Europejskie kino gatunków
Książka zawiera pionierską na gruncie polskiego filmoznawstwa próbę opisu fenomenu europejskiego kina gatunkowego, tworzonego w obrębie najważniejszych kinematografii Starego Kontynentu. Odnajdziemy tu szkice poświęcone niemieckim, skandynawskim, włoskim, hiszpańskim i brytyjskim horrorom, reprezentantom lokalnej odmiany science fiction, sowieckiej komedii muzycznej, polskim kryminałom, jak też gatunkom charakterystycznym dla Europy: spaghetti westernom, giallo, filmom erotycznym czy jugosłowiańskim filmom partyzanckim.
Autorzy zamieszczonych w tomie tekstów przybliżają także sylwetki mistrzów kina klasycznego (Jean-Pierre Melville, Sergio Leone, Mario Bava, Tinto Brass, Jesús Franco), jak i twórców współczesnych (Jörg Buttgereit, Nicolas Winding Refn, Bruno Dumont). Publikacja ta wypełnia lukę w badaniach kina gatunkowego w Polsce, udowadniając, że europejskie kino gatunkowe nie świeci tylko światłem odbitym kinematografii hollywoodzkiej, lecz stanowi nierzadko oryginalną – zarówno w warstwie estetycznej, jak i intelektualnej – propozycję.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-9537-9
- ISBN druku: 978-83-233-4181-9
- Liczba stron: 451
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Piotr Kletowski, Europejskie kino gatunkowe – w stronę opisu zjawiska 13
Krzysztof Gonerski, Śmierć w sześciu odsłonach, czyli rzecz o niemieckim horrorze 27
Maciej Muszalski, Od Körkarlen do Frostbiten. Osiemdziesiąt trudnych lat w historii szwedzkiego horroru 75
Grzegorz Dryja, Dziwne losy wytwórni Hammer 93
Bartłomiej Paszylk, Nie grzebcie trupów! O narodzinach, śmierci i zmartwychwstaniu horroru hiszpańskiego 125
Grzegorz Fortuna Jr., Horror all’italiana. Krótka historia włoskiego kina grozy 137
Anita Bielańska, Pewnego razu w Europie… – różnorodne oblicza spaghetti westernu 155
Adam Horowski, Spaghetti post-apocalypse. Kino z odzysku 175
Dorota Machniewska, Uchwycić niemożliwe, czyli o europejskim kinie science fiction 187
Jan Trzupek, W krainie Golema i robota – uwagi o czechosłowackim filmie fantastycznym 209
Małgorzata Flig, Śmiejąca się ideologia – fenomen sowieckiej komedii muzycznej lat 30. XX wieku 225
Patrycjusz Pająk, Jugosłowiański film partyzancki – geneza i przemiany gatunku 239
Łukasz Maciejewski, Kogo kręci historia? Polskie kino historyczne 255
Katarzyna Wajda, PRL w kryminale, czyli zbrodnia (nie)doskonała. Peerelowskie filmy kryminalne 275
Rafał Chwała, Gangster alla polacca, czyli polski film gangsterski 295
Patrycja Włodek, Jean-Pierre Melville – auteur maudit i gatunki 309
Paweł Hapka, Franco – Sade 327
Diana Dąbrowska, Erotyczne kino Tinto Brassa, czyli ekranowa praktyka nieskrępowanego libido 341
Maciej Barwacz, Transcendencja w filmach Brunona Dumonta, czyli zwrot w stronę gatunku otwartego 357
Marek Sfugier, Podróż w ciemność czy ucieczka w stronę światła? Autorskie kino gatunków Nicolasa Windinga Refna 375
Piotr Kletowski, Amerykańskie kino gatunkowe jako „palimpsest” europejskiego kina arthouse’owego – O hipertekstualnej strategii twórców Nowego Hollywoodu 393
Bibliografia 413
Noty autorskie 427