Faust J. W. Goethego na scenach polskich. Grotowski - Szajna - Jarocki
W przypadku studium dr Bogny Paprockiej-Podlasiak mamy do czynienia z dziełem naukowym o dużej wartości, rzetelnym i pomysłowym równocześnie, śmiałym, ale nie beztroskim w ocenie polskich prób z Faustem. Badaczka świetnie rozumie i zna nie tylko tekstową podstawę ba-danych inscenizacji dramatu Goethego, lecz swobodnie porusza się w gąszczu interpretacji Fausta, których jest bez liku, uwydatniając na zmianę cztery linie interpretacyjne ważne dla polskich pisarzy i twórców teatru: a) oświeceniową, akcentującą wątek postępu, nauki, poznania, słabo przyswajalną w kulturze polskiej; b) egzystencjalną, skupioną na motywie miłości, temacie młodości i śmierci, pragnień i lęków, losu i przeznaczenia, wolności i determinacji; c) historyczną, wydobywającą w inscenizacjach wartości znamienne dla danego momentu historycznego, jego tragizm; d) metafizyczną, skoncentrowaną na boskich i/lub mefistofelicznych determinantach ludzkiego dążenia do osiągnięcia indywidualnej i zbiorowej pełni. Fascynująca, klarownie napisana, godna polecenia rozprawa! (z recenzji wydawniczej prof. dra hab. Jarosława Ławskiego)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2985-1
- Liczba stron: 344
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie. Z problemów teatralnej recepcji dramatu Goethego w Polsce. Lektura Fausta po 1945 roku / 9 Rozdział pierwszy „Wolna parafraza na temat Fausta”. Dramat Goethego w teatrze Jerzego Grotowskiego / 21 1. „Faust bez Goethego” / 23 2. Formuła paktu z diabłem, czyli E=mc2 / 32 3. Faust Grotowskiego jako studium o samotności człowieka / 36 4. Małgorzata, czyli „eksperyment biologiczny” / 44 5. Wolna ziemia z wolnym ludem, czyli „eksperyment socjologiczny” / 49 6. Dionizos w Fauście Grotowskiego / 51 7. Wagner – współczesny Faust? / 53 8. Tragiczne dzieje doktora Fausta według Marlowe’a w teatrze Grotowskiego / 62 Rozdział drugi „Jedermann roku 1945 i 1971”. Faust w teatrze Józefa Szajny / 75 1. Teatr autorski Szajny / 77 2. Motywy faustyczne w pracach plastycznych artysty / 87 3. Realizacja sceniczna Fausta Goethego / 90 3.1. Tworzywo literackie i koncepcja inscenizacyjna / 90 3.2. Wobec tradycji romantycznej / 95 3.3. Wrota śmierci / 101 3.4. Piętno więźnia / 105 3.5. „Noc Duchów” a „Noc Dziadów” 112 3.6. „Chór męczenników” / 114 3.7. „Golgota człowiecza” / 120 3.8. „Ślepcy” Bruegla w Fauście Szajny / 132 3.9. Duch Ziemi / 143 3.10. Mefistofeles jako zło historyczne / 148 3.11. Małgorzata, czyli śmierć / 160 3.12. „Osądzony!”, a nie „potępiony!” / 171 Rozdział trzeci Wtajemniczenie w los. Faust Goethego w teatrze Jerzego Jarockiego / 179 1. Teatr Jarockiego / 181 2. Droga do Fausta / 188 2.1. Inscenizacja Na czworakach Tadeusza Różewicza / 188 2.2. Inscenizacja Ślubu Witolda Gombrowicza / 210 2.2.1. Miejsce Ślubu w teatrze Jarockiego / 210 2.2.2. Wystawienie Ślubu w Starym Teatrze / 221 2.2.2.1. Henryk Jarockiego – Faust romantyczny? / 221 2.2.2.2. Noc Fausta, noc Henryka / 230 2.2.2.3. Ślub i Faust w teatrze Jarockiego: pozytyw–negatyw / 242 3. Inscenizacja Fausta Goethego w Starym Teatrze w Krakowie / 249 3.1. „Prolog w teatrze” i „Prolog w niebie” w ujęciu Jarockiego / 249 3.2. Faust, czyli ratio / 257 3.3. Małgorzata i Faust: dwie linie losu / 264 3.3.1. Kategoria losu w teatrze Jarockiego / 264 3.3.2. Różne wymiary losu w dramacie Goethego / 268 3.3.2. Diastola i systola jako modele losu Małgorzaty i Fausta /272 3.4. Noc Walpurgi /297 3.5. „Urocza okolica” jako scena finałowa przedstawienia /301 Zakończenie / 307 Bibliografia / 309 Nota / 333 Indeks osobowy / 335