naukowo-badawczych, z któr...
14,04 zł
18,00 zł

Szkoła na wirażu zmian politycznych

Publikacja Bogusława Śliwerskiego pt. Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, to kolejna po Ped@gog w blogosferze, Kraków 2009 i Klinika akademickiej pedagogiki, Kraków 2011, książka powstała z esejów Autora zamieszczanyc...
7,16 zł
7,95 zł

O naturze wojny

"Wojna jest tylko kontynuacją polityki innymi środkami" ? pisał Carl von Clausewitz. Jego traktat "O naturze wojny", opublikowany po raz pierwszy w 1832 roku, już po śmierci autora, do dziś pozostaje najważniejszą rozprawą poświęcon...
27,30 zł
35,00 zł

Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje pierwszy tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. Marii Dudzikowej i Henryki Kwiatkowskiej pt. "Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej".Pub...
23,24 zł
29,80 zł

Pedagogiczne złudzenia, zmyślenia, fikcje

Autor podejmuje próbę dyskusji z najbardziej utrwalonymi w pedagogice akademickiej i praktycznej przesądami, przekonaniami i bon motami. Kwestionuje niemal wszystko, co już na stałe weszło do kanonu pedagogicznej ramoty, co czyni pedagogikę niecieka...
66,75 zł
89,00 zł

Analiza przypadków klinicznych w alergologii. Leczenie farmakologiczne w praktyce polskich lekarzy. Część II

Wysokospecjalistyczna publikacja uwzględniająca prawidłowe, zgodne z najnowszą wiedzą, sposoby diagnozowania, postępowania terapeutycznego i efekty leczenia 30 przypadków dotyczących m.in.: astmy, ostrego zespołu wieńcowego, anafilaksji, alergii...
19,31 zł
22,45 zł

Pedagogiczne implikacje teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego

W książce autor analizuje teorię dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego ze szczególnym uwzględnieniem jej pedagogicznych implikacji dla współczesnych nauk społecznych. Koncepcja ta znalazła uznanie w świecie naukowym, ale pomimo...
12,86 zł
14,95 zł

Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej

Celem serii przewodników metodycznych Edukacja dla mądrości, jest wskazanie praktycznych i metodycznych wskazówek pozwalających nauczycie­lom, wychowawcom i rodzicom uczniów organizować warunki rozwijania mądrości oraz zdolnośc...
81,75 zł
109,00 zł

Medyczne laboratorium diagnostyczne w praktyce

Publikacja niezbędna w praktyce diagnostycy laboratoryjnego i lekarza.W książce omówiono typowe, dobrze znane obliczenia niezbędne w każdym laboratorium analitycznym, m.in. informacje dotyczące walidacji i weryfikacji metod ilościowych i j...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!